Tekeekö jonkun muunkin anoppi näin, aina?
Meillä on juhlat. On kutsuttu kummit ja isovanhemmat.
On kutsuttu heidät vaikka klo 14.30. Muut tulevat silloin, paitsi anoppi. Hän joko haetuttaa itsensä kotoaan jo 4h ennen juhlien alkua, eli tulee kesken valmistelujen istumaan sohvalle ja höpöttämään, jolloin mistään ei tule mitään. Tai sitten hän ilmoittaa, että tulee vaikka junalla, joka on meiltä 3km päässä asemalla 13.50. Odottaa, etttä me taas kesken valmistelujen haetaan hänet asemalta.
Näin on ollut joka ainoa kerta, kun meillä on ollut juhlat. 20 vuoteeen mahtuu aika monet juhlat. Ja mun mies kiltisti hakee äitinsä joka kerta ja jättää mut yksinään tekemään kotona juhlavalmistelut. Samaten kun mies ja anoppi vihdoin tulevat meille, mies tekee vaan niitä juttuja joita voi tehdä äitinsä lähellä sohvalla.
Nytkin siis sama juttu. Mies lähti äitiään hakemaan ja mä imuroin hiki päässä ja lapset järjestelee huoneitaan. Keittiössä on kaaos ja tarjottavat puolivalmiina.
Suututtaa!!!!!!! Ja ihan turha on sitten laittaa viestejä, joissa mut haukutaan huonoksi miniäksi.
Kommentit (43)
No, anoppi on mikä on, eikö vika ole enemmän anopin pojassa, jos ei saa hoidettua sekä äitinsä hakua että järjestelyjä.
Kaikki ymmärrys minulta sinulle, ap. Koeta jaksaa.
Miten sinä sitten homman hoitaisit? Eli mikä olisi sinua miellyttävä ratkaisu?
Jos sulla on joku parempi suunnitelma, niin miksi et sano sitä muille vaan puet yllesi marttyyrin viitan? Voit ihan hyvin sanoa, että nyt on sellainen tilanne, että tarvitset miehesi apua ja anoppi voi tulla vaikka taksilla loppu matkan. Jos et saa suutasi auki, on ihan turha kiukutella jos ei ajatuksiasi osata lukea. Onko sama ongelma myös oman äitisi kanssa vai ärsyttääkö nimenomaan tämä anoppi.
Meillä anoppi kuuluu niin läheisesti perheeseen, ettei tuollaisista tule ongelmaa. Voin ihan suoraan pyytää apua ja hän voi myös suoraan halutessaan kieltäytyä, ei jää mitään ketutusta. Joskus olisi ehkä jopa helpompaa jos mies ja anoppi istuisivat sohvalla keskustelemassa, eikä mies pyörisi pallo hukassa siinä valmistelujen keskellä.
Tuli myös mieleen, että kaikki eivät ole sellaisia juhlanjärjestäjä ihmisiä, et ehkä sinäkään kun on tuollainen tressi päällä. Itse tykkään järjestää juhlia ja meillä vietetäänkin kaikki kissanristiäset. Jos mulla joka kemuista tulisi tuollaiset paineet, niin rajaisin juhlinnat tasan lasten synttäreihin. Juhlissa kuuluu olla kivaa, ei niin, että järjestäjä on ihan raivona pistänyt juhlat pystyyn ja sitten takakiree hymy naamalla ottaa vieraat vastaan, kun ottaa niin paljon kupoliin se järjestäminen,mies, anoppi ja kaikki.
Voi hellanlettas. Onpas mammoilla ongelmat... Imuroiko jotkut tosiaan juuri ennen vieraiden saapumista? Missä ihmeen kulissimaailmassa te elätte. Me siivoamme kerran viikossa, ihan sama millon tulee vieraita. Toki pöydät pyyhin ja vaikka lakaisen, jos jotain "irtotöhnää". Ihemttelen kovasti miten ihmiset rajoittavat omaa elämäänsä moisella siivoushulluudella. Tai kai jotkut vaan tykkää...
Ja anopista, suu auki ja kerro anopille, jos mättää. osataanko teillä puhua vai meneekö kaikki energia siivoukseen? Toi juna-aikatauluhan on ihan nappiin.
Ongelma taisikin olla miehesi, jolla hirviöäiti.Hmmm. Vaihtoehtoja on maailma pullollaan.
Kyllä tekee. Tulee yleensä jo edellispäivänä. Ja nautin hänen seurastaan, kuten koko perhe. En rasita häntä, mutta kuuntelen mielellään ja seurustelen. Valmistelut hoituvat siinä sivussa. Siivottu on jo ennen hänen tuloaan.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2013 klo 11:17"]
Aivan, minähän se hirviö olen.
Valmistelut aloitettiin ajoissa, mutta kyllä sille viimeiselle tunnillekin aina jotakin jää. Ja anoppi ei tee mitään, puhuu ja huokailee, kun on taas rahaa näihinkin juhliin laitettu. Ja miettii voikohan jäädä taas yöksi olohuoneeseen katsomaan telkkaria, kun me muut nukutaan.
Mutta paskahan mä olen, kun toivon miehenikin osallistuvan näihin valmisteluihin. Huono ihminen, kun en ymmärrä, että vaimo tekee yksin ihan kaiken ja mies saa kiitokset autokuskina olosta.
[/quote]
tehkää valmistelut valmiiksi ennen anopin tuloa.
Anopin hakeminen ei kestä koko päivää, hakuaika lienee aika lyhyt aika juhlien kokonaisvalmsiteluajasta? Ja se haku siis estää täysin miehen osallistumisen valmisteluihin?
Kukaan ei ole sanonut, että sinun pitäisi yksin hoitaa valmistelut. Sinä vain syytät anoppia ja useampi yrittää selittää, ettei se anoppi ole syypää ja asian voisi hoitaa toisin: hoitaa ne valmsitelut yhdessä miehen kanssa ennen anopin tuloa tai sitten mies hakee sen anopin jossain välissä (ei kestä kovin kauan ja mies on vain vähän aikaa valmisteluista pois).
Sinun ongelmasi on ajankäyttö: jos kerran juhlat ovat etukäteen tiedossa niin niihin voi valmistautua ajoissa: lapset siivoavat huoneensa ajoissa, kotona siivotaan jo edellisenä päivänä, muut valmsitelut hoidetaan niin ajoissa, ettei keittiökään ole kaaoksen vallassa.
Mä olen eläessään pitänyt useita kymmeniä juhlia ja aina ihmettelen tätä miksi pitää asiat jättää viime hetkeen.
Tarkoilu on sellaista, jonka pystyy hyvissä ajoin tehdä edellisenä päivänä, koristelu jne kerman vispaaminen jää juhlapäivälle.
Nyt kun juhlittiin poikani syntymäpäiviä, tein perjantaina kaikki valmiiksi. Meillä oli juhlat taloyhtiön kerhohuoneella. Edellisenä päivänä imuroin, pesin lattiat, laitoin pöytäliinan, ripustin kaikki koristeet, katoin pöydän ja tein puolivalmiiksi kaiken tarjoilun.
Aamulla vaan kannoin valmiit tarjottavat pöytään, koristelin ja lopulta avasin oven.
Seuraavana päivänä oli sukulaisille synttärit, tein kumpaakin juhlaan kakkupohjat kerralla, edellisenä päivänä täytin ja juhlapäivänä koristelin jne jne.
Ainoastaan tomusokeripurkki kaatui, siksi piti sunnuntainakin imuroida.
Mä nyt oikeesti hyvä ap suosittelisin että ottaisit nyt kynään kauniiseen käteen ja tekisin listan töistä mitkä pitää tehdä ennen juhlia. Sitten yksi kerralla selvittäisin mitkä voidaan tehdä edellisenä päivänä.
Mun ystävä halusi tarjota paljon asioita mitkä piti tehdä ko päivänä ja hänellä oli fiilis sama. Jos joku kehtasi tulla 10 min aikaisemmin, hyvä ettei sota noussut.
Kumpanakin päivänä olin toista tuntia ennen h-hetkeä valmis ja mä lämpimästi suosittelen sitä tapaa kaikille.
Miksi et hae itse anoppia ja miehesi imuroisi ja tekisi loppusilauksen?
[quote author="Vierailija" time="02.03.2013 klo 12:34"]
Mä olen eläessään pitänyt useita kymmeniä juhlia ja aina ihmettelen tätä miksi pitää asiat jättää viime hetkeen.
Tarkoilu on sellaista, jonka pystyy hyvissä ajoin tehdä edellisenä päivänä, koristelu jne kerman vispaaminen jää juhlapäivälle.
Nyt kun juhlittiin poikani syntymäpäiviä, tein perjantaina kaikki valmiiksi. Meillä oli juhlat taloyhtiön kerhohuoneella. Edellisenä päivänä imuroin, pesin lattiat, laitoin pöytäliinan, ripustin kaikki koristeet, katoin pöydän ja tein puolivalmiiksi kaiken tarjoilun.
Aamulla vaan kannoin valmiit tarjottavat pöytään, koristelin ja lopulta avasin oven.
Seuraavana päivänä oli sukulaisille synttärit, tein kumpaakin juhlaan kakkupohjat kerralla, edellisenä päivänä täytin ja juhlapäivänä koristelin jne jne.
Ainoastaan tomusokeripurkki kaatui, siksi piti sunnuntainakin imuroida.
Mä nyt oikeesti hyvä ap suosittelisin että ottaisit nyt kynään kauniiseen käteen ja tekisin listan töistä mitkä pitää tehdä ennen juhlia. Sitten yksi kerralla selvittäisin mitkä voidaan tehdä edellisenä päivänä.
Mun ystävä halusi tarjota paljon asioita mitkä piti tehdä ko päivänä ja hänellä oli fiilis sama. Jos joku kehtasi tulla 10 min aikaisemmin, hyvä ettei sota noussut.
Kumpanakin päivänä olin toista tuntia ennen h-hetkeä valmis ja mä lämpimästi suosittelen sitä tapaa kaikille.
[/quote]
no et sä mikään järjen jättiläinen ole jos on juhlat ja tuntia ennen vieraiden tuloa on tarjottavat puolivälissä.
Siivoukset tehdään EDELLISENÄ päivänä ja samoin tarjoilut ja juhlapäivänä viimeistellään, hyvissä ajoin.
Miten teillä aikataulutus onkin noin pielessä, että tuntia ennen lapset siivoavat huoneitaan ?
Ei taida olla vika anopissa vaan ihan yhtäläisesti vanhemmissaan. Nyt vähän kuria asiaan ja hommat kuntoon edellisenä päivänä.
On kaikilla kivempi olo juhlien alkaessa kun ei tarvi miettiä mitä jäi tekemättä ja mikä meni pieleen.
Ihan vaan kysyn, että onko tämä yleistä tämä "muille siivous"? Eli, jos on juhlat tai vieraita tulossa (anopista puhumattakaan), niin on jotkut erityisjärjestelyt? Meillä siivotaan kerran viikossa ja sitten tilanteen mukaan. Ollaan järjestetty isoja ja pienia juhlia, ei ongelmaa. Vai onko tämä joku NÄYTÖN PAIKKA?
Valmistelut aloitettiin ajoissa, mutta kyllä sille viimeiselle tunnillekin aina jotakin jää. Ja anoppi ei tee mitään, puhuu ja huokailee, kun on taas rahaa näihinkin juhliin laitettu. Ja miettii voikohan jäädä taas yöksi olohuoneeseen katsomaan telkkaria, kun me muut nukutaan.
Mutta paskahan mä olen, kun toivon miehenikin osallistuvan näihin valmisteluihin. Huono ihminen, kun en ymmärrä, että vaimo tekee yksin ihan kaiken ja mies saa kiitokset autokuskina olosta.
[/quote]
vaimo tekee kaiken yksin ?
tämähän se idea on. 40 min aikaisemmin alatte tekemään jotain, jolloin miehesi lähtee hakemaan omaa äitiään. Voi voi kun sinä parka joudut kaiken tekemään yksin. Niin
olisko pieni marttyyrin kruunu nyt paikallaan ?
Ap tässä.
Mies lähti hakemaan äitiään klo 10.00 ja tulivat takaisin klo 12.00. 2 tuntia oli pois, jonka aikana mä kävin vielä kaupassa ja siivosin keittiön ja katoin juhlapöydän kuntoon. Nyt siitä puuttuu enää kakku, kahvimaito ja suolaiset piirakat, joka on edelleen pakkasessa. Mies istuu tvn ääressä, eikä edes aio alkaa tekemään ruokaa. Kai se on mun tässä tehtävä, että ehditään syödä ennen vieraita. Miehelle äsken sanoin ruoasta, ei kuulema vielä tarvitse. Anoppi istuu myös sohvalla.
Eli ongelmasi onkin sinun rakas miehesi. Anoppiin on vaan mukavampi kohdistaa "viha"? Tai on porvoolainen juhla meneillään. Jos ei, niin oletko todella tollanen nössö? Jos olet, niin sitä saa mitä tilaa! Ei kun peilin eteen ap!
Kaupassa olisi voinut käydä eilen, pakkaskamat otetaan pois edellisenä päivänä, kakun olisit voinut myös täyttää eilen ja tänään vaan koristella .
Ruuaksi voit vaikka tilaa pizzaa.
Mä suosittelisin sulle että ensi kerralla suunnittelet paremmin ja ole tyytyväinen että miehesi viettää äitinsä kanssa aikaa.
Meillä sama. Sillä erotuksella, että anoppi ja appi haetaan 300 km päästä. Paikkakunnalta, josta tulee tasaiseen tahtiin junia.
Kyllä olisi mukavaa, jos anoppini vielä eläisi! Itsestään selvää, että mies haki hänet 50 km päästä', jos ei muutoin päässyt tulemaan. Todella pitoja voi suunnitella ja tehdä paljon etukäteen. Jos tämä kaikki on jo noin kauan ollut samalla tolalla.
Mä ymmärrän sua, ap! Mun anoppi on ihan samanlainen. Itse kyllä valmistelen, paljonkin, edellisenä päivänä. KAikkea vaan ei voi leipoa valmiiksi, haluan, että meillä on herkulliset, kunnolliset ja tuoreet tarjottavat. Niistä kehutaan, niitä odotellaan. ELi leipomiseen menee monta tuntia. SIivoukset hoidetaan siinä sivussa ja joo, meillä on aina perussiistiä, mutta kyllä ennen juhlia siivotaan kunnolla. Ei ole kyse näyttämisestä vaan siitä, että on kiva mennä kylään siistiin kotiin.
Joka kerta anoppi tulee 15-60 minuuttia ennen juhlia seisoskelemaan, höpöttämään, huokailemaan ja kommentoimaan täysin epäoleellisia asioita. On tosi vaikeaa tehdä monia, aikataulutettuja juttuja ja yrittä vastailla samalla. Asiasta on puhuttu sata kertaa, mutta ei se auta. Mies kyllä tekee osuutensa, mutta musta on hyvin epäkohteliasta tulla ennen kutsuttua aikaa, oli kuinka anoppi tahansa.
Joo, laitapa ap sille anopille imuri käteen tai käske tekemään ruokaa. LÄhde sä lenkille tai hipsi lasten luo muihin puuhiin!
[quote author="Vierailija" time="02.03.2013 klo 13:48"]
Mä ymmärrän sua, ap! Mun anoppi on ihan samanlainen. Itse kyllä valmistelen, paljonkin, edellisenä päivänä. KAikkea vaan ei voi leipoa valmiiksi, haluan, että meillä on herkulliset, kunnolliset ja tuoreet tarjottavat. Niistä kehutaan, niitä odotellaan. ELi leipomiseen menee monta tuntia. SIivoukset hoidetaan siinä sivussa ja joo, meillä on aina perussiistiä, mutta kyllä ennen juhlia siivotaan kunnolla. Ei ole kyse näyttämisestä vaan siitä, että on kiva mennä kylään siistiin kotiin.
Joka kerta anoppi tulee 15-60 minuuttia ennen juhlia seisoskelemaan, höpöttämään, huokailemaan ja kommentoimaan täysin epäoleellisia asioita. On tosi vaikeaa tehdä monia, aikataulutettuja juttuja ja yrittä vastailla samalla. Asiasta on puhuttu sata kertaa, mutta ei se auta. Mies kyllä tekee osuutensa, mutta musta on hyvin epäkohteliasta tulla ennen kutsuttua aikaa, oli kuinka anoppi tahansa.
Joo, laitapa ap sille anopille imuri käteen tai käske tekemään ruokaa. LÄhde sä lenkille tai hipsi lasten luo muihin puuhiin!
[/quote]
OLisiko parempi, että anoppi tulisi aina 30 min sen jälkeen, kun kutsussa ilmoitettu alkamisaika on umpeutunut? Ja pitäisi silloinkin hakea asemalta? Eli mitään ei olisi sopivaa aloittaa ennen kuin anoppi on paikalla, siellä sitten vaivautuneiva rupatellaan, kun sinä kökit keittiössä paistamassa tuoreita leipomuksia, lapset siivoaa huoneitaan ja mies hakee äitiään asemalta.
[/quote]
Olet ainakin alitajuisesti siis tajunnutkin, että ongelmasi ei ole anoppi vaan mies.
Monilla, sanoisin jopa että useimmilla miehillä on pyrkimys luistaa kotitöistä niin paljon kuin mahdollista. Ei sinun miehesi ole poikkeus. Miehet vaativat (valitettavasti) sanallista käskytystä ihan samaan tapaan kuin lapset: vie tämä, hae tuo, imuroi eteinen, tyhjennä tiskikone. Älä anna kasata kaikkea, myöskään juhlien valmistelua, omille niskoillesi.