Ristiäisten kutsulista aiheuttaa kiistaa
Tilanne on tämä: minulla on pieni suku (esim. vain yksi serkku), miehelläni on suuri. Kymmeniä serkkuja ja tätejä ja setiä.
Minun kutsulistaan kuuluu vanhemmat, isovanhemmat, siskot (2) ja isäni sisko eli ainoa tätini perheineen.
Lisäksi äidin isän veli koska hän asuu yksikseen etelässä ja nämä tapahtumat ovat ainoita kun häntä näemme.
Mieheni kutsulistaan kuuluu vanhemmat, isovanhemmat, hänen veljensä vaimoineen sekä toinen veli. Lisäksi tädit...
Sekä molempien puolelta ystävät.
Sanoin miehelleni että voimme kutsua valikoidut tädit (hän saa valita) perheineen hänen puoleltaan. Vaikka 2 kpl, alustavasti puhuen. Toki numero voi muuttua korkeammaksi mutta...
Olenko tässä nyt ihan hirmu ilkeä noita-akka ja täysin väärässä kun en halua oman vauvani ristiäisiin niitä tätejä ja setiä keitä en ole ikinä nähnytkään tai vaihtanut heidän kanssaan vain ehkä sanan tai pari. Tilanne on niin eri koska minulla on niin pieni suku ja mieheni näkee suurinpiirtein 3/4 osaa suvustani todella usein. Minä en edes muista hänen sukulaistensa (tätien,setien, serkkujen) nimiä, muuta kuin yhden tädin ! Haluaisin pitää pienen ja intiimin tilaisuuden vain lähisuvun kesken.
Mieheni alkaa heti minua syyllistämään että miten minä saan kaikki haluamani vieraat kutsua mut häneltä evään kaiken. Kun ei asia ole niin, sukulaisia saa kyllä tulla ja on kiva ja ovat tervetulleita. Mutta järkevissä määrin. En haluaisi että juhliin tulee 10-15 muukalaista ! Koska mielestäni jos haluamme joskus pitää sukujuhlat ovat ne sitten meidän tulevat häämme, mutta minusta vauvan ristiäiset ovat intiimi tilaisuus vain lähi lähi suvun kesken...
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Minusta kuulostaa vähän hassulta, että sinä haluat kutsua iso-enosi perusteella, että näette häntä niin harvoin, mutta haluat kieltää miestäsi kutsumasta setiä ja tätejään (eli läheisempää sukua) perusteella, että näette heitä niin harvoin, että ette tunne kunnolla.
Ssuhteen.
Siis ap haluaa kutsua isoenonsa, koska näkee häntä harvoin, mutta tuntee hänet. Ap ei halua kutsuttavan puolisonsa tätejä ja setiä, koska HÄN ei tunne heitä hyvin. Tunteeko ap:n puoliso hyvin tämän harvoin nähdyn isoenon?
Olisiko kannattanut laskea sukulaisten lukumäärän tasaisuus jo ennen kuin lapsia tekee. Perhejuhlan tuosta saa, kun kutsuu paikalle vain vauvan isovanhemmat ja kummit (siis vauvan, ei vanhempien), eikä kummaltakaan puolelta muita. Perustelee sitten rajauksen parhalla taidollaan ja diplomatiallaan.
Kummasti olen tutustunut oman mieheni täteihin ja setin juuri erilaisissa perhejuhlissa, tosin omien lasteni ristiäiset eivät olleet ensimmäiset ja niihin kutsuttiin juuri tuolla kummi-periaatteella se täti/eno, jonka lapsesta tuli kummi. Näet se silloin alaikäinen kummi tarvitsi kyydin.
Ristiäiset ovat pieni intiimi juhla. Ei sinne kutsuta ketä tahansa. Ainoastaan se lähipiiri joka on jo vauvan elämässä. Itse ainakaan en haluaisi paljon vieraita enkä varsinkaan jotai 'tuntemattomia'.
Minusta ristiäiset on pienet juhlat. Meillä on ollut paikalla isovanhemmat, kummit perheineen ja minun ja miehen sisarukset perheineen.
Ylioppilasjuhlat on sitten ne, joihin pyydetään iso joukko sukua.
Olen ollut nyt kaksissa ristiäisissä, jonne on kutsuttu mielestäni ihan liikaa väkeä (80 vierasta).
Toisista ristiäisistä mietin, meneekö nuoripari ehkä samalla naimisiin ja siksi ovat kutsuneet niin paljon väkeä, mutta ei. Halusivat vain koota sukulaiset yhteen.
Omasta mielestäni ristiäiset ovat pieni tilaisuus mahdollisimman vähillä vierailla.
Kaikissa ristiäisissä (7 tai 8) vieraina olleet:
- Ristittävän mummot ja papat
- Sedät/tädit/enot (joku serkku, jos selkeesti nuorempi) puolisoineen eli ristittävän vanhempien sisarukset.
- Isovanhemmat (ja mahdolliset isoisot)
- Kummit
Kavereita ei oo ollu, paitsi jos kummina eikä noita vanhempien setiä/tätejä/enoja.
Kyllä miehellä on oikeus saada tädit juhliin jos säkin saat jonkun isosedän.
Tässä on syytä katsastella myös sukujen perinteitä. Onko miehen puolella tapana kutsua kastejuhlaan kaikki tädit? Entä heidän lapsensa? Onko mies osallistunut useisiinkin suvun kastajaisiin? Jos on tapana, niin sitten se menee vähän vuoroin vieraissa.
Itse miellän kastajaiset vähän pienemmän porukan juhliksi, toisin kuin esim. häät tai hautajaiset.
Jos juhlan pitiopaikka olisi tilojen suhteen rajallinen, olisi helpompi selittää rajoitettu kutsuminen.
Sukujen suuruus vaihtelee. Oulun seudulla perheet, osa uskonnollisista syistä, ovat suuria ja vanhemmalla pariskunnalla voi lapsia olla helposti yli 10 ja lastenlapsia 100. Eräs henkilö esim. kertoi, että ei voi enää millään pitää vaikkapa häitä, joihin kutsuisi sisarukset perheineen, etenkään, kun niillä lapsillakin alkaa olla puolisoita ja lapsia. Eli tehdään vaikka niin, että kutsutaan sisarukset puolisoineen, ei lapsia ja lisäksi vaikka kummilapset noista sisarusten lapsista. Tai kutsutaan osa lähipiiristä kihlajaisiin ja osa häihin. Mutta pointti on, että monikaan ei edes odota kutsua, koska kaikkien kanssa ei olla läheisiä.
Mistä lähtien tädit jne ollaan kutsuttu? Kumpienkin sisarukset perheineen ja vanhemmat perheineen + kummit. Perhejuhla ei suku.
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähtien tädit jne ollaan kutsuttu? Kumpienkin sisarukset perheineen ja vanhemmat perheineen + kummit. Perhejuhla ei suku.
Ja tietysti isovanhemmat
Meillä on vähän sama juttu. Miehellä on myös tosi iso suku ja mulla pieni. Esikoisen ristiäisiin kutsuttiin kaikki mahdolliset ja todettiin vieraita olleen ihan liikaa.
Nyt toisen ristiäisiä suunnitellessa kränää aiheuttaa kutsuttavat henkilöt. Minulle todella läheisiä sukulaisia ovat sisko, veli, äiti, isä, mummo, pappa, täti ja kaksi serkkua. Nyt mies ei tahdo, että kutsuisin tätiä ja serkkuja juhliin, vaikka tuossa olisi kaikki ketkä omalta puoleltani kutsuisin. Minusta tuntuisi oudolta ja loukkaavalta olla kutsumatta tätiäni, koska olemme niin läheisiä. Mies on nyt loukkaantunut, koska hänkin sitten haluaa kutsua kaikki tädit ja muut. Hänellä on kolme setää ja kaksi tätiä ja kaikilla on lapsia sellaiset 2-5. Eli vieraita tulisi taas tolkuton määrä. Miehelläkään sitten taas ei ole kuin muutama hyvin läheinen sukulainen, joita näkee muutenkin kuin kerran kahdessa vuodessa jossain juhlissa.
En tiedä miten asia ratkaistaan. Varmaan kutsutaan kaikki sitten taas ja mies saa maksaa tarjoilukulut tällä kertaa...