Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kutsuisitko suomalaista skandinaaviksi?

Vierailija
03.03.2013 |

Fenno-Skandia???

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 20:22"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 20:16"]

Kannattaisi varmaan puhua mieluummin totta ja sanoa esim. että Suomi on Pohjois-Euroopassa.

[/quote]

Samassa paikassahan se skandinaaviakin =)

[/quote]

Niin?

Suomi ei kuulu Skandinaviaan. Miksi siis valehtelisit väittämällä niin, kun voit puhua totta kertomalla Suomen sijaitsevan Pohjois-Euroopassa. Jos halut tarkentaa, kerro että sijaitsee Skandinavian ja Venäjän välissä.

Vierailija
22/41 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 20:24"]

Niin?

Suomi ei kuulu Skandinaviaan. Miksi siis valehtelisit väittämällä niin, kun voit puhua totta kertomalla Suomen sijaitsevan Pohjois-Euroopassa. Jos halut tarkentaa, kerro että sijaitsee Skandinavian ja Venäjän välissä.

[/quote]

Se en ollut minä joka "valehteli" mutta tulihan täällä jo selväksi että käytännössä Suomi kuuluu Skandinaviaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 20:26"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 20:24"]

Niin?

[/quote]

Se en ollut minä joka "valehteli" mutta tulihan täällä jo selväksi että käytännössä Suomi kuuluu Skandinaviaan.

[/quote]

Miten niin tuli selväksi? Suomi ei kuulu Skandinaviaan käytännössä eikä teoriassa.

Suomi ei kuulu Skandinaviaan kulttuurihistoriallisesti ja maantieteellisestikin vain pieni osa Lapista kuuluu Skandinaviaan. Miksi tämä on niin vaikeata ymmärtää?

Vierailija
24/41 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 20:29"]

Miten niin tuli selväksi? Suomi ei kuulu Skandinaviaan käytännössä eikä teoriassa.

Suomi ei kuulu Skandinaviaan kulttuurihistoriallisesti ja maantieteellisestikin vain pieni osa Lapista kuuluu Skandinaviaan. Miksi tämä on niin vaikeata ymmärtää?

[/quote]

Miksi tämä on jollekin niin henki ja elämä =D

Kyllä se vaan käytännössä kuuluu:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Skandinavia

Vierailija
25/41 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjoismaalaisten kanssa puhuessa en kutsuisi itseäni skandinaaviksi, mutta esim. saksalaisten ja amerikkalaisten kanssa puhuessa en aina jaksa oikaista termejä. 98% heistä pitää skandinaviaa samana asiana kuin pohjoismaita. Ei silti, kerran asiasta tuli puhetta ja yksi (saksalainen) työkaveri tiesi pohjoismaiden käsitteen. Tosin kun minua haastateltiin kaupungin päälehteen, saksalainen toimittaja sujuvasti tituleerasi minua skandivaaniksi.

Vierailija
26/41 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

25, noin se just menee, mutta vain suomalainen jääräpää ei sitä ymmärrä...

Vierailija
27/41 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 20:33"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 20:29"]

[/quote]

Miksi tämä on jollekin niin henki ja elämä =D

Kyllä se vaan käytännössä kuuluu:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Skandinavia

[/quote]

Miten niin käytännössä kuuluu? Miten sen todistat? Tuossa linkissä kerrotaan vain, että jotkut ulkomaalaiset virheellisesti käyttävät skandinaviaa pohjoismaiden synonyyminä. Ei se mitenkään tarkoita sitä, että Suomi "käytännössä" kuuluisi Skandinaviaan.

Sinun mielestäsi Viro varmaan kuuluu käytännössä Venäjään, koska jotkut ulkomaalaiset luulevat niin, niinkö?

Vierailija
28/41 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne yhtäkään joka luulisi Viroa Venäjäksi mutta sen sijaan 99% sanoo Suomen kuuluvan Skandinaviaan. Kysymys kuuluu, MIKSI se sua niin vituttaa?

Vierailija
29/41 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 20:44"]

En tunne yhtäkään joka luulisi Viroa Venäjäksi mutta sen sijaan 99% sanoo Suomen kuuluvan Skandinaviaan. Kysymys kuuluu, MIKSI se sua niin vituttaa?

[/quote]

Koska se ei ole totta. Jos 99% ihmisistä väittää mustaa valkoiseksi, onko musta silloin käytännössä valkoista?

Vierailija
30/41 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 20:46"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 20:44"]

[/quote]

Niin,olisko?

Koska se ei ole totta. Jos 99% ihmisistä väittää mustaa valkoiseksi, onko musta silloin käytännössä valkoista?

[/quote]

Vierailija
31/41 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi tuo yksi jankkaa, kun täällä on esitetty selvät faktat siitä, että Suomi liittyy Skandinaviaan vain kahdella tavalla:

- osa Lapista kuuluu maantieteellisesti Skandinaviaan

- jotkut ulkomaalaiset käyttävät virheellisesti skandinaviaa pohjoismaiden synonyyminä

Kumpikaan näistä seikoista ei tee käytännössä suomalaisista skandinaaveja. Voisikohan tämän jankuttamisen siis jo lopettaa?

Vierailija
32/41 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 20:55"]

Kumpikaan näistä seikoista ei tee käytännössä suomalaisista skandinaaveja. Voisikohan tämän jankuttamisen siis jo lopettaa?

[/quote]

Tsih, vituttaako? Ja tuskin tästä jankkaamista voi lopettaa, ennenkuin olette valistaneet ne 99% kansasta.

Vierailija
33/41 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 20:35"]

Pohjoismaalaisten kanssa puhuessa en kutsuisi itseäni skandinaaviksi, mutta esim. saksalaisten ja amerikkalaisten kanssa puhuessa en aina jaksa oikaista termejä. 98% heistä pitää skandinaviaa samana asiana kuin pohjoismaita. Ei silti, kerran asiasta tuli puhetta ja yksi (saksalainen) työkaveri tiesi pohjoismaiden käsitteen. Tosin kun minua haastateltiin kaupungin päälehteen, saksalainen toimittaja sujuvasti tituleerasi minua skandivaaniksi.

[/quote]

Kyllä mä vaan jaksan ulkomaalaisia sivistää. Miksi ihmeessä ei oikaisisi?

Vierailija
34/41 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 20:58"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 20:55"]

[/quote]

Tsih, vituttaako? Ja tuskin tästä jankkaamista voi lopettaa, ennenkuin olette valistaneet ne 99% kansasta.

[/quote]

Tuskinpa 99% suomalaisista noin luulee. Tai sitten peruskoulu on todellakin uudistamisen tarpeessa.

Vierailija
35/41 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isäni suku on rruotsalaisia ja norjalaisia, siis vuosisatojen takaa. Olenko minä puoliksi skandinaavi?

Vierailija
36/41 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yes, jankkaus kannatti, kun et enää muuta keksinyt kuin kielivirheeseen takertumisen.

Vierailija
37/41 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjanmaa ainakin kuuluu periaatteellisesti skandinaviaan, kulttuurillisesti ja muutenkin. Ahvenanmaa myös.

Vierailija
38/41 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 21:14"]

Pohjanmaa ainakin kuuluu periaatteellisesti skandinaviaan, kulttuurillisesti ja muutenkin. Ahvenanmaa myös.

[/quote]

Virallisen määritelmän eivät kuulu Skandinaviaan. Ahvenanmaalaiset tosin haluisivat kuulua Ruotsiin.

Vierailija
39/41 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 21:00"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 20:35"]

[/quote]

Kyllä mä vaan jaksan ulkomaalaisia sivistää. Miksi ihmeessä ei oikaisisi?

[/quote]

Niin, sanoin tuossa aiemmin, että en aina jaksa oikaista "väärää" termiä, kun tiedän, kuinka yleistä Suomen niputtaminen Skandinaviaan on. Toki jossain yhteydessä, jos on luonteva tilanne, saatan ottaa esille tämän kuriositeetin.

Voisi hieman verrata ehkä siihen, että jos Myyrmäellä asuessani Kainuulainen sukulainen kysyy, että mitä sinne "Helsinkiin" kuuluu, niin en ehkä vastaa, etten pysty vastaamaan, kun en asu Helsingissä.

Vierailija
40/41 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muualla Euroopassa aina kutsuvat kun eivät muusta tiedä. Mä kutsun suomalaisia aina suomalaisiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän