Eikö muka tule naiselle lihaksia "vahingossa"?
Nykyään aina sanotaan että naiset eivät saa isoja lihaksia "vahingossa", eli näkyvät lihakset saadakseen pitä tosissaan harjoitella kuntosalilla tms.
No minulla kuitenkin on käynyt tämä vahinko. Olen vartalonmuodoltani laiha päärynä. Käsivarret ovat siis aina olleet ihan rimpulat. Vuoden alussa aloin tehdä kotona silloin tällöin painojen kanssa erilaisia käsivarsiliikkeitä. Ei joka päivä eikä ikinä yli 10 min päivässä. Eilen katselin itseäni hihattomassa paidassa pitkästä aikaa peilistä ja ihan pelästyin. Käsivarret ovat paksuntuneet varmaan kolmanneksen. Olkapäät ovat jotenkini isot. Lihakset näkyvät joka puolelta epämielyttävästi.
Ei hitsi. Pitää varmaan vaihtaa painot pienemmiksi. Ei tämä ollut yhtään tavoittelemani lopputulos. En ikinä olisi voinut uskoa että näin nopeasti tulee näin iso muutos.
Kommentit (55)
Lähetäänpä nyt liikkeelle ihan tutkitusta faktasta. Ihmisen jolla lihakset koostuu suuremmalta osalta nopeista lihassoluista on helpompi kasvattaa lihasta. Kun taas vastaavasti ihmiset jolla lihaksissa enemmän hitaita lihassoluja lihasmassan hankinta on vaikeampaa. Tämä siis syynä osaksi siihen että pikajuoksijoilla lihasmassaa on reilummin ja harjoittelu lihaksen kasvua toki tukee, mutta lihassolutyypinvuoksi "räjähtävien" lajien huipulla on niitä joilla on geneettinen edellytys sinne päästä. Samoin kuin kestävyyslajien puolella taas on niitä ihmisiä joilla on hitaita soluja enemmän. Harjoittelulla voi toki päästä johonkin pisteeseen esim. geneettisesti nopea ihminen voi juosta maratonin, mutta huippua hänestä koskaan tulee. (ihmettelen siis hieman tämän kestävyysurheilijan lajivalintaa, jos selkeästi on kuitenkin nopeita lihassoluja lihakset pullollaan ;) harrastusmielessä toki voi tehdä ihan sitä mistä tykkää ). Tokihan jos laji on vaikka hiihto siinä tulee tehtyä lihaskuntoa joka työnnöllä ja joka lihaksella, ja sillon jos sitä tosissaan harjoittelee niin varmasti siihen kuuluu myös saliharjoittelua, mutta kestävyyslihaskuntoharjoittelu ei voi kasvattaa lihaksia mielinmäärin ainakaan puhtain keinoin. Mutta jos ajatellaan nyt oikeasti huipulla olevia pikajuoksijoita, niiden lihakset on melkomoiset, kuvan haluisin kyl nähdä siit et lihakset on samaa luokkaa.
Siten tuo "tosissaan" lihaksiaan kasvattanut, kysyisin vain että todellako ajattelit pumppitunnilla käymällä kasvattaa lihaksiasia? Pumppihan on lihaskestävyyttä, saat sitä jauhaa vaikka 30 vuotta niin lihaksiin ei siellä kokoa saada! Joo sillä voit pitää yllä jonkinmoisen lihaskuntotason ja toimii ehkä ensimmäiset kuukaudet,mut sen jälkeen lihakset eivät saa riittävästi ärsykettä kasvaakseen. Toistomäärät on sarjasta toiseen aina pitkiä. Vaikka laittasit painoa enemän ku miehet niin ei siellä niitä lihaksia tehä. Kokeile vaihteeks salia, jos oikeesti haluat enemmän lihasmassaa :) Toiminnallinen ja cardio treenikään ei yleensä ole toistomääriltään mikään optimaalinen lihaksen kasvattamiselle.
Mutta näin jokapäivänsä salilla ihmisiä katsellen, niin täytyy ihmetellä AP:n geneettistä lahjakkuutta. Siellä ne naiset käy tosissaan vääntämässä monen monta tuntii viikossa ja silti hyvin hyvin harvalla on isot käsivarret :D Melki sulta pitäs saaha solunäyte, sun lihaksissa pitää olla jotain tosi ihmeellistä ;)
Muistakaa nyt viel sellanen juttu et ekan kaks, kolme kuukautta voi tuntua et kehitystä tulee ihan silmissä. Juu, hermotus paranee, lihaksissa on pumppia, kuona-aineita pullollaan ku kunnolla treenaa. Sit säikähetään et ei enää uskalla nostaa punttia. Mut valitettavasti kehitystahti rauhottuu, ku lähtee nollasta on helppo huomata muutoksia omaan silmään. Valitettavasti lihasmassa kiloja ei tuu kymmenittäin lisää seuraavien vuosien aikana vaikka treenaisit kuin ja söisit juur oikein. Lihaksen kasvatus on kovaa työtä, se joka muuta väittää ei oo koskaan oikeesti koittanu lihasmassaa lisätä!!!
Anteeks pieni avautuminen :D
Nyt, kun täällä on alan harrastajia paikalla, kiinnostaisi kysyä millä painoilla laitteissa pitäisi treenata? (joo, olisi parempi tehdä "vapailla painoilla", mutta ne on aina kansoitettu ähkivillä Bull-wannabe-ukoilla, joiden viereen en halua ja toisekseen minulla on selkäongelmia ja pelkään tekeväni aloittelijana liikkeet väärin)
Siis paljonko rintaprässiin, pystypunnerrukseen, ojentajalaitteeseen, kulmasoutuun? Tuntuu, että teen vielä 3kk:n jälkeen aivan säälittävillä painoilla... että onko se vaan korvien välissä, että en muka jaksa enempää? Mulla ei ole mitään vertailupohjaa, kun monet eivät niitä painojaan paljasta.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 23:56"]
Nyt, kun täällä on alan harrastajia paikalla, kiinnostaisi kysyä millä painoilla laitteissa pitäisi treenata? (joo, olisi parempi tehdä "vapailla painoilla", mutta ne on aina kansoitettu ähkivillä Bull-wannabe-ukoilla, joiden viereen en halua ja toisekseen minulla on selkäongelmia ja pelkään tekeväni aloittelijana liikkeet väärin)
Siis paljonko rintaprässiin, pystypunnerrukseen, ojentajalaitteeseen, kulmasoutuun? Tuntuu, että teen vielä 3kk:n jälkeen aivan säälittävillä painoilla... että onko se vaan korvien välissä, että en muka jaksa enempää? Mulla ei ole mitään vertailupohjaa, kun monet eivät niitä painojaan paljasta.
[/quote]
Tässä mun kuva http://aijaa.com/WKhVwS ...oon kyllä puoli vuotta laihduttanut ja ollut miinuskaloreilla, ehkä nyt pitää aloittaa "bulkkaus"
joo, mullakin on luonnostaan lihaksia, olen kuitenkin lähinnä sohvaperuna. nuorenahan sitä toivoi olevansa aina jotain muuta kuin on. minäkin olisin halunnut tikkujalat ja tikkukädet, mutta ei ole mahdollista, jos geeneissä perinyt jonkin verran lihasmassaa.
nyt aikuisena sitä on ihan tyytyväinen siihen mitä on saanut ja ulkomuotoonsa, varsinkin kun olen tällaisilta palstoilta ymmärtänyt että moni nainen haluaisi olla urheilullisen näköinen ja tekee jopa jotain sen eteen.
On aika turha verrata painoja muihin treenaajiin kun lähtötasot ja tavoitteet voi olla ihan erilaiset. Itse treenaan lähinnä vapailla painoilla ja taljassa joten en osaa sanoa muuta kuin että tein viime kerralla olkapääongelman takia rintaa prässilaitteissa, silloin painoa oli 40kg (mutta olkapään kiukuttelu esti täyspainoisen treenin). Laitteissa taas on hyvinkin paljon eroja joten noita on jo senkään vuoksi vaikea verrata. Pyri siihen että treenipainot on koko ajan nousjohteiset, tai jos et saa painoamäärää nostettua niin lisää toistomäärää niin että saat lihakseen kunnon poltteen.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 23:56"]
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2013 klo 00:17"]
On aika turha verrata painoja muihin treenaajiin kun lähtötasot ja tavoitteet voi olla ihan erilaiset. Itse treenaan lähinnä vapailla painoilla ja taljassa joten en osaa sanoa muuta kuin että tein viime kerralla olkapääongelman takia rintaa prässilaitteissa, silloin painoa oli 40kg (mutta olkapään kiukuttelu esti täyspainoisen treenin). Laitteissa taas on hyvinkin paljon eroja joten noita on jo senkään vuoksi vaikea verrata. Pyri siihen että treenipainot on koko ajan nousjohteiset, tai jos et saa painoamäärää nostettua niin lisää toistomäärää niin että saat lihakseen kunnon poltteen.[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 23:56"]
[/quote]
[/quote]
Kysyjällä oli rintaprässissä 30kg.. Se siinä tuntuu juuri mättävän, että en vaan saa enempää painoa nostettua.. Tuo 30kg on sellainen, että ensin jaksan 12, sitten 10 ja kolmannella kerralla juuri ja juuri 8 toistoa ja niistäkin viimeiset on vähän vajaita/täriseviä. Olen tosiaan aloittelija, mutta eikö silloin pitäisi juuri kokea huimaa nousujohteista kehitystä.. vai nössöilenkö vain?
Ei voi sanoa mitään painoja, tärkeintä on et teet joka sarjan loppuun. Eli jos tavotteena on vaikka 8-10 toistoa, niin painoa niin paljon että vähintään 8 menee. Jos taas 10 menee helposti niin painoa on liian vähän. viimenen toisto kun jää puoleenväliin niin sit on riittävästi ;) Eikä niin et ajttelet et joo tää oli tässä en jaksa enempää vaan et lihakset todella huutaa eikä paino liiku vaikka teet mitä! Jos sulla ei oo paljoo kokemusta suosittelen ottaan personal trainerin edes vaikka 3 kertaa mukaan treeneihin, niin saat oikeesti kokemusta mitä on ku tosissaan treenaa ja varmistuksen et liikkeet tulee tehtyä oikein! Mukavia treenejä.
T. tuo aijempi avautuja :D
Oletko sä tehnyt samalla ohjelmalla tuon 3kk? Ja teetkö rintaa eri tekniikoilla (esim vinorintaa, peckdeciä, ristitaljaa?). Kehitys alkaa toki junnata jos teet aina samalla tavalla ja tekniikalla. Kannattaa myös antaa lihakselle erilaisia ärsykkeitä tekemeällä jolalkin viikolla esim pitkiä sarjoja keveyemmillä painoilla ja sitten palata taas kovempiin painoihin. Kannattaisi kyllä myös kokeilla niitä vapaita painoja.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2013 klo 00:22"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2013 klo 00:17"]
On aika turha verrata painoja muihin treenaajiin kun lähtötasot ja tavoitteet voi olla ihan erilaiset. Itse treenaan lähinnä vapailla painoilla ja taljassa joten en osaa sanoa muuta kuin että tein viime kerralla olkapääongelman takia rintaa prässilaitteissa, silloin painoa oli 40kg (mutta olkapään kiukuttelu esti täyspainoisen treenin). Laitteissa taas on hyvinkin paljon eroja joten noita on jo senkään vuoksi vaikea verrata. Pyri siihen että treenipainot on koko ajan nousjohteiset, tai jos et saa painoamäärää nostettua niin lisää toistomäärää niin että saat lihakseen kunnon poltteen.[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 23:56"]
[/quote]
[/quote]
Kysyjällä oli rintaprässissä 30kg.. Se siinä tuntuu juuri mättävän, että en vaan saa enempää painoa nostettua.. Tuo 30kg on sellainen, että ensin jaksan 12, sitten 10 ja kolmannella kerralla juuri ja juuri 8 toistoa ja niistäkin viimeiset on vähän vajaita/täriseviä. Olen tosiaan aloittelija, mutta eikö silloin pitäisi juuri kokea huimaa nousujohteista kehitystä.. vai nössöilenkö vain?
[/quote]
Juu samaa olen jauhanut, kaksijakoisella ohjelmalla (tässä ketjussa puhuttiin käsivarren lihaksista niin laitoin sen, ja jaloissa ehkä lähtöpainot oli paremmalla tasolla, niissä on aina ollut voimaa, kädet vaan tommoset narut)... Peckdeck on myös mukana (piti googlettaa, mikä se on :D), vinorintaa en, enkä ristitaljaa (ukot ovat usein siinä jonossa parveilemassa ja tuntuu että mielelläni "piiloudun" noihin laitteisiin, siinä olisi minusta hankala alkaa säätämään kun en tiedä millä painolla aloittaisin).
ehkä mä muutan jotain, alkaahan tuo kyllästyttää ja ei kai se PT mikään huono idea olisi.. uskaltaisin mennä taljaan :D
Ehdottomasti tarvitset nyt jo uuden ohjelman ja minäkin suosittelen ottamaan sen salisi PT:ltä tai salikoulutetulta ohjaajalta! Hän tekee sinulle yksilöllisen ohjelman ja myös käy sen kanssasi läpi tarkkaan eli kun saat itsevarmuutta niin on helpompi mennä sinne ukkojen sekaan (kyllä ne tilaa tekee :D ). Ja juuri se, että teet liikkeet teknisesti oikein. Mainitsit että laihdutat, se on sitten tietysti oma pieni ongelmanssa kun lihakset tarvitsevat kasvaakseen noita plussakaloreita. Mutta huolehdi ainakin tarpeellisesta proteiinin saannista.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2013 klo 00:36"]
Juu samaa olen jauhanut, kaksijakoisella ohjelmalla (tässä ketjussa puhuttiin käsivarren lihaksista niin laitoin sen, ja jaloissa ehkä lähtöpainot oli paremmalla tasolla, niissä on aina ollut voimaa, kädet vaan tommoset narut)... Peckdeck on myös mukana (piti googlettaa, mikä se on :D), vinorintaa en, enkä ristitaljaa (ukot ovat usein siinä jonossa parveilemassa ja tuntuu että mielelläni "piiloudun" noihin laitteisiin, siinä olisi minusta hankala alkaa säätämään kun en tiedä millä painolla aloittaisin).
ehkä mä muutan jotain, alkaahan tuo kyllästyttää ja ei kai se PT mikään huono idea olisi.. uskaltaisin mennä taljaan :D
[/quote]
Niin, piti myös lisätä että kun otat ohjelman ammattilaiselta, saat myös hyvät ohjeet eri tekniikoihin (esim supersarjat, pyramidisarjat, rest-pause-tekniikka, negatiiviset toistot, jne, jne). Saat paljon enemmän tehoa treeniisi ja niitä tuloksiakin alkaa tulla.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2013 klo 00:42"]
Ehdottomasti tarvitset nyt jo uuden ohjelman ja minäkin suosittelen ottamaan sen salisi PT:ltä tai salikoulutetulta ohjaajalta! Hän tekee sinulle yksilöllisen ohjelman ja myös käy sen kanssasi läpi tarkkaan eli kun saat itsevarmuutta niin on helpompi mennä sinne ukkojen sekaan (kyllä ne tilaa tekee :D ). Ja juuri se, että teet liikkeet teknisesti oikein. Mainitsit että laihdutat, se on sitten tietysti oma pieni ongelmanssa kun lihakset tarvitsevat kasvaakseen noita plussakaloreita. Mutta huolehdi ainakin tarpeellisesta proteiinin saannista.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Täytyypä ottaa asiaksi etsiä PT... Varsinainen laihdutus on mun puolesta tässä (vaikka kuvassa varmaan mammojen mielestä vielä paljon pudotettavaa :D), uskon että lihasta kasvattamalla loput rasvat lähtee itsekseen.. Oikeastaan kaipaisin siltä PT:ltä neuvoja, miten en lihoisi takaisin... mutta siinäkin toki lihasmassa auttaisi, kun kulutus olisi erilaista.
Minä ajattelin tuosta kuvasta ettei sinulla minusta ole pudotettavaa, vaan kun muutat tuon kehon lihas-rasva-suhteen enemmän lihaksen suuntaan niin rasvakin alkaa kadota.
Mutta tsemppiä, siitä se lähtee! :)
Nyt painun sängyn pohjalle.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2013 klo 00:51"]
[/quote]
[/quote]
Täytyypä ottaa asiaksi etsiä PT... Varsinainen laihdutus on mun puolesta tässä (vaikka kuvassa varmaan mammojen mielestä vielä paljon pudotettavaa :D), uskon että lihasta kasvattamalla loput rasvat lähtee itsekseen.. Oikeastaan kaipaisin siltä PT:ltä neuvoja, miten en lihoisi takaisin... mutta siinäkin toki lihasmassa auttaisi, kun kulutus olisi erilaista.
[/quote]
Naisten olemattomalla testolla lihaskasvu on suunnilleen mahdotonta, ellei ole geeneiltään superlahjakkuus.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 11:03"]
On tosiaan treenissä joku pielessä, mutta vielä enemmän taitaa olla pielessä ruokavaliossa. Pyrin syömään proteiinia vähintään gramman per painokilo vuorokaudessa, mutta sekin tekee usein tiukkaa.
Ja treenistä sen verran, että käyn noin kerran viikossa pumpissa, jossa ylävartalon painot ovat:
rinta 15kg
selkä 17kg
ojentajat 12kg
hauis 9kg
olkapäät 4kg irtopainot ja 10kg tanko
Nämä painot ovat sieltä suurimmasta päästä mitä salini naisiin tulee. Miehillä on toki enemmän. Pumpin lisäksi teen yhden toiminnallisen lihaskuntotreenin viikossa ja cardiota kolme treeniä. Ja kerran viikossa joogaa.
T. Tuo kuvansa laittanut
[/quote]
Haloo, ei tuollaisella treenillä lihaksia kasvatella. Aloita vaikka kaksjakoisella SALIohjelmassa 4krt viikko ja plussakaloreilla. Luulisi muutosta tulevan.