talon osto
Kertokaapa viisaat... Nyt kun kovasti puhutaan että valesokkelitalot on todellinen riskiostos. Niin oisko parempi samaisten valesokkelitalojen aikakautena rakennettu kokokellarillinen talo? Ihan ymmällään jo mitä tohtii ostaa. Ja talon rakentaminen ei ole vaihtoehtona enään. Alkaa ikää oleen 40 v joten isoja lainoja en enään halua ottaa....
Kommentit (8)
Me ostettiin vuosia sitten valesokkelitalo, eikä ole ongelmia. Aina on ja tulee olemaan erilaisia mielipiteitä eri vuosikymmenten rakentamisista.
Vierailija kirjoitti:
Me ostettiin vuosia sitten valesokkelitalo, eikä ole ongelmia. Aina on ja tulee olemaan erilaisia mielipiteitä eri vuosikymmenten rakentamisista.
Ei valesokkeli automaattisesti hometta ja ongelmia tarkoita. Suuremmat riskit siinä on kuin nykypäivän sokkelirakenteessa, mutta tässä päästään sitten itse tonttiin. Jos tontti on kuiva ja pintavedet on jo aikanaan ohjattu pois sokkelin lähistöltä, ei pitäisi suuriakaan ongelmia olla.
Itse en edes katsoisi viime vuosituhannella rakennettuja.
Yllätys on ollut kuulla, että -90- ja jopa 2000-luvun taloissa on ollut kosteus- ja homeongelmia.
kyllä valesokkeli korjaustyömailla olleena en itse edes menisi katsomaan sellaista jos myyntiin tulisi
voi itku miten mätää
tuhlaa rahasi vaikka ensin kerrostalo asuntoon ja sitten kyttäile kun mummo kuolee niin ääset ostamaan ok taloa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei valesokkeli automaattisesti hometta ja ongelmia tarkoita. Suuremmat riskit siinä on kuin nykypäivän sokkelirakenteessa, mutta tässä päästään sitten itse tonttiin. Jos tontti on kuiva ja pintavedet on jo aikanaan ohjattu pois sokkelin lähistöltä, ei pitäisi suuriakaan ongelmia olla.
Valesokkelin kosteusongelmat syntyy sisäilman kosteuden kondensoitumisesta, siihen ei tontti tai salaojat auta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ei valesokkelitalojen kosteusongelmat ole mikään mielipide vaan ihan tosiasia valitettavasti monen talon kohdalla. Onneksi joissain kuitenkin on talon ja tontin suunnittelu ja toteutus tehty niin ettei valesokkeli muodosta ongelmia.
https://www.hometalkoot.fi/
Tuolta sivustolta löytyy suht selkeästi esitetty yleispaketti siitä mitä minkäkin aikakauden tyypillisimmissä taloissa kannattaa erityisesti tarkastaa.
Vanhan ostamisessa on aina riskinsä, sitä ei käy kieltäminen. Mutta ihan yhtälailla se vanha on myös mahdollisuus. Jos se tupanen on viimeiset vuosikymmenet pysynyt siinä paikassa terveessä kunnossa, se tuskin ihan lähivuosina ympäriltä mätänee ellei sitten remontoi/asuta sitä jotenkin täysin poikkeuksellisella tavalla.