Miksi käytätte pesujauhetta nestemäisen sijaan?
Luulin pitkään, että jauhe on halvempaa ja siksi ihmiset sitä käyttävät, mutta otin asiakseni (oman budjetin pienentyessä) tarkistaa ja ihan samanhintaista on.
Itse en allergikkona ole käyttänyt jauheita vuosiin, kun niistä jää helpommin jäänteitä pesun jälkeen. Puhumattakaan itse pesukoneen siisteydestä; pesutuvassa on ällöttävää kun edellisen asukkaan jauheista on jäänyt iso möykky pesuainelokeroon.
Miksi sinä suosit jauhemaisia pesuaineita? Onko nestepullojen kantaminen liian työlästä? Onko se omasta kotoa opittu tapa, joka on jäänyt päälle? Miksi?
Kommentit (11)
Mä käytän molempia, sekä nestemäistä, että jauhemaista pesuainetta, fiiliksen mukaan. Ostan aina työpaikan kautta suurtalouksille tarkoitettuja pesuaineita, pääasiassa jauhemaista BioLuvilia. Sitä myydään 4 kg:n laatikoissa, on riittoisaa koska sitä pitää laittaa vain puolet siitä määrästä, mitä laitetaan kaupan pesujauheita.
Mä käytän nestemmäistä kirjopyykkiainetta mutta valkopyykkiaine on jauhe, koska valkaisuainetta on vain jauheissa. Ne nestemmäiset " valkopyykkiaineet" eivät sitä sisällä ja haluan vslkoisen pyykkini olevan valkoista.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2013 klo 16:17"]
Mä käytän nestemmäistä kirjopyykkiainetta mutta valkopyykkiaine on jauhe, koska valkaisuainetta on vain jauheissa. Ne nestemmäiset " valkopyykkiaineet" eivät sitä sisällä ja haluan vslkoisen pyykkini olevan valkoista.
[/quote]
Tuota en tiennytkään t. ap
Hmm. omassa koneessa nestemäinen pesuaine on kyllä ykkönen. Mutta usein taloyhtiön koneissa, varsinkin jos on vanha teollisuuskone, niin niissä kaikissa ohjelmissa on pakollinen esupesu. lisäksi niissä on usein sellaiset lokerot joista nestemäinen valuu pois ja menee esipesun aikana pyykkeihin ja varsinaiseen pesuun ei jää tarpeeksi ainetta. ja sitten toisaalta jos käyttää pesupalloa niin silloin se menisi varmasti esipesun aikana kaikki. joten tälläisissä vanhanaikaisissa pesukoneissa ei ole järkeä edes käyttää nestemäistä. nyt kun on oma kone niin käytän useimmiten nestemäistä.
Käytän molempia, mutta nestemäistä voin käyttää vain silloin, kun pesen ilman esipesua, sillä koneessa ei ole omia lokeroita nesteelle, eikä sitä sen takia voi annostella muuten kuin palloon. Ja pallon kanssa ei saa varsinaiseen pesuun pesuainetta, vaan pelkkään esipesuun.
Esipesua käytän aina vaippapyykille ja muille todella likaisille pyykeille.
Minä käytin vanhassakin pesulakoneessa nestemäistä, pesutulos oli aina hyvä vaikka esipesussakin meni jo ainetta. Voi tosin olla noissa koneissa eroja, että huuhteleeko välissä tj. Mutta siis kaikki tahrat lähti aina, ei mitään valittamista. Kyseessä oli tosin siis 60-luvun laite, 10kg tai yli.
Yritän välttää turhaa jätettä, joten ostan pahvipakkauksessa olevaa jauhetta.
Suosittelen googlettamaan Allegro. Kannattaa oikeesti miettiä millä pyykkinsä pesee, ainakin jos pesee omalla koneella.
Tyttäreni kertoi, että jauhemainen on ympäristöystävällisempää koostumuksensa puolesta. Tensiidejä tms vähemmän.
Jauhe myydään pahvipakkauksessa, jota pidän ympäristöystävällisenä. Ja jos jauheesta jää jäämiä vaatteisiin tai koneeseen on jauhetta liikaa. Itse annostellen jauhetta hyvin vaatimattomasti ja silti tulee puhdasta.
En tykkää niistä pulloista. Kartonkipakkaukset on helpompi tyhjänä varastoida ja sitten viedä kierrätykseen. Pulloja on hankala saada pieneen tilaan.