Sukupuolineutraali kasvatus - mikä idea?
"Prinssi Harryn lasta ei kasvateta sukupuolineutraalisti"
https://www.iltalehti.fi/kuninkaalliset/a/5734070c-42cb-4d64-b21b-62a16…
Olen varmaan sen verran vanha harppu (kohta 42v. mittarissa), että en kai siksi ymmärrä tätä koohotusta tästä sukupuolineutraalista kasvatuksesta. Mikä oli vialla "vanhanaikaisessa" kasvatuksessa?
Kommentit (4)
Sipilän huvilaan tulee ilmeisesti translasten adoptio ja tukipiste. Sille on jo tukipaketti luvassa. Ylläpidon hoitaa työllistyville suunnattu hoitoalan rekry projekti, johon kuuluu 2 tuntia perehdytysta ja 3 vuoden hpalkaton arjoittelujakso. Koulutukseen sisältyy työterveys- ja tulityökortti, joiden kustannukset kuuluvat harjoittelijan maksettavaksi.
Minä, vieläkin vanhempi harppu, kohta 49, en ymmärrä minäkään.
Ihmiset ovat ihmisiä ja tuolta suurelta pohjalta olen omani kasvattanut:
poika imuroi, tyttö vaihtaa sulakkeen.
Tyttö auttaa mua auton renkaan vaihdossa, poika viikkaa vaateet kaappiin.
Poika tiskaa, tyttö maalaa seinän.
Niin?
Vierailija kirjoitti:
Minä, vieläkin vanhempi harppu, kohta 49, en ymmärrä minäkään.
Ihmiset ovat ihmisiä ja tuolta suurelta pohjalta olen omani kasvattanut:
poika imuroi, tyttö vaihtaa sulakkeen.
Tyttö auttaa mua auton renkaan vaihdossa, poika viikkaa vaateet kaappiin.
Poika tiskaa, tyttö maalaa seinän.
Niin?
Hyvinpä asian ilmaisit. Pari viikkoa sitten Ylen Perjantai-keskusteluohjelmassa käsiteltiin tätä aihetta ja yksi vieraista oli lastenpsykiatri. Hänen suhtautumisensa sukupuolineutraaliin kasvatukseen oli - hehheh - lähinnä neutraali. Psykiatrin mukaan sukupuolineutraaliudella ei oikeastaan ole mitään merkitystä, koska kaikki lapset omaksuvat luonnostaan (siis oli kasvatus mikä tahansa) tietyn sukupuoli-identiteetin. Psykiatrin mukaan sukupuolineutraaliudesta voi olla jopa haittaa silloin, jos aikuiset yrittävät vääristellä totuutta siitä, että eri sukupuolia on todellakin olemassa. Lapselle pitää olla rehellinen, muuten lapsi hämmentyy.
- Ap
vanhan näkönen toi harry