Saako ihmisiä uhata seuraamuksilla?
Sanotaan vaikka, että olen jollekin ihmiselle hyödyllinen, mutta hän epävarmuuttaan kohtelee minua alentuvasti. Voinko todeta, että jos meno ei muutu, sanon hänelle heipat ja panokseni häntä kohtaan loppuu (olettaen siis että tosiaan tarkoitan tätä). Jos tekisin näin, siitä olisi hänelle selvää haittaa.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saisi? Tuohan on varoitus, ei uhkaus.
No siis minulla on kiltin ihmisen syndrooma ja koen sanani aina aggressiivisemmiksi kuin mitä ne oikeasti ovat.
ap
Kyllä saa, mutta oman kokemukseni mukaan se tuskin koskaan auttaa. Sikailijat harvoin pystyvät muuttamaan tapojaan.
Tästä nyt saa käsityksen, että sua käytetään hyväksi. Onko näin?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa, mutta oman kokemukseni mukaan se tuskin koskaan auttaa. Sikailijat harvoin pystyvät muuttamaan tapojaan.
Tarkoitat siis, että minun kannattaisi vain lähteä?
Vierailija kirjoitti:
Tarkennan vielä:
Siis ottavat ihmissuhteen - hyödyllisenkin - katkeamisen ennemmin kuin sikailun lopettamisen tai sitten parantavat tapansa hetkeksi, joten et sitten henkisesti pystykään lopettamaan tekemisissä oloa, kun sikailu taas alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna nyt se varoitus eka.
Ei se ole aggressiivista, että kerrot miltä sinusta tuntuu, ja että et aio sitä enää hyväksyä. Jos tilanne jatkuu, sinun on lähdettävä.
Tätä kutsutaan assertiivisuudeksi ja jämäkkyydeksi. Se on omien rajojen asettamista, niistä kertomista, ja niiden mukaan elämistä.
Aggressiivisuus on hyökkäämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkennan vielä:
Siis ottavat ihmissuhteen - hyödyllisenkin - katkeamisen ennemmin kuin sikailun lopettamisen tai sitten parantavat tapansa hetkeksi, joten et sitten henkisesti pystykään lopettamaan tekemisissä oloa, kun sikailu taas alkaa.
Ok. Joo. Kieltämättä realistinen näkemys. Ei kai siinä sitten auta muu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkennan vielä:
Totta. Väkivallan kehä toimii kuin pyörä pyörii. Väkivallan - oli sitten törkeää tai hienovaraista - jälkeen pahoitellaan, sitten hänen höyrykeittimensä alkaa taas kerätä hiljalleennpainetta, kunnes taas lopulta räjähtää. Ja sitten taas aletaan alusta pahoittelemisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti en tiedä, mutta rajojen vetäminen on tosi hankalaa ns. ylikilteille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole aggressiivista, että kerrot miltä sinusta tuntuu, ja että et aio sitä enää hyväksyä. Jos tilanne jatkuu, sinun on lähdettävä.
Tätä kutsutaan assertiivisuudeksi ja jämäkkyydeksi. Se on omien rajojen asettamista, niistä kertomista, ja niiden mukaan elämistä.
Kiitos. Minun suuri heikkous on siinä, että on vaikeaa saattaa toista ihmistä epämukavaan tilanteeseen, vaikka olisi syytäkin. Toiset haistaa sen ja pitää itsestäänselvyytenä. Jotain pitäis tälle tehdä.
Luehan tämä Terveyskirjaston artikkeli jämäkkyydestä. Printtaa vaikka se omien oikeuksien luettelo jääkaapin oveen.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=onn0…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Minun suuri heikkous on siinä, että on vaikeaa saattaa toista ihmistä epämukavaan tilanteeseen, vaikka olisi syytäkin. Toiset haistaa sen ja pitää itsestäänselvyytenä. Jotain pitäis tälle tehdä.
Minäkin olen ollut ylikiltti. Luin silloin tuota omien oikeuksien luetteloa aamuin illoin, niin kauan kuin sisäistin sen.
Toinen mantra, mikä on minua auttanut on tämä:
Itsekkyyttä ei ole se, että elää oman tahtonsa mukaan. Itsekkyyttä on se, että pakottaa muut elämän niin kuin itse tahtoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti en tiedä, mutta rajojen vetäminen on tosi hankalaa ns. ylikilteille.
Voin vetää rajat, mutta minähän en viime kädessä voi muuttaa ihmistä. Minulla on pitkä historia sitä käytöstä, että olen odotellut tolkuttomasti jonkun sikailijan muuttumista, mitä ei sitten tietenkään tapahtunut. Minun aikani vain valui viemäriin. En haluaisi tehdä samaa virhettä uudestaan. Toisaalta olen sen verran vahvempi nykyään, että uskallan ylipäänsä sanoa, että jonkun käytös on hanurista. Uskaltaisin sanoa sen hänelle nyt saman tien. Lähinnä mietin, että riittääkö pelkkä sanominen vai pitääkö ottaa tuo lähtemisen uhka pöydälle, että uskoisi. En ole kovin luottavainen tehon suhteen, ihmiset harvemmin muuttuu millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Luehan tämä Terveyskirjaston artikkeli jämäkkyydestä. Printtaa vaikka se omien oikeuksien luettelo jääkaapin oveen.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=onn0…
Luin listan ja tosi hyvä. Ainoat kohdat, missä olen ongelmissa on nuo missä minua pitäisi kohdella kunnioittavasti. En voi pakottaa toisia tekemään niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen ollut ylikiltti. Luin silloin tuota omien oikeuksien luetteloa aamuin illoin, niin kauan kuin sisäistin sen.
Toinen mantra, mikä on minua auttanut on tämä:
Itsekkyyttä ei ole se, että elää oman tahtonsa mukaan. Itsekkyyttä on se, että pakottaa muut elämän niin kuin itse tahtoo.
Eli jos on kaksi erilaista elämäntapaa ja kumpikin yrittää pakottaa toisensa elämään tavallaan, niin molemmat ovat silloin itsekkäitä. Välien katkaisu on silloin ainoa ratkaisu.
Toista ei voi muuttaa, mutta omat rajat voi tehdä selväksi. Varoitus kannattaa antaa rauhallisesti jutellen eikä riidan keskellä, että asia menisi perille. Toisen osapuolen vastuulle jää oma muutos, mikä on täysin mahdollinen
Vierailija kirjoitti:
En suoranaisesti sanoisi näin. Olen tilanteessa, joka sinänsä on vastavuoroinen, MUTTA jostain syystä toisen osapuolen on vaikea ottaa panostani kypsästi vastaan vaan hän kikkailee tyhmillä kommenteilla itseään minun yläpuolelle. Siis pointti se, että saan tästä itsekin jotain, mutta vain jos hyväksyn pakettiin myös itseni tölvimisen. Enkä tiedä haluanko jatkaa, koska minua ei pitäisi kenenkään tölviä. Minusta homma tulee epävarmuudesta ja jonkinlaisesta maailmankatsomuksen jäykkyydestä tyyliin "kumisaappaita pitävät ihmiset ovat aina automaattisesti parempia", vaikkei mielipiteessä mitään järkeä olekaan. Hyvä tyyppi, ei kauhean fiksu vain. En tiedä, miten toimia hänen kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suoranaisesti sanoisi näin. Olen tilanteessa, joka sinänsä on vastavuoroinen, MUTTA jostain syystä toisen osapuolen on vaikea ottaa panostani kypsästi vastaan vaan hän kikkailee tyhmillä kommenteilla itseään minun yläpuolelle. Siis pointti se, että saan tästä itsekin jotain, mutta vain jos hyväksyn pakettiin myös itseni tölvimisen. Enkä tiedä haluanko jatkaa, koska minua ei pitäisi kenenkään tölviä. Minusta homma tulee epävarmuudesta ja jonkinlaisesta maailmankatsomuksen jäykkyydestä tyyliin "kumisaappaita pitävät ihmiset ovat aina automaattisesti parempia", vaikkei mielipiteessä mitään järkeä olekaan. Hyvä tyyppi, ei kauhean fiksu vain. En tiedä, miten toimia hänen kanssaan.
Siis tarkoitan sitä, että panokseni sinänsä kelpaa erittäin hyvin, mutta kyseisen henkilön ylpeys ei anna myöten sille, että voisi ihan rehdisti antaa sen tehdä hänelle tosi gutaa. Anteeksi kökkö ilmaisu mutta kuitenkin.
Asetat rajat tölvimisen suhteen ja lähdet, jos hän ei ota opikseen
Miksi ei saisi? Tuohan on varoitus, ei uhkaus.