Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvat vaihtuivat k-s kss huh huh

Vierailija
04.03.2013 |

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013030416741317_uu.shtml

Onneksi en enää tee lisää lapsia. Tuolla kyllä on sattunut niin uskomattomia juttuja joista vaan vaijetaan. Ihme että tämä tuli julkisuuteen.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syytä vanhempia, mutta kyllähän tuo äidin tapa toimia on poikkeuksellinen. Jos esitti epäilynsä kätilölle, niin olisihan siinä normaalisti tullut mieleen että katsotaas nyt se rannekekin sitten. Toki kätilön olisi ensisijaisesti pitänyt tajuta se tarkistaa. Ymmärrän kyllä että jos äiti on kipeä ja tokkurainen, ei pääkoppa toimi normaalisti.

Ihmettelen myös sitä, miten omaa lastaan ei tunnista. Yleensähän vauvatkin ovat omannäköisiään heti synnyttyään. Mä tunnistin omani jo kaukaa jos oli ollut vauvalassa, sillä oli niin oudon korkea pää aluksi. Kuopus taas näytti jotenkin ulkomaalaiselta, kun oli leveä nenä ja musta tukka.

Vierailija
2/17 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No heikkoa on jos henkilökunta ei tarkistanu ranneketta kun äiti sanoi julki epäilynsä!

Äiti voi olla tokkurassa ja kipeä mut luulis et hoitsut tietäis mitä tekee. Entä sen tummatukkasen vauvan äiti sitten? Eiks se ihmetelly yhtään missä vaavi on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuskin hoitajillekaan tuli mieleen kun vanhemmat (ei pelkastaan aiti) rupesivat kyselemaan onko vauva vaihtunut, etta eivat tosiaan ihan ensiksi olisi vilkaisseet ranneketta... siis olettivat etta rannekkeessa on oikea nimi mutta vanhemmat silti kyselevat onko vauva vaihtunut ja sen takia rauhoittelivat etta ei se tukka aina niin samanvariselta nayta kuin heti synnytyksen jalkeen.

Jos mulle olisi tullut tuollainen epaily niin olisin tietysti ensin tarkistanut rannekkeen! Sen voi tehda sekunnissa, mieluummin kuin etta lahtee etsimaan henkilokuntaa ja heilta kyselemaan.

Sinansa outoa kylla etta eiko sairaalasta lahtiessa tehda jonkunlainen tarkastus, miksei siina vaiheessa kukaan katsonut ranneketta? Mutta varmaan kiireiselle henkilokunnalle ei tule edes mieleen etta jotkut vanhemmat voisi olla niin tolloja ja avuttomia etta eivat tieda hoitavatko omaa vai toisen vauvaa, kun kerta nimikin on rannekkeessa.

Vierailija
4/17 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain outoa tässä kyllä on, kun tosiaan edes se äiti ei ole älynnyt ranneketta katsoa ennenkuin kotona vaikka on epäillyt vauvaa vääräksi. Kertoo epäilyn heränneen heti saatuaan vauvan rinnalle - miksi ei selvittänyt/vaatinut selvittämään asiaa heti. Itse olisin ainakin vaikka käynyt henkilökohtaisesti läpi jokaikisen osastolla olevan vauvan, jos olisi pienikään epäilys että vauva ei ole omani!

Sen kyllä ymmärrän vieläkin huonommin, että miksi hemmetissä henkilökunta ei ole vaivautunut vilkaisemaan ranneketta??? Luulisi, että ensimmäinen reaktio olisi tarkistaa ranneke, jos epäillään vauvojen vaihtuneen.

Huonompihan tuo tilanne olisi vielä ollut, jos ne rannekkeetkin olisivat vaihtuneet!

Vierailija
5/17 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala tapaus, jollainen meinasi aikoinaan käydä äidillenikin 1970-luvulla, Turun Heidekenin synnytyslaitoksella, kun hän synnytti minut. Siihen aikaan ei ollut niin tapana vauvaa heti ottaa syliinkään vaan kätilöt sen heti vei pestäväksi, punnittavaksi jne kun se oli syntynyt, ja vasta kapaloituna tuotiin äidille. Joten äiti ei ollut kovin hyvin nähnyt minua edes, mutta silti sanoi että heti tuli tunne että tämä ei ole oikea lapsi, kun oranssitukkainen, sinisilmäinen lapsi tuotiin hänen rinnalle. Äitini sanoi nähneensä että lapsi oli tummatukkainen, mutta kätilö väitti että se johtui vain siitä että vauvan tukka oli eritteistä märkä kun äiti näki lapsen heti synnytyksen yhteydessä, ja kuivuttuaan se on vaalea. Lisäksi äidilleni väitettiin että on varsin yleinen tunne että äiti ei koekaan lasta omakseen kun se syntyy, ja annettiin ymmärtää että hän on vähän shokissa tai hysteerinen väittäessään ettei vauva ole oma. 

Vuorokauden äitini ehti hoitaa väärää vauvaa, ja toisen vauvan äiti minua, kunnes sen toisen äiti ja tämän mies nostivat tosissaan melun siitä että heidän lapsi ei ihan varmasti ollut tuollainen "kiinalaisen näköinen" vaan vaaleampi. Kuulemma heti kun sai oikean vauvan syliin, tuli ihan erilainen tunne, joku vaisto sen sanoi mikä on oma ja mikä ei. Sukulaisuus testattiin vielä myöhemmmin että oli varmaa että nyt oli oikeat lapset äideillä.

Vierailija
6/17 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuossa vaihtumisjutussa kyllä mättää. Täytyy olla todella yksinkertainen jos ei osaa ranneketta katsoa. Jos näkee että on nen-loppuinen nimi niin kyllä siinä pystyy alkuosankin näkemään. Huoh. Julkisuudenkipeä tai sekaisin koko eukko.

Mutta mä en kyllä omia vauvojani olisi tunnistanut. Mun kasvomuisti on niin huono että en muista ketään ensi näkemän jälkeen. Saati sitten vauvaa... :) Jouduin aina katsomaan nimilapusta että kuka on minun! Oikeasti. Mutta johtunee tästä kasvojen tunnistamattomuus-vammastani. Enkä kyllä äänestäkään tuntenut, ehei.

Vierailija
7/17 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitähän juttuja ne sitten on, mistä vaietaan?

Aivan kamala juttu kyllä tämä :( Molemmille perheille, ja sille onnettomalle kätilölle, joka on lapset sekoittanut :(

[quote author="Vierailija" time="04.03.2013 klo 09:13"]

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013030416741317_uu.shtml

Onneksi en enää tee lisää lapsia. Tuolla kyllä on sattunut niin uskomattomia juttuja joista vaan vaijetaan. Ihme että tämä tuli julkisuuteen.

[/quote]

Vierailija
8/17 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oliko tuotu väärä lapsi vai mikä juttu tämä on?

Lapsessa siis kuitenkin tämän oikea nimi mutta hoitaja siis erehtyi?

Kuvittelin että koko lappu oli väärin.. :)

Vierailija
9/17 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa... Kyllä mä ainakin olisin huomannut, jos olisi tuotu väärä vauva. Oli niin oman näköisensä heti alusta asti, ei olisi voinut erehtyä. Aika erikoinen juttu.

Vierailija
10/17 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2013 klo 09:25"]

Jaa... Kyllä mä ainakin olisin huomannut, jos olisi tuotu väärä vauva. Oli niin oman näköisensä heti alusta asti, ei olisi voinut erehtyä. Aika erikoinen juttu.

[/quote]jaa kyllä sä olet nyt sitten meistä äideistä parhain!

Vierailija
11/17 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kanssa vauvat olleet niin ihmeellisen (kauniimmin sanoen persoonallisen) näköisiä heti synnyttyään, ettei mitään pelkoa vaihtumisesta. Esikoinen oli kuin luiseva pieni vanha pappa, ei millään lailla suloinen kuten monien muiden vauvat laitoksella. Kuopuksella oli uskomattomat pusuhuulet ja näytti kuin ei olisi alaleukaa ollenkaan. Siis kerrassaan ihmeellisiä ilmestyksiä. Lisäksi itkuääni on sellainen, että molempien itkun kyllä kykenin tunnistamaan kymmenien joukosta. 

Noin yksivuotiaina lapset ovat alkaneet olla kauniita. Siis oikeasti - tosi kauniita. Ne oudot piirteet jotenkin pehmenee, kuopuksen leukakin on kasvanut normaaliksi. Ja erikoiset piirteet ovat tehneet lapset erikoisen hauskan näköisiksi :)

Vierailija
12/17 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2013 klo 09:27"]

[/quote]

No en mä sitä tarkoittanut. Mietin vain, onko muka jonkun vauva oikeasti niin "mitäänsanomattoman" näköinen, että voi sekoittua keneen tahansa? Ja jos kerran tässä vielä vaihdokeilla oli eriväriset hiukset, niin miten tuo voi edes olla mahdollista? Luulisi, että kyllä sen oman vauvan tunnistaa.

Vierailija
13/17 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2013 klo 09:32"]

Meillä kanssa vauvat olleet niin ihmeellisen (kauniimmin sanoen persoonallisen) näköisiä heti synnyttyään, ettei mitään pelkoa vaihtumisesta. Esikoinen oli kuin luiseva pieni vanha pappa, ei millään lailla suloinen kuten monien muiden vauvat laitoksella. Kuopuksella oli uskomattomat pusuhuulet ja näytti kuin ei olisi alaleukaa ollenkaan. Siis kerrassaan ihmeellisiä ilmestyksiä. Lisäksi itkuääni on sellainen, että molempien itkun kyllä kykenin tunnistamaan kymmenien joukosta. 

Noin yksivuotiaina lapset ovat alkaneet olla kauniita. Siis oikeasti - tosi kauniita. Ne oudot piirteet jotenkin pehmenee, kuopuksen leukakin on kasvanut normaaliksi. Ja erikoiset piirteet ovat tehneet lapset erikoisen hauskan näköisiksi :)

[/quote]

Meillä kans. Kasvot oli jotenkin turvonneen oloiset, alahuulta ei oikeastaan lainkaan ja leukakin olematon, nenä epäsopusuhtaisen suuri. Kuukauden verran meni niin tulikin oikein sievä ja suurisilmäinen tyttö.

Vierailija
14/17 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti sanoi että vauva on väärä muttei uskottu. Tukan väri voi kuulemma muuttua. Kotona huomasivat katsoa ranneketta. Veivät vauvan takaisin sairaalaan jossa oma vauva vielä oli.

Vierailija
15/17 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2013 klo 09:35"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2013 klo 09:27"]

[/quote]

No en mä sitä tarkoittanut. Mietin vain, onko muka jonkun vauva oikeasti niin "mitäänsanomattoman" näköinen, että voi sekoittua keneen tahansa? Ja jos kerran tässä vielä vaihdokeilla oli eriväriset hiukset, niin miten tuo voi edes olla mahdollista? Luulisi, että kyllä sen oman vauvan tunnistaa.

[/quote]No kovat kivut aiheutti ainakin mulle sen että olin ainoastaan tietoinen että olen synnyttänyt vauvan ja se voi hyvin ja ja muistan pätkiä että luulin kuolevani kivuista jotainkun ompelivat repeämää ja pätkä suihkusta kun käytin kaikki viimeiset voimani siihen että pysyin pystyssä. Olin kyllä ihan normaalisti synnyttänyt ja kahviakin join synnytyksen jälkeen mutta kivut vaan veivät suurimman osan muistista. Muutaman tunnuin kun olin nukkunut ja näin vauvan uudestaan silloin vasta "näin" minkä näköinen oli.

Vierailija
16/17 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran lasten rannekkeet eivät olleet vaihtuneet, niin kyllä tässä vastuu on vanhemmilla. Kuka voi olla niin tonttu, että jos vähääkään epäilee ettei vauva ole oma, niin ei tarkista sitä rannekkeesta. Kotona olivat vasta tarkistaneet rannekkeen ja huomanneet, että kas, vauvahan on tosiaan väärä. Ja sitten soittamaan lehtiin, jotta koko maa saa tietää miten pölvästejä ovat. Antakaa mun kaikki kestää.

Vierailija
17/17 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2013 klo 10:05"]

Kun kerran lasten rannekkeet eivät olleet vaihtuneet, niin kyllä tässä vastuu on vanhemmilla. Kuka voi olla niin tonttu, että jos vähääkään epäilee ettei vauva ole oma, niin ei tarkista sitä rannekkeesta. Kotona olivat vasta tarkistaneet rannekkeen ja huomanneet, että kas, vauvahan on tosiaan väärä. Ja sitten soittamaan lehtiin, jotta koko maa saa tietää miten pölvästejä ovat. Antakaa mun kaikki kestää.

[/quote]

Ei pitäisi olla MITÄÄN syytä epäillä että vauva on vaihtunut..  Ei todellakaan voi syyttää vanhempia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme