Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sosionomiksi vai sairaanhoitajaksi?

Vierailija
28.02.2013 |

Alan vaihto edessä, nyt vaan en osaa päättää kumpaan haen nyt kohta alkavassa haussa. Tradenomin tutkinto on suoritettu n. 10 vuotta sitten ja siitä lähtien olen työskennellyt kaupanalalla. Ihan nuorisohaussa haen, eli en aikuispuolelle.

Kerro oman ammattisi hyviä ja huonoja puolia, toki itsellänikin on jo aika vahva käsitys kummankin alan vaatimuksista, mutta kerro nyt jotain joka voisi helpottaa päätöstäni

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sosionomi (AMK) ja työllistynyt valmistumisen jälkeen ihan hyvin. Ehkä sairaanhoitajalla on enemmän mahdollisuuksia töiden suhteen.

Jos kykenee hoitamaan sairaita, pistämään ja selviää lääkelaskuista, voisi sh:n koulutus olla käyttökelpoisempi. Riippuu tietenkin, millaisiin töihin hakeutuu. Itse olen työskennellyt paikoissa, joissa tarvitaan tietoa psyykkisistä ja somaattisista sairauksista ja niiden lääkehoidoista. Tällöin sosionomin koulutus ei riitä (vaikka tiedot riittäisivätkin), vaan pitää olla mukana myös sh tai lh.

Vierailija
2/7 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se miten itse kestää, vaikuttaa siihen minkä valitsee. Töitä löytyy molemmilta varmasti. Sosionomin suurin työllistäjä on kumminkin päiväkodit ja suurin osa sairaanhoitajista tekee työtä sairaaloissa. Nyt jälkikäteen harmittaa etten sairaanhoitajaksi hakenut opiskelemaan, olisin pärjännyt paremmin kuin itse uskoin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä

Pistäminen kyllä onnistuu ja sairaiden hoito. Lapsista pidän kovasti, mutta en tiedä tylsistyisinkö päiväkodissa, toisaalta jossain lastenkodissa voisi olla henkisesti aika rankkaa, mutta olen joskus harkinnut myös sijaisvanhemmuutta, eli näitä lapsia haluaisin kovasti auttaa.

Laskentatoimi oli pääaineeni tradenomin tutkinnossa, joten lääkelaskut luulisisi myös sujuvan. Ehkä tuo sairaanhoitolinja kumminkin saattaisi olla monikäyttöisempi.

Vierailija
4/7 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkonen ei ole päivääkään työskennellyt päiväkodissa valmistumisen jälkeen. Lastensuojelussa kylläkin jonkin aikaa. Kaksi vakipaikkaa olen onnistunut saamaan pitkän sijaisuuden lisäksi lastensuojelussa ja päihdetyössä. Kyllä sosionomilla on paljon muitakin mahdollisuuksia kuin pväkoti. 

[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 10:57"]

Kai se miten itse kestää, vaikuttaa siihen minkä valitsee. Töitä löytyy molemmilta varmasti. Sosionomin suurin työllistäjä on kumminkin päiväkodit ja suurin osa sairaanhoitajista tekee työtä sairaaloissa. Nyt jälkikäteen harmittaa etten sairaanhoitajaksi hakenut opiskelemaan, olisin pärjännyt paremmin kuin itse uskoin. 

[/quote]

Vierailija
5/7 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 11:20"]

Ap tässä

Pistäminen kyllä onnistuu ja sairaiden hoito. Lapsista pidän kovasti, mutta en tiedä tylsistyisinkö päiväkodissa, toisaalta jossain lastenkodissa voisi olla henkisesti aika rankkaa, mutta olen joskus harkinnut myös sijaisvanhemmuutta, eli näitä lapsia haluaisin kovasti auttaa.

Laskentatoimi oli pääaineeni tradenomin tutkinnossa, joten lääkelaskut luulisisi myös sujuvan. Ehkä tuo sairaanhoitolinja kumminkin saattaisi olla monikäyttöisempi.

[/quote]

Joo, ja sittenhän voi halutessaan erikoistua esim. psyk. sairaanhoitajaksi, jolloin voi työskennellä hyvinkin samanlaisissa hommissa kuin sosionomi. Esim. mun harjoittelupaikoissa, sosiaalialan paikoissa siis, on paljon psyk. sairaanhoitajia. Voisin siis kuvitella, että sairaanhoitajalla on (ehkä) enemmän valinnanvaraa. Lisäksi osaaminen on ehkä selkeämmin osoitettavissa kuin sosionomilla.

t. sosionomiopiskelija

Vierailija
6/7 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole kumpaakaan, mutta ihan näin mielikuvien tasolla sanoisin, että sairaanhoitaja arvostetumpi ja "tunnetumpi" ala. Jos työmahdollisuuksia miettiin, niin sairaanhoitaja voi myös olla sosiaalialan töissä, jos siis opintojen aikana erikoistuu. Kuten tuossa joku jo sanoikin.

Vierailija
7/7 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin pääset sisälle kumpaankaan kouluun. 

Sorry, mutta niin se vaan on, uusia ylioppilaita suositaan sen verran.