Ristiäisten kutsulista aiheuttaa kiistaa
Tilanne on tämä: minulla on pieni suku (esim. vain yksi serkku), miehelläni on suuri. Kymmeniä serkkuja ja tätejä ja setiä.
Minun kutsulistaan kuuluu vanhemmat, isovanhemmat, siskot (2) ja isäni sisko eli ainoa tätini perheineen.
Lisäksi äidin isän veli koska hän asuu yksikseen etelässä ja nämä tapahtumat ovat ainoita kun häntä näemme.
Mieheni kutsulistaan kuuluu vanhemmat, isovanhemmat, hänen veljensä vaimoineen sekä toinen veli. Lisäksi tädit...
Sekä molempien puolelta ystävät.
Sanoin miehelleni että voimme kutsua valikoidut tädit (hän saa valita) perheineen hänen puoleltaan. Vaikka 2 kpl, alustavasti puhuen. Toki numero voi muuttua korkeammaksi mutta...
Olenko tässä nyt ihan hirmu ilkeä noita-akka ja täysin väärässä kun en halua oman vauvani ristiäisiin niitä tätejä ja setiä keitä en ole ikinä nähnytkään tai vaihtanut heidän kanssaan vain ehkä sanan tai pari. Tilanne on niin eri koska minulla on niin pieni suku ja mieheni näkee suurinpiirtein 3/4 osaa suvustani todella usein. Minä en edes muista hänen sukulaistensa (tätien,setien, serkkujen) nimiä, muuta kuin yhden tädin ! Haluaisin pitää pienen ja intiimin tilaisuuden vain lähisuvun kesken.
Mieheni alkaa heti minua syyllistämään että miten minä saan kaikki haluamani vieraat kutsua mut häneltä evään kaiken. Kun ei asia ole niin, sukulaisia saa kyllä tulla ja on kiva ja ovat tervetulleita. Mutta järkevissä määrin. En haluaisi että juhliin tulee 10-15 muukalaista ! Koska mielestäni jos haluamme joskus pitää sukujuhlat ovat ne sitten meidän tulevat häämme, mutta minusta vauvan ristiäiset ovat intiimi tilaisuus vain lähi lähi suvun kesken...
Kommentit (29)
Meidän lapsen juhlissa oli mun puolelta vanhempani ja sisareni, miehen puolelta ANOPPI kutsui siskonsa ja appiukon siskoja ja veljiä puolisoineen. Kuulin kun anoppi jutteli jollekkin heitä että "nähdään sitten varmaan seuraavan kerran kun lapsi täyttää vuoden". Nousi karvat pystyyn, todellakaan samanlaista sirkusta tule ekoista synttäreistä.
Meillä oli sisarukset puolisoineen/perheineen, niiden joukossa oli myös tulevat kummit, meidän vanhemmat ja yksi isovanhempi (muita ei ole)
Jo näistä tuli iso joukko, kun molemmilla neljä sisarusta. Kavereita ei kutsuttu, paitsi mun yksi kaveri tuli kauempaa kun kutsu itsensä, mutta tää oli täysin fine koska nähdään harvoin.
Tylyä olis kyllä valita miehen puolelta tädeistä vain osa, joka kaikki tai ei ketään. Miks kaikki kaverit pitää kutsua? Eikö voisi vain niitä parhaimpia tai ei ketään. Me ei kutsuttu esim. tätejä koska en ole juuri kuin kesäisin tekemisissä niiden kanssa (häihin taas kutsuisin koska suuremmat juhlat). Mutta mies olis mun puolesta saanut kutsua enonsa, koska on myös hänen kummisetä. Ei sitten kutsuttu niistäkään ketään.
Siis jos miehesi näkee sukulaisiaan, niin ne ovat hänelle läheisiä. Miksi et myös tapaa heitä? Itsellänikin pieni suku, mutta en kieltäisi toista kutsumasta itselleen tärkeitä, koska niitä on enemmän kuin minulla. Toki tilojen ja resurssien puitteissa tulee vieraita kutsua.
Siis sinun tätisi on läheinen, miehen täti ei. Sinun isosetäsi on läheinen, miehen isosetä ei ole.
Entä jos sanoisit miehelle, että kukaan miehen suvusta ei kelpaa, ei edes lapsen isä. Koska sinulla on pieni suku niin ei miehen suvusta tule kukaan.
Tavallaan ymmärrän, jos et edes tunne näitä miehesi sukulaisia. Mutta toisaalta se ei ole miehen vika, että hänellä on iso suku ja jos nämä ovat läheisiä, niin minkäs teet. Lisäksi pitää muistaa, että jos kutsutaan vain kaksi tätiä vaikka neljästä, niin sukuriitahan siitä syntyy. Haluatko sinä olla se, jota suku syyttää syrjinnästä?
Minulta olisi tulossa yksi kaveri, mieheltän myös. Mies ei näe sukulaisiaansa usein, viimeksi keväällä sukujuhlissa (missä olin mukana).
Olemme miettineet että kutsuisimme mieheni tädit jotka ovat myös hänen kummitätejään. Ja muita tätejä, setiä ei sitten. Koska juhlista tulisi sirkus! Vieraita on jo nyt tulossa lähes 30 pelkästään tuon listan perusteella. Ja sekin on jo ihan tarpeeksi, pienet ja intiimit ristiäiset jossa kaikki mahtuvat istumaan yhden pitkän pöydän ääreen.
-Aloittaja
Haha. Onneksi et ole minun kanssani saanut sitä lasta. Minulla on nimittäin kuusi tätiä ja kahdeksan setää, ja kaikilla heistä on lapsia eli serkkuja on minulla aika monta. Ja sisaruksia minulla itselläni on neljä, heistä kolmella lapsia. Aina kun on jotain tuollaisia juhlia kuin häät ja ristiäiset tms, niin kyllä minun puolelta tulee paljon vieraita. Toisaalta maksan isomman osan niistä juhlista kyllä. Intiimit pienet kekkerit ei ole mahdolliset kun on tällainen lähisuku. Jos sanoisit minulle, että minun pitää valita siitä joukosta vain kaksi tätiä, niin ei tulisi juhlia ollenkaan.
Siis mitä, lapsi jo tullut ettekä vielä naimisissa :O En ymmärrä nykymenoa...
Mutta ottaisit vain ilomielin sukulaiset vastaan, saatte kivoja lahjoja! Voi olla tosi tärkeä juttu niille tädeille, miksi et soisi heille hetkeä suloisen sukulaisvauvan lähellä?
Mielestäni ristiäiset ovat perhejuhla, eivät sukujuhla. Tältä pohjalta kutsuttavia ovat kastettavan isän ja äidin veljet ja sisaret puolisoineen ja lapsineen, kastettavan isovanhemmat sekä kummit, jos eivät kuulu edellisten joukkoon. Sedät, tädit ja enon kummin kaimat voi huoletta jättää kutsumatta, samoin isän ja äidin ystävät aivan poikkeustapauksia lukuunottamatta.
Karsi sinä listaltasi tädit sun muut. Sitten voit ehdottaa miehelle hänen listansa karsinnasta.
Ristiäisten kuuluu olla suht läheisen perhepiirin tapahtuma. Sinne ei siis kuulu perinteisen etiketin mukaan kutsua kuin lähimmät. Sinä olet oikeassa.
t.kristallikissa
1+/5.
Varmaan piti hiukan miettiä noita sukulaisuussuhteita. Siinä kosahti, että selittelet liikaa, huvittava ilmaisu ”Toki numero voi muuttua korkeammaksi..”, numero? Puhutteko te ristiäisten kutsuttujen numeroista? Minä puhun määrästä.
Miten ison tilan olette varanneet, kun ristiäisiin kutsutaan tuommoinen määrä väkeä? Tilavassakaan kodissa ei löydy istumapaikkaa tuommoiselle määrälle, puhun nyt kahvituksesta.
Teidän ei olisi kannattanut missään tapauksessa tehdä lasta, jos ongelmat on tuota luokkaa jo nyt.
Meille kutsuttiin vain kaksosvauvojemme kummit, mummit ja ukit.
Paikalla oli silläkin rajauksella ihan riittävästi porukkaa eli 17 henkeä. Harvalla kotiin enempää mukavasti mahtuukaan.
Oletko ajatellut että ehkä mies ei halua oman lapsensa ristiäisiin itselleen etäisiä sinun sukulaisia? Mies kutsukoon oman lapsensa ristiäisiin ketä haluaa.
Minusta kuulostaa vähän hassulta, että sinä haluat kutsua iso-enosi perusteella, että näette häntä niin harvoin, mutta haluat kieltää miestäsi kutsumasta setiä ja tätejään (eli läheisempää sukua) perusteella, että näette heitä niin harvoin, että ette tunne kunnolla.
Sinänsä ristiäiset on perhejuhla, jonne kokoontuu tyypillisesti vain perhe ja kummit (eli lapsen vanhemmat (ja sisarukset), isovanhemmat (heidän kotona asuvat lapset) ja lapsen tädit ja sedät (perheineen) ja lapsen kummit perheineen. Näiden lisäksi voi harkinnan mukaan kutsua muutaman arvovieraan (me kutsuttiin yhdet minun ja yhdet mieheni kummit vanhimman lapsen ristiäisiin ja nuoremman laspen ristiäisiin vanhemman lapsen kummit). Toki mikään ei estä juhlimasta isommallakin porukalla, mutta tällöinkin korostaisin tasa-arvoa ja yhteistä päätöstä sinun ja miehen sukulaisten ja ystävien suhteen.
Ystäviä ei tarvita ristiäisissä kuin kummit
Kuka ne ristiäiset järjestää ja missä? Jos valmistelut kaatuvat lopulta sinun niskaan, niin ymmärrän hyvin. On helpompi järjestää pienet juhlat mitä isot. Mikäli oma mies olis halunnut isot juhlat, niin hän olisi saanut kutsua koko kaupungin mikäli ristiäiset olisi ollut jossain muualla mitä meidän kotona eikä minun olisi tarvinnut tehdä muut kuin tulla paikalle.
Omalla miehellä on iso suku. Lastemme ristiäisiin mies kutsui vain yhden tätinsä, joka on samalla myös miehen kummitäti. Setiä ja tätejä on 10 ja jos heidät kaikki olisi kutsuttu puolisoineen ja lapsineen, olisi osa vieraista saanut jäädä rappukäytävään. Minun puolelta kutsuttiin minun vanhemmat ja ainoa sisarus, joka on perheetön. Lisäksi oli paikalla miehen vanhemmat, sisarukset puolisoineen ja lapsineen, tuo edellä mainittu täti ja lapsen kummit. Yhtään enempää vieraita meille ei olisi mahtunut.
No yleensä ristiäiset on aika pieni juhla kaikista läheisimmille. Me emme kutsuneet kuin elossa olevat isovanhemmat ja vanhempien sisarukset perheineen sekä ne ystävät, jotka olivat kummeja.
Vaikka meillä on kummallakin ihan läheisiä tätejä ja setiä. Ei vaan tuoreena äitinä ja väsyneenä jaksanut kuin mahdollisimman pienen porukan.
Kyllä minä antaisin miehen kutsua, jos vain suinkin tilapolitiikka antaisi myöten. Eihän siitä suvusta tule ikinä läheistä, jos sitä ei saa minnekään kutsua (paitsi imaginäärisiin häihin joskus tulevaisuudessa - ja sitten mietit, että miksi kutsua vieraita ihmisiä häihinkään).