Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytystapa-arvio, mitä siellä tapahtuu?

Vierailija
26.02.2013 |

Löysin vain vanhoja -06 ja -08 keskusteluja, niissä peloteltiin peräsuolen kautta häntäluun tunnustelemisella ja kovakouraisella emättimen tutkimisella.

Haluaisin kuulla vähän tuoreempia kokemuksia, kiitos!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mulle ainakaan jäänyt siitä mitään mieleen. Mielestäni oli kuin "normaali gyne"-käynti, ei tosiaankaan mitään erityistä tapahtunut.

Vierailija
2/8 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin yksityisellä, ja siellä otettiin ultralla (ihan vatsan päältä ;) lantion mitat ja vauvan pään mitat. Samalla katsottiin, onko vauvalla napanuora kiertyneenä kaulan ympärille, ja katsottiin toimiiko istukka kunnolla (eli ovatko virtaamat kunnossa). Tämän jälkeen oli hyvin nopea gynetutkimus, jossa katsottiin kohdunkaulan kypsyys ja arvioitiin sen perusteella täysin epävirallisesti ja epätieteellisesti synnytyksen kesto (joka piti muuten lähes minuutilleen paikkansa). Se oli siinä, ei ollenkaan mikään epämiellyttävä tutkimus. En tiedä millaista tämä on kunnallisella puolella, mutta itse maksoin tuon viisikymppisen ihan mielelläni siitä tiedosta, että lapsi mahtuu tulemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kävit yksityisellä? Eikös tuo tehdä kunnallisella puolella ihan automaattisesti kaikille, ainakin ensisynnyttäjille?

-ap

Vierailija
4/8 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei minulle käsittääkseni ole tehty mitään erillistä synnytystapa-arvioita. Kaksi lasta on, eikä kummankaan kanssa ollut enää lääkäriä loppuraskaudessa eikä ultraakaan rakenneultran jälkeen. Oli 2 lääkärikäyntiä --  noin viikoilla 12 ja 34, 2 ultraa viikoilla 11 ja 20/21 -- muuten vaan neuvolassa käytiin, kun ei mitään häikkää ollut. Helsingissä näin, lapset syntyneet 2008 ja 2011.

Vierailija
5/8 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmonen tässä; meillä oli koko neuvolasysteemi yhtä hässäkkää. Joka kerta oli eri terkkari, ja minusta tuntui aika stressaavalta käydä neuvolassa. Koska jännitin synnytystä, halusin tietää aivan oikeasti mahtuuko lapsi tulemaan, ja sitä ei voi tietää ilman ultraa (jota ainakaan tämän kunnan alueella ei julkiselta puolelta saa). Vatsan päältä tunnustelemalla lapsen koko voi heittää paljonkin, enkä halunnut ottaa sitä riskiä, että sieltä syntyy iso lapsi ja se selviää vasta sinä hetkenä kun lapsi on jumahtanut lantioon. Serkulle kävi niin ja hän repesi todella pahasti. Koska ollaan saman mallisia ajattelin että pieni riski voi olla minullekin olemassa.

Minulle tehtiin siis totta kai myös julkisella puolella joku epämääräinen synnytystapa-arvio, mutta minusta se nyt vaan ei ollut riittävän perusteellinen.

Vierailija
6/8 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulle joku työns nyrkkinsä sisään ja levitti siellä sormet. AUTS! otti käden ulos ja totesi: mahtuu (eli ei tarvi leikata). Kävi sekunnissa, en ehtinyt tajutakaan.

Vierailija
7/8 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2013 klo 18:36"]

Miksi kävit yksityisellä? Eikös tuo tehdä kunnallisella puolella ihan automaattisesti kaikille, ainakin ensisynnyttäjille?

-ap

[/quote] Ei täällä ainakaan automaattisesti tehdä kenellekään synnytystapa-arviota.. Vain jos on syytä epäillä jotain poikkeavaa, iso vauva, ahdas lantio tms niin sitten tutkitaan. Ja jos edellinen synnytys on syystä tai toisesta ollut sektio, niin silloin automaattisesti tuo arvio tehdään seuraavassa raskaudessa.

Vierailija
8/8 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Helsingissä ainakaan tehdä automaattisesti synnytystapa-arviota, ei edes ensisynnyttäjille. Itse synnytin 4kk sitten ja lopulta päädyttiin kiireelliseen sektioon kun lapsi ei mahtunutkaan tulemaan alakautta. Lääkäri kertoi, että jos vielä uudestaan tulen raskaaksi niin sitten tehdään automaattisesti synnytystapa-arvio koska ensimmäinen syntyi sektiolla....Tämän kokeneena ehdottomasti menen tksityiselle synnytystapa-arvioon...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme