Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asumisoikeusasunto, onko mitään järkeä?

Vierailija
04.03.2019 |

Pystyisin säästöilläni hankkimaan asumisoikeusasunnon. Nyt asun vuokralla. Mutta onko mitään järkeä maksaa asumisoikeusmaksua ja vastiketta päälle? Olisiko järkevämpää kuitenkin jatkaa säästämistä omistusasuntoon (johon toki tarvitsisin lainaakin). Haussa isohko kaksio keskisuuressa kaupungissa.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu  minkä hintaisia ne asumisoikeusasunnot  (vastike) on vuokriin verrattuna siellä kaupungissa josta asunnon haluat.

Itse asun asossa Helsingissä, aika kalliilla alueella, ja täällä kyllä aso kannattaa. Ensinnäkin, vastaavat omistusasunnot olisi niin kalliita ettei minulla sinkkuna tule ikinä olemaan mahdollisuutta ostaa sellaista. Keskituloinen sinkku hakemaan 350 000 euron asuntolainaa, ei oikein toimi... Toiseksi täällä vastikkeiden taso on todella reilusti alempi kuin yksityisten vuokrataso, koska asossa alueen hintataso ei vaikuta vastikkeisiin vaan vain rakennusvuosi ja neliöt. Eli siis edullisen Kontulan ja kalliin Ara_bianrannan asokämpissä on samanlaiset vastikkeet, jos ovat yhtä uusia. Lisäksi itselläni ei ole koskaan aikomusta ostaa omistusasuntoa, joten ei tarvi semmoisene säästämistä miettiä. 

Vierailija
2/18 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vastike on pienempi kuin vuokra niin kannattaa varmasti. Se sinun säästösi on turvassa siellä asomaksussa jonka saat takaisin indeksikorotuksineen kun asokämpästä luovut eikä ole mitään riskejä myynnin suhteen, sen kun muuttaa pois ja saa rahan takaisin.

Jos vastike pienempi niin sinulle jää enemmän rahaa kuukaudessa säästöön tulevaa omaa asuntoa varten.

Myös naapurusto voi olla parempaa kuin vuokrataloissa, varsinkin jos olet kaupungin asunnoissa vuokralla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin pk-seudulla aso-asuminen on kannattavaa, miksei muuallakin. Niitä rakennetaan myös esim. Kalasatamaan ja Jätkäsaareen. 

Vierailija
4/18 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kaupungista onko järkeä. Tsekkaa, onko kaupungissasi asumisoikeusasuntojen vastikkeet kuinka paljon pienempia kuin nykyinen vuokrasi, ja päätä sitten. 

Itse päädyin asumisoikeusasuntoon, tosin en ehkä koskaan hanki omistusasuntoa. Jos olet yhtään viime aikojen uutisia lukenut niin olet ehkä huomannut, ettei omistusasunto aikanaan sijoitusmielessä ole välttämättä hyvä ratkaisu, sillä useimmilla paikkakunnilla niiden arvot putoavat. Rahansa kannattaa mieluummin sijoittaa johonkin muuhun.

Asumisoikeusasunnon etuja omalta kannaltani on huoltovarmuus. Eipä tarvitse istua yhtiökokouksessa pihien mummojen kanssa tappelemassa, tehdäänkö niitä remontteja vai eikö tehdä. Firma päättää milloin tehdään. Tietysti yhtiöissä on eroja, mutta meillä kyllä näkyy talot pidettävän kunnossa.

Vierailija
5/18 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudulla pitää olla tosi vanha numero. Pienehköt asunnot lähempää keskustaa ovat tosi haluttuja.

Vierailija
6/18 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikku-Huopalahdessa olevan aso-talon asukastoimikunnan puheenjohtaja taannoin telkkarissa valitti vuokrien suuruutta. Ehtii kuulemma maksamaan asunnon elinaikanaan kolmeen kertaan. 

Mietin sitä katsoessani, että ilmaiseksiko se luuli merinäköalan saavansa.

Vierailija
7/18 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piensijoitttaja kirjoitti:

Pikku-Huopalahdessa olevan aso-talon asukastoimikunnan puheenjohtaja taannoin telkkarissa valitti vuokrien suuruutta. Ehtii kuulemma maksamaan asunnon elinaikanaan kolmeen kertaan. 

Yhtiöiden välillä on suuria eroja vastikkeiden tasossa. Esim. helsingissä Avain-asumisoikeus-asunnoissa on huomattavasti korkeammat vastikeet kuin HASOlla.

Vierailija
8/18 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aso kannattaa ainakin itselleni. Asun rauhallisella ja siistillä alueella. On 150-200€/kk halvempaa kuin normivuokralla, jos vertaa samankokoiseen ja saman tyylisellä alueella olevaan vuokra-asuntoon.

Omaa en ole koskaan halunnut. Tämä on helppo ja edullinen välimuoto.

Vierailija
9/18 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu yhtiöstä ja hinnasta. Itse asun Hasolla ja kyllä todella kannattaa. Monella muulla firmalla ei kannattaisi.

Vierailija
10/18 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piensijoitttaja kirjoitti:

Ainakin se Pikku-Huopalahden terassitalo on Asuntosäätiön omistama ja vastike asuinneliötä kohden noin 40% korkeampi, kuin vaikka Jätkäsaaren upo-uudessa Sandiksessa.

Ei ole ihan sama, minkä yhtiön aso-asunnossa asuu taloudelliselta kannalta. Valtakunnalliset toimijat maksattavat pääkaupunkiseudun asukkailla maakuntien tappioita, kun taas ainoastaan pääkaupunkiseudulla tai Helsingissä toimivilla asumisoikeusyhtiöillä ei ole samanlaisia talousrasitteita.

Vierailija
11/18 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa! Ensimmäinen ahaa-elämykseni asumisoikeusasumisesta. Olen tähän mennessä perehtynyt löyhästi vain Oulun tarjontaan ja miettinyt kuka hölmö tuohon lähtee, mutta se siis on hyvin alue kohtaista onko järkevää vai ei.

Vierailija
12/18 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis asumisoikeusasunnossakin asut vuokralla - joudut vain panttaamaan siitä huomattavan summan. Panttiraha voi muuttua indeksien mukaan. Kun haluat muuttaa pois, sopimus voi velvoittaa sinua maksamaan vielä 3 kk:n vuokrat.

Vierailija
13/18 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin aikoinaan Ruoholahdessa asossa ja muutin pois, koska vuokrat nousivat joka vuosi. Niin kuulemma tapahtuu monissa kohteissa.

Itselläni oli kaksio, ja muutto isompaan olisi myös nostanut vuokraa järjesttömästi eli koin, että en voi parantaa asumistasoa kyseisen järjestelmän sisällä.

Sijainti oli loistava ja kämppä kiva.

Tietyissä tilanteissa ja tietyillä alueilla siis hyvä, monilla taas ei. Lisäksi kyseisiä asuntoja on vähän ja niitä voi joutua esim pääkaupunkiseudulla jonottamaan loputtomiin.

Asosysteemi mogattiin Suomessa, rahat valuvat ahneiden taskuun. Asiasta kiinnostuneet voivat googlata taustoja ja verrata esim Ruotsiin, josta alunperin otettiin mallia, mutta kuinkas sitten kävikään.

Vierailija
14/18 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt ihan samaa - asun nyt yksin vuokralla pk-seudulla. En halua sitoutua sellaisiin velkoihin, joita täällä tarvittaisiin oman asunnon ostoon. Haluaisin kuitenkin tilavan asunnon, mielellään 3 huonetta ja keittiö. Olen tutkinut asumisoikeusasuntoja, ja saisin ihan mukavan kämpän suhteellisen pienellä vastikkeella ja alkupääomalla, eikä velkaa ei tarvitsisi ottaa lainkaan.

Mutta. Minulla ei ole jonotusnumeroa. Ilmeisesti noihin jonotetaan vuosia tai peräti vuosikymmeniä. Lisäksi jostain luin, että vastikkeet voivat nousta todella paljon ja nopeasti, vaikka vastike vaikuttaakin aluksi edulliselta.

Onko kokemuksia kenelläkään tästä? Lisäksi haluaisin kysyä viisaammilta, miksi joitakin asumisoikeuasuntoja mainostetaan esim. Oikotiellä, eikö ne jaeta kuitenkin vuoronumeron perusteella? Vai onko tämän jonon ohi jotenkin mahdollista päästä?

Vierailija
15/18 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt ihan samaa - asun nyt yksin vuokralla pk-seudulla. En halua sitoutua sellaisiin velkoihin, joita täällä tarvittaisiin oman asunnon ostoon. Haluaisin kuitenkin tilavan asunnon, mielellään 3 huonetta ja keittiö. Olen tutkinut asumisoikeusasuntoja, ja saisin ihan mukavan kämpän suhteellisen pienellä vastikkeella ja alkupääomalla, eikä velkaa ei tarvitsisi ottaa lainkaan.

Mutta. Minulla ei ole jonotusnumeroa. Ilmeisesti noihin jonotetaan vuosia tai peräti vuosikymmeniä. Lisäksi jostain luin, että vastikkeet voivat nousta todella paljon ja nopeasti, vaikka vastike vaikuttaakin aluksi edulliselta.

Onko kokemuksia kenelläkään tästä? Lisäksi haluaisin kysyä viisaammilta, miksi joitakin asumisoikeuasuntoja mainostetaan esim. Oikotiellä, eikö ne jaeta kuitenkin vuoronumeron perusteella? Vai onko tämän jonon ohi jotenkin mahdollista päästä?

Et voi ohittaa vuoronumeroa. 

Vierailija
16/18 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ekana pitää hakea se numero. Ja kyllä, "jonon ohi" pääsee kun asunto ei ole haluttu, tai sitä ei ole hakemassa pienemmän numeron omaavia. Niitä asoja on ihan tyhjilläänkin, varsinkin isompia.

Sitten taas esim tuonne Kalasataman uusiin ei tule pääsemään jos numeroa ei ole hankkinut jo 1990-luvulla...

Vierailija
17/18 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa! Ensimmäinen ahaa-elämykseni asumisoikeusasumisesta. Olen tähän mennessä perehtynyt löyhästi vain Oulun tarjontaan ja miettinyt kuka hölmö tuohon lähtee, mutta se siis on hyvin alue kohtaista onko järkevää vai ei.

Mä kans olen katsellut Oulusta asoja, mutta niissä on ihan järjettömät vastikkeet. Asutaan Sivakalla edullisessa kolmiossa mihin kuuluu vesi. Rauhallinen taloyhtiö. Samankokoisessa aso-asunnossa samalla alueella oli vastike vastikään yli 750 €/kk ja vesimaksu 15 €/kk/hlö. Ennemmin asun halvemmin ja säästän omaan. 

Vierailija
18/18 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin haetaan jonotusnumero (nykysysteemillä se numero kannattaa hakea heti kun mahdollista eli oisko 18-vuotiaana, vaikka ei ole tietoa aikooko hakea asoa koskaan). Sitten, kun sinulla on jonotusnumero voit tutkia vapaita asoja ja hakea niitä tai tehdä avoimen hakemuksen, jonka jälkeen sinulle tarjotaan vapautuvia asoja s-postiin. Tarjouskirje lähetetään kaikille, joiden hakemukseen vapaa asunto sopii ja asunnon saa se kenellä on pienin aso-numero ja haluaa asunnon.

Minulla oli asonumero jostain 2000-luvun alusta ja kymmeniä asuntoja meni ohi, kun aloin hakea asoa 2015. Jopa varsin ruttuisiin asuntoihin olin jossain sijoilla 5-10. Olin lopulta ensisijainen (ehkä ainoa?) hakija pari vuotta vanhaan kolmioon. Alue ei ollut suosittu, mutta oli lähellä minun syntymälähiötä ja vastike oli halpa, niin otin sen.