Entinen mieheni haluaa adoptoida poikani
Mulla on aiemmasta suhteesta poika, jonka yh olen ollut alusta asti, poika on alle 10-vuotias. Ex-mieheni kanssa mulla on pieni tytär, joka asuu vuoroviikoin mun luona, joka toinen viikko isänsä luona, nykyään seurustelen naisen kanssa ja odotan hänelle lasta, joka on mun kolmas lapsi, vaimolleni eka lapsi. Myös vanhin lapseni asuu vuoroviikoin entisen mieheni luona, omasta halustaan siis, nyt ex ehdotti, että hän adoptoisi pojan, poikakin oli kiinnostunut ajatuksesta.
Osaako kukaan sanoa voiko ex (siis entinen aviomies, oltiin naimisissa, mutta ollaan erottu) saada poikani yhteishuoltajuuden? Mulla ei sitä vastaan mitään ole, sitä vaan pohdin vaikuttaako se, että ollaan kuitenkin erottu?
Haluaisin myös, että vaimoni saisi kahden vanhemman lapseni huoltajuuden? Tietääkö kukaan voiko lapsilla olla virallisesti kolme huoltajaa eli minä (lasten äiti), isä (toisen lapsen biologinen ja pojan mahdollinen adoptioisä) ja äidin vaimo (lasten äidin nykyinen puoliso)?
Kiitos jos joku osaa neuvoa!
Kommentit (2)
Nyt puhut ap sekavia tai sitten olen väsynyt enkä ymmärrä. Haluaako ex-miehesi adoptoida poikanne vai haluaako hän yhteishuoltajuuden? Ne ovat eri asia, etenkin, kun mies ei ole lapsen isä.
Adoptio on mahdollinen vain, kun molemmat biologiset vanhemmat antavat siihen kirjallisen suostumuksen. Jos suostumus on saatavissa biologiselta isältä, adoptio kyllä onnistuu.
Yhteishuoltajuutta mies tuskin voi saada, koska ei ole lapsen isä. Hän on virallisesti lapsen suhteen samassa asemassa kuin kuka tahansa ohikulkija kadulta (ellei adoptoi). Suomessa katsotaan, että lapselle riittää yksikin huoltaja, jos hän on biologinen vanhempi.
Kolmea samanarvoista huoltajaa ei voi olla. Huoltajia voivat ylipäätään olla vain biologiset vanhemmat ja adoptiovanhemmat. Muu aikuinen voi joissakin tapauksissa saada käräjäoikeuden päätöksellä oheishuoltajuuden, mutta siihen pitää olla vankat syyt, jotka liittyvät lapsen hyvinvointiin, ei aikuisiin. Esim. jos kumpikaan biologinen vanhempi ei pysty huolehtimaan lapsesta (vaikkapa toinen asuu ulkomailla ja toinen on hyvin sairas) niin voidaan määrätä oheishuoltaja. Tai jos lapsi on jätetty täysin isovanhempien kasvatettavaksi eikä biologisilla vanhemmilla ole mitään arjen yhteyttä lapsiin niin isovanhemmat voivat saada oheishuoltajuuden.
Epäilen, ettei onnistu ton teidän eron takia. Ainakin Dietti-Jutan tapauksessa oli silloin, että heidän pitää ensin mennä naimisiin ennen kuin se ex-mies sai adoptoitua Petterin ja Jutan lapsen. Luulisin, että entinen avioliitto ei kelpaa.
Mutta selvittäkää toki tilanne. Hienoa, että eksäsi on kiinnostunut lapsesta.