Vtuttaa kun nykyään on niin hankalaa päästä töihin!
Jouduin aikoinaan keskeyttämään opinnot sairastumisen vuoksi ja nyt kun kuntoni on parempi, haluaisin töihin. Rahalle olisi tarvetta ja koen enemmän intoa työntekoa kuin opiskelua kohtaan juuri tällä hetkellä. Aion kyllä jatkaa opiskelua, mutta nyt tekisi mieleni tehdä töitä ja tienata vähän rahaa.
Ärsyttää kuitenkin, miten hankalaksi työnsaanti on nykyisillään tehty. Enää ei käy, että kävelet lähikaupalle ja pyydät reippaasti saada hommia. Kaikkeen tarvitaan joku hiton koulutus, muka kaupan kassallakaan ei pärjää enää pelkällä perehdytyksellä kuten ennen. Kaiken maailman kursseja pitäisi käydä ja kokemusta pitäisi olla mutta silti samaan aikaan halutaan nuorta ja reipasta työvoimaa - eikös tuo ole todella ristiriitaista? Ei enää riitä, että olet innokas tekemään työtä vaan aina hakemus pitää tehdä verkossa vaikeimman kautta etkä sitten koskaan tulekaan valituksi. Ymmärrän, että vaativammille aloille koulutus on ehdoton, mutta miksi helppoihin hommiin kuten kaupan kassalle ei enää pääse vain sillä, että intoa ja motivaatiota oppia kyseinen homma löytyy?
Kommentit (36)
Tuosta syystä mä lähdinkin ulkomaille. Kävin täällä Suomen päässä muutaman täydentävän kurssin ja pari ulkolaista etäkurssia jotta saatoin hakea haluamaani paikkaan. Täällä sitä ollaan! Myin kaikki rahallisen omaisuuden, sekä säästin muutaman kuukauden käymällä paikallisessa ruokajonossa maksellen ainoastaan tähelliset menot. Suosittelen mikäli vain mitenkään pääset irtaantumaan :)
Poikani kysyi ihan asioidessaan kioskilla olisiko tarvettaa työvoimalle. Myöntävän vastauksen saatuaan teki pari vuotta työtä ja nyt on itse kauppiaana. Voi vaikka lyödä vetoa ettet ole mistään edes kysynyt :D
Kummasti niitä ihmisiä vaan päivittäin töitä saa.
Jaa. Olen ollut opintojen ohessa kaupan kassalla mitään sen ihmeempiä koulutuksia ja kesäisin vielä iltaisin ravintoloissa siivoamassa pöytiä.
Montako hakemusta olet tänään tehnyt?
Vierailija kirjoitti:
Vähän sama tilanne. Sairastuin aikanaan vakavaan masennukseen, ja CV:saa on kahden vuoden aukko, joka näyttää aika pahalta. Nyt voin paljon paremmin, opiskelen ja pitäisi kesätöitä (edes) saada, mutta sekin tuntuu kovin vaikealta... ainakin työnantajien osalta, palkkaaminen siis.
Tsemppiä kaikille töitä etsiville!
Ymmärrän. :/ Kurja tilanne. Tsemppiä sulle, toivottavasti töitä löytyy kun jaksat vaan yrittää!
Vierailija kirjoitti:
Poikani kysyi ihan asioidessaan kioskilla olisiko tarvettaa työvoimalle. Myöntävän vastauksen saatuaan teki pari vuotta työtä ja nyt on itse kauppiaana. Voi vaikka lyödä vetoa ettet ole mistään edes kysynyt :D
Juu, mäkin kysyin rohkeasti vaatekaupassa asioidessani ja he sanoivat että ota yhteyttä esimieheen ja laita netin kautta hakemusta niin ehkä saatat päästä jopa haastateltavaksi. Niinhän se menee, että kun sun poikasi saa töitä tosta noin vaan, niin kaikki muutkin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tuosta syystä mä lähdinkin ulkomaille. Kävin täällä Suomen päässä muutaman täydentävän kurssin ja pari ulkolaista etäkurssia jotta saatoin hakea haluamaani paikkaan. Täällä sitä ollaan! Myin kaikki rahallisen omaisuuden, sekä säästin muutaman kuukauden käymällä paikallisessa ruokajonossa maksellen ainoastaan tähelliset menot. Suosittelen mikäli vain mitenkään pääset irtaantumaan :)
Saako kysyä että missä päin nyt asut? Tosi hyvä, nostan hattua sulle että uskalsit tehdä noinkin radikaalin siirron ja muutit ulkomaille! Ap
Vierailija kirjoitti:
Kummasti niitä ihmisiä vaan päivittäin töitä saa.
Jep, ja usein asiaa auttaa se että on koulutus ja/tai kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Olen ollut opintojen ohessa kaupan kassalla mitään sen ihmeempiä koulutuksia ja kesäisin vielä iltaisin ravintoloissa siivoamassa pöytiä.
Hyvät sulle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, mäkin kysyin rohkeasti vaatekaupassa asioidessani ja he sanoivat että ota yhteyttä esimieheen ja laita netin kautta hakemusta niin ehkä saatat päästä jopa haastateltavaksi. Niinhän se menee, että kun sun poikasi saa töitä tosta noin vaan, niin kaikki muutkin. Ap
Se riippuu mikä on ulosanti. Meillä mies on tuollaisissa asioissa paljon etevämpi, minä en tuolla keinolla ole työtä saanut. Mies soitti kolmesti ainakin yhden firman eaimiehelle ja sitten se esimies sanoi että tule käymään, pakko nähdä millainen tyyppi haluaa näin innokkaasti meille töihin :D itse olen arka enkä soittele toista kertaa jos on sanottu että katellaan.
En siis ollut tyo jota lainasit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se riippuu mikä on ulosanti. Meillä mies on tuollaisissa asioissa paljon etevämpi, minä en tuolla keinolla ole työtä saanut. Mies soitti kolmesti ainakin yhden firman eaimiehelle ja sitten se esimies sanoi että tule käymään, pakko nähdä millainen tyyppi haluaa näin innokkaasti meille töihin :D itse olen arka enkä soittele toista kertaa jos on sanottu että katellaan.
En siis ollut tyo jota lainasit.
Olen todella sosiaalinen, iloinen, reipas ja pirteä tapaus eli juuri sellainen mitä myyjän pitääkin olla. Vaan ei kaikilla siltikään tärppää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En siis ollut tyo jota lainasit.Olen todella sosiaalinen, iloinen, reipas ja pirteä tapaus eli juuri sellainen mitä myyjän pitääkin olla. Vaan ei kaikilla siltikään tärppää.
Ja siis esittelin itseni asiallisesti ja sitten kerroin miten kovasti pidän kyseisestä kaupasta ja ilmapiiristä siellä ja miten mukavaa olisi päästä itsekin sinne töihin. Sitten kysyin kuinka mahdollista heille olisi päästä.
Vierailija kirjoitti:
No tämähän se on, kun sinne halutaan ensijaisesti opiskelijoita tai työssä käyviä. Niin absurdia kuin se onkin, ei haluta palkata työtöntä.
Vierailija kirjoitti:
Oletko yksinkertainen?
Kävin kaupungin kaikki kioskit ja kahvilat läpi kysymässä —> ei töitä
Hain kaikkiin mahdollisiin kauppoihin —> ei töitä
Hain kaikkiin siivoushommiin —-> ei töitä
Suurimmassa osassa ei tarvittu työntekijää ja lopuista pääsi joku muu.
N19, ylioppilas
No niimpä, ihan pikkusimppelihommiinkin pitää olla hirveet koulutukset ja kokemukset.
Mulla itsellä on varmasti moni työpaikka jäänyt saamatta videohaastattelun takia. En ole luonnollinen puhelimessa enkä skypessäkään. Miksei potentiaaliset vaan suoraan kutsuta haastatteluun?! Vai hakeeko ne jotain somekomeettaa joka rakastaa oman lärvinsä kuvaamista ja tuijottamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En siis ollut tyo jota lainasit.Olen todella sosiaalinen, iloinen, reipas ja pirteä tapaus eli juuri sellainen mitä myyjän pitääkin olla. Vaan ei kaikilla siltikään tärppää.
Ja siis esittelin itseni asiallisesti ja sitten kerroin miten kovasti pidän kyseisestä kaupasta ja ilmapiiristä siellä ja miten mukavaa olisi päästä itsekin sinne töihin. Sitten kysyin kuinka mahdollista heille olisi päästä.
Näin minäkin olen yrittänyt mutta ei onnistu. Pitää tyrkyttää kunnolla itseään. Sanoa että jos vaikka tulisit ensi viikolla käymään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla itsellä on varmasti moni työpaikka jäänyt saamatta videohaastattelun takia. En ole luonnollinen puhelimessa enkä skypessäkään. Miksei potentiaaliset vaan suoraan kutsuta haastatteluun?! Vai hakeeko ne jotain somekomeettaa joka rakastaa oman lärvinsä kuvaamista ja tuijottamista?
Hakee
Vierailija kirjoitti:
Harvinaista. Kysyjiä riittää meilläkin, mutta jokaiselle joutuu sanomaan, että laittakaa spostilla hakemusta, en millään ehdi sopimatta haastattelemaan hakijaa silloinkaan, kun rekryt on käynnissä.
Vähän sama tilanne. Sairastuin aikanaan vakavaan masennukseen, ja CV:saa on kahden vuoden aukko, joka näyttää aika pahalta. Nyt voin paljon paremmin, opiskelen ja pitäisi kesätöitä (edes) saada, mutta sekin tuntuu kovin vaikealta... ainakin työnantajien osalta, palkkaaminen siis.
Tsemppiä kaikille töitä etsiville!