Miten puutun syrjimiseen päiväkodissa?
Valmistuin lukiosta keväällä, ja nyt sain muutaman kuukauden pituisen työn päiväkotiavustajana. Minulla ei siis ole lastenhoitajan tms koulutusta, eikä muutenkaan kokemusta lapsista. Työpaikalla olen asiasta jutellut, mutta haluan vielä kysyä teidän mielipiteitä.
Olen esikouluryhmässä ryhmäavustajana. Ryhmässä on erityistä tukea tarvitseva hieman villi ulkomaalaistaustainen poika, jonka kanssa muut eivät halua leikkiä. Poika puhuu suomea melko hyvin ja leikkisi mielellään muiden kanssa, jos hänet vain otettaisiin mukaan. Toisessa ryhmässä on eräs lapsi, joka onneksi leikkii usein ulkona pojan kanssa, mutta omassa ryhmässä sisällä ollessa poika on yksin.
Lapset leikkivät omissa porukoissa ja jos poika pyytää päästä mukaan, muut käskevät häntä kysymään joltain muulta. Joskus on myös sanottu, ettei johonkin leikkiin mahdu muita, tai että jotku haluavat leikkiä kahdestaan, mutta kuitenkin ovatkin ottaneet jonkun toisen lapsen mukaan. Se ei ole reilua, enkä todellakaan hyväksy tuollaista. Mielestäni on ok, että joskus halutaan leikkiä parhaan kaverin kanssa kahdestaan, mutta silloin tosiaan leikitään kahdestaan, eikä valita kenet otetaan mukaan ja kenet ei.
Poika on jo sen ikäinen, että ymmärtää muiden lasten ajattelevan, että hänessä on jotain vikaa. Vaikka todellisuudessa hän on todella mukava ja kohtelias poika, vaikka onkin luonteeltaan aika villi. Hän on minulta kysynyt, miksi kaikki vihaavat häntä ja usein mennyt itkien nurkkaan leikkimään yksin. Sydämeeni sattuu katsoa tuollaista, ja tottakai olen siihen yrittänyt puuttua. Olen sanonut, ettei häntä kukaan vihaa ja pyytänyt muita ottamaan hänet mukaan. Siitä ei kuitenkaan tule mitään, koska vaikka hän istuisi samassa leikissä, hänelle ei puhuta eikä häntä oteta huomioon.
Olen ajatellut, että asiasta puhuttaisiin lasten vanhemmille, mutta tosiaan tämä koskee koko ryhmää. Vanhempainilta on kuulemma syksyllä pidetty, joten sellaista tuskin on tulossa. Pitäisikö kotiin laittaa joku lappu? Tai puhua aamupiirissä asiasta mainitsematta kyseisen pojan nimeä?
Olen tosiaan vasta aloittanut työn ja ihmettelen, miksi muut ei ole puuttuneet asiaan tarpeeksi. Mitä mieltä olette, miten otan asian puheeksi lasten ja mahdollisesti heidän vanhempien kanssa?
Kommentit (14)
Eikös sun esimies ja vastuullinen henkilö ole lto? Keskustele nyt ensin hänen kanssaan.
Käy juttelemassa päiväkodin johtajan kanssa. Ei ole sun tehtävänkuvauksenmukaista ottaa asiaa vanhempien kanssa puheeksi.
Kyllä se on teidän aikuisten tehtävä ohjata lapsia ja ottamaan muut mukaan leikkeihin.
Eikö teillä ole koulutettua henkilökuntaa? Kuulostaa vähän kummalta, että avustaja miettii tällaisia. Ettekö te ryhmän aikuiset keskustele keskenänne ja eskariope kanna vastuuta päätöksistä?
Irtoaisiko joku aikuinen siihen leikkiin mukaan ihan kädestä pitäen ohjaamaan ryhmää ottamaan kaikki mukaan? Leikkiin itse osallistumalla ja esimerkkiä näyttämällä, kannustamalla vastavuoroisuuteen ja kehumalla, miten hienosti leikki sujuu? Eskarit ovat isoja, mutta kuitenkin vielä pieniä ja ovat itsekin varmaan välillä vähän hämmennyksissä siitä, miten kuuluu käyttäytyä. Sitä mennään helposti yhden voimakkaan tyypin mukana mallia ottaen. Aikuisen mallintaminen vois olla tehokasta ja toisaalta varmasti supermieluisaa eskareille. Sä olet niiden silmissä ihan jo iso aikuinen. Tsemppiä ja kiva kun huomaat tuon pojan <3
Se on totta, että syy saattaa ainakin osittain johtua tämän pojan omasta käytöksestä. Hän on siis villi, mutta ei kuitenkaan väkivaltainen. Ymmärrän, että varsinkin rauhallisempien lasten voi olla vaikea keksiä yhteinen leikki, mutta mielestäni pitäisi antaa kuitenkin mahdollisuus. Kaikkien kanssa pitäisi opetella leikkimään.
Olen jutellut oman ryhmän opettajien ja hoitajan kanssa asiasta, mutta en vielä esimiehen. Käyn varmaan tämän viikon aikana juttelemassa hänelle ja kysyn, mitä pitäisi tehdä.
Ap
Päiväkodin henkilökunta on raukkoja, pelkäävät "pomolapsen" vanhempia ja antavat lapsen dominoida koko päiväkotia. Ei siellä saa tommoisia kuppikuntia jo tulla. Aikuisten pitää puuttua asiaan.
"Arvotaanko" leikkikavereita koskaan? Mitä opettajat tekevät asian suhteen?
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodin henkilökunta on raukkoja, pelkäävät "pomolapsen" vanhempia ja antavat lapsen dominoida koko päiväkotia. Ei siellä saa tommoisia kuppikuntia jo tulla. Aikuisten pitää puuttua asiaan.
Päiväkodin työntekijät tai pomolapsien vanhemmat alapeukuttavat. Tehkää mieluummin asialle jotain.
Vierailija kirjoitti:
En ole ainakaan huomannut, että kukaan olisi "pomolapsi" vaan kaikki yhdessä syrjivät, eikä kukaan päästä mukaan leikkiin. Ja tässähän juuri olen asiaan puuttumassa. Minulla vaan ei ole kokemusta tälläisestä niin siksi kysyn täältä apua. Mutta totta tuo, että vakituisten koulutettujen hoitajien ja lastentarhanopettajien pitäisi puuttua enemmän tähän.
Vierailija kirjoitti:
"Arvotaanko" leikkikavereita koskaan? Mitä opettajat tekevät asian suhteen?
Lapset ovat ainakin nyt minun aikana saaneet joka päivä itse valita leikkikaverin. Sitten tämä syrjitty poika yritetään saada mukaan johonkin leikkiin, ja joskus olen itse leikkinyt tai pelannut tämän yksinäisen pojan kanssa. Mutta kuten joku ehdotti, voisin ohjata ja osallistua itse leikkiin, jossa on mukana kyseinen poika ja muita lapsia. Tai ainakin kokeilla onnistuuko sellainen.
Opettajat vain pyytävät/pakottavat muita ottamaan pojan mukaan ja ilmeisesti luulevat, että poika on mukana leikissä, jos hän vain istuu muiden vieressä.
Ap
Eikö ryhmässä ole koulutettua opettajaa? Meidän lapsen eskarissa leikkiporukat arvotaan tasaisin väliajoin, samoin leikki. Siis vaikka että Maija, Matti ja Ville pääsevät kotileikkinurkkaukseen ja Sanna, Kalle, Antti ja Timo jumppasaliin temppuradalle. Toki välillä saa itsekin valita sekä leikin että kaverin mutta tasaisin väliajoin on noita arvontoja ja siihen on kaikkien sopeuduttava. Kyllä se on ryhmän opettajan tehtävä suunnitella toiminta niin että kaikki pääsevät mukaan.
Aikuisen läsnäolo leikeissä, eskarit on jo isoja mutta tarvitsevat usein vielä paljon aikuisen tukea leikeissä ja konfliktien jne selvittämisessä.
Paljon yhteistä tekemistä; pelejä, leikkejä jne jossa tullaan tutuiksi ja yhteishenki vahvistuu
Yhteisten pelisääntöjen luominen ryhmään ja niiden pinnalla pitäminen. Näitä voi olla esim. juurikin että "ketään ei jätetä yksin", "kaikki otetaan leikkiin mukaan" (mielestäni ihan pätevä sääntö päiväkotimaailmassa silloin kun kyse on vapaan leikin ajasta, vaikka tästä on joskus eriäviä mielipiteitä) jne.
Asian käsittely draaman, satujen, näytelmien, tarinoiden jne kautta.
Leikkiparien vaihtelu, pienryhmiin jako ja niiden sekoittelu - näillä kaikilla voidaan edistää ryhmäytymistä ja tukea lasten välisten kaverisuhteiden syntymistä
Ja TIUKKA puuttuminen kaikenlaiseen kiusaamiseen ja syrjimiseen. Nollatoleranssi. Eli toisinsanoen asia käydään aina rauhallisesti keskustellen läpi lasten kanssa, jos ja kun minkäänlaista kiusaamista, pompottamista, leikin ulkopuolelle jättämistä tms tapahtuu. On liikaa kasvattajia jotka ei puutu vaikka tilanteita suoraan todistavat. Saatetaan vaan huudahtaa huoneen toiselta puolelta joku puolittainen ohje; mutta ei oikeasti puututa asiaan.
Sun ryhmän muilla työntekijöillä pitäisi kyllä olla avaimia asian ratkaisemiseen.
Mulle tuttua omien lasten kautta. Poikaani on aina syrjitty, mutta on kiva ja kiltti. Muut lapset tituleeraa luokan kilteimmäksi. Asia helpottui äin myötä ja olen ikuisesti kiitollinen niille vanhemmille joiden kotona on opetettu lapsille käytöstapoja ja niille lapsille, joista poikani on saanut hyviä kavereita. Suomalaisissa lapsissa on paljon mukavia ja fiksuja lapsia, joilla on järkevät vanhemmat. Ääliöt olen voinut laskea yhden käden sormilla.
On tutkittu juttu, että tummaihoinen luottaa enemmän toiseen tummaihoiseen ja valkoinen valkoiseen. Tämä on ihmisessä sisään rakennettu ihan luontainen juttu. Siitä on hyvä olla tietoinen ja opettaa vähitellen lapsetkin ymmärtämään omia ennakkoluuloja.
Jakakaa leikkikaverit arpomalla näin koko porukka pääsee tutuiksi ja oppii olemaan yhdessä.
Näiden hyväkäytöksisten, mutta villien lasten ongelma on usein se, että käytös on hyvää aikuisten ollessa paikalla, ja villi luonne saa vallan kun aikuinen kääntää selkänsä. Kukaan ei halua leikkiä kaverin kanssa, joka yhtäkkiä ilman syytä saattaa mätkäistä päin näköä tai hoardata kaikki lelut itselleen tai keksii mielivaltaisia sääntöjä leikkeihin.
Tästä ei toki aina ole kyse, mutta usein oon tähänkin törmännyt.