Hyväkroppaiset jotka olette olleet raskaana
Millaisia muutoksia tuli joita ei treenaamallakaan saa takaisin? Onko ollut helppo suhtautua?
Miltä sinusta tuntui olla kuin "kenguru" kun on tottunut olemaan tikissä? Etenkin ennen sitä kun näkyy selvästi että on raskaana.
Kommentit (49)
Ei tullut mitään kummempia muutoksia. No, rinnat hieman isommat nykyään kuin ennen lapsia. Ei tullut edes raskausarpia. Raskaus alkoi näkyä suunnilleen puolessa välissä, ja synnytyksen jälkeen ei jäänyt mitään roikkuvaa reppua raskausvatsasta. En tiedä miksi, enkä usko että siihen voi itse edes vaikuttaakaan.
Ei muita pysyviä muutoksia kuin sektioista jääneet pienet arvet
Mulla kasvoi rinnat pysyvästi yhden kuppikoon, lantionympärys pari senttiä ja vatsalihakset erkanivat. (Tai oletan että pysyvästi, lapsi on nyt 8)
Mutta musta oli ihana olla raskaana ja itseasiassa tykkään tästä nykyisestä kropastani enemmän kuin ikinä.
Mulle tuli paha erkauma, johtui istukan häiriöstä josta johtuen istukka tuotti lapsivettä viisinkertaisen määrän normaaliin verrattuna. Yritettiin punktoida mutta vettä vain tuli, maha oli isompi kuin kaksoisradkaudessa. Kalvot kun puhkaistiin koko salin lattia lainehti vedestä :)
Ei ole auttanut nyt 1,5 treenaus, paha erkauma edelleen. Leikkaukseen en mene kun henki lähtee (ongelmia anestesian kanssa) joten pömppövatsana mennään. Treeni sujuu muuten mutta jotkut liikkeet kielletty tyräriskin takia.
Viiden lapsen jälkeen vatsanahka vähän rypyssä ja rinnat pienemmät,mutta yhtä terhakkaat. Olen ihmetellyt miten vähän raskaudet ja seitsemän vuoden imetys muuttivat vartaloani.
3 ensimmäisen lapsen jälkeen painoin edelleen 55 kiloa ja olin todella tikissä, 38v:nä lihaksikkaimmillani ikinä.
Sain 4. lapsen 42v:nä ja paino oli muutenkin noussut 4 vuoden aikana muutaman kilon hilkun yli kuuteenkymmeneen. PIentä pehmeyttä jäi vaikka edelleenkin vatsalihakset erottuu tuosta sivulta, keskellä päärynänmuotoinen sileä ja arveton kohta mistä vatsa on raskausaikana venynyt. Rinnat edelleen tosi kiinteät ja pyöreät, onneksi on pienet (B)
n 58v
Muutokset riippuvat ennen kaikkea ihotyypistä (kollageenin määrä) sekä siitä, montako lasta saa.
Tuli raskausarpia vatsan alueelle, vaikka tuhlasin voiteisiin tolkuttomasti. Toisille tulee, toisille ei. Mulle on sanottu, että riippuu geeneistä.
Kyllä mun vatsakin kasvoi tolkuttomasti, mutta pienessähän se näkyy.
Synnytyksen jälkeen en mitenkään saanut vatsaa palautumaan, vaikka treenasin tosissaan. Semmonen typerä pömpötys vaan pysyi.
Lääkäri sitten sanoi, että mulla on vatsalihasten erkauma. Se korjattiin julkisella puolella.
Veikkaan, että noita erkaumia on monella muullakin. En ite vaan ollut ikinä kuullut sellaisesta.
Mua ei arvet haittaa. Ne kyllä haalenee.
Olen geneettisesti hyväkroppainen, eli mun ei oo koskaan tarvinnu ylläpitää keinotekoisesti jotain, mitä "en todellisuudessa ole". Siksi varmaan synnytyksen jälkeenkään ei ole tuntunut, että olisi aktiivisesti muokattava itseni johonkin standardiin. Vatsalihakset erkani, mutta ei se näy olemuksessani. Vauvan terveyden vuoksi vältin aliravitsemusta ja toisaalta syömästä liikaa, joten ihokaan ei revennyt lihomisesta; ehkä olin jo valmiiksi "runsasihoinen" kun raskausarpia ei tullut, vaikka raskausaika oli normaali 41 viikkoa. Imetys ja vaunulenkit vaati valtavasti energiaa, ja laihduin niin että imetyksen jälkeen rinnat oli jo hiukan surkeat - mutta yllätyksekseni ne palautuivat muutamassa vuodessa. Tietysti ikäkin vaikuttaa, eli muutoksia tulee riippumatta siitä onko synnyttänyt vai ei. Fitnesskuntokin kai vaatii iän myötä yhä enemmän.
Olen ollut aina hoikka ja atleettinen, raskaudessa sain täydellisen rasituskiellon ja lihoin aika tavalla (yli 15kg) , mutta kilot jäivät onneksi sairaalaan ja kroppa oli synnytyksen jälkeen mysteerisesti entisensä.
Vauva on nyt 6kk ja haaleaa sektioarpea lukuun ottamatta vartalossani ei ole merkkiäkään raskaudesta tai imetyksestä.
Nyt mietin, että olisinpa uskaltanut nauttia raskaudesta sen sijaan, että murehdin koko ajan piloille menevän kroppani puolesta.
Sitä mä aina ihmettelenkin, kun naisille markkinoidaan, että se vartalo menee jotenkin pilalle raskauksissa ja synnytyksissä. Toki joillakin saattaa tulla ongelmia, en yhtään vähättele niitä, mutta ei se mitenkään yleistä ole.
Kai se hyväkroppainen on suhteellisen hoikka.
Monet ajattelenevat, että se on sellainen fitness-tyyppinen, lähes rasvaton ja lihaksikas vartalo...
Sellainen en ole itse koskaan ollut.
*
Vastaan kysymykseen:
Painoin juuri ennen synnytys 15 kg enemmän kuin lähtöpainoni (muistaakseni 63 kg/175 cm) oli.
Viikon kuluttua synnytyksestä painoin 60 kg, kun kaikki nesteet ja myös se ihana lapseni lähtivät pois minusta.
Imetys laihdutti entisestään.
*
Pidin huolta itsestäni raskauden aikana uimalla kahdsti viikossa 1 km.
Ostin myös huuto.fi:stä hyvin halvan, mutta toimivan suotulaitteen, jota käytin silloin ja käytän edelleen.
*
Rinnat jäivät yhtä kuppia alkuperäistä suuremmiksi ja ainoastaan niissä minulla on raskausarpia, koska maito nousi todella yhden yön aikana niin, että POKS melkein kuului.
*
Jokainen nainen on oma yksilönsä vartaloineen kaikkineen.
Itsekin luulin lihoavani todella paljon ja että raskauskilojen karistaminen vaatisi kuukausien työn.
Vierailija kirjoitti:
Ei tullut mitään kummempia muutoksia. No, rinnat hieman isommat nykyään kuin ennen lapsia. Ei tullut edes raskausarpia. Raskaus alkoi näkyä suunnilleen puolessa välissä, ja synnytyksen jälkeen ei jäänyt mitään roikkuvaa reppua raskausvatsasta. En tiedä miksi, enkä usko että siihen voi itse edes vaikuttaakaan.
Tietääkö kukaan mikä tuohon vaikuttaa? Varsinkin raskausarvista pitäisi tehdä tutkimusta, koska selvästi joku keino on jolla niitä ei tule mutta sitä ei tiedetä yleisesti vielä.
Luulen että rotunaisille, jotka ovat luontaisesti hyväkroppaisia, tuo on helpompaa kuin salilta vartalonsa hankkineille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan mikä tuohon vaikuttaa? Varsinkin raskausarvista pitäisi tehdä tutkimusta, koska selvästi joku keino on jolla niitä ei tule mutta sitä ei tiedetä yleisesti vielä.
Ihon kollageenipitoisuus varmaan. Sama kuin rypyissäkin. Kollageenipitoinen iho venyy mutta palautuu nopeasti entiselleen.
En usko että rasvaamalla tms voi vaikuttaa
7
Ei tullut mitään muutoksia. Ehkä rinnat on pikkasen roikkuvammat, mutta vaikea sanoa olisiko ne muutenkin muuttuneet iän myötä (sain lapsen 21-vuotiaana).
Mulla on raskausarpia vatsassa ja rinnat pienemmät kuin ennen. Eipä juuri sen kummempia muutoksia jäänyt raskauksista. Raskausarvet itseä ärsytti alkuun, sitten niihin tottui ja tajusi, että eipä ne nyt näy kun ihan läheltä katsottuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan ihan perintötekijöitä. Oon 45v ja synnyttänyt 2 lasta, ei oo raskausarpia ollenkaan, vaikka en rasvaillut ollenkaan enkä tehnyt muutakaan millä niitä kuulemma estetään. Siskolla on 3 lasta eikä hänelläkään ole raskausarpia.
Ei minulle tullut mitään sellaisia muutoksia mitä en olisi saanut takaisin.