Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yliopisto-opintojen kestosta, poissaoloista jne

Vierailija
24.02.2013 |

Hei!

Olisin tyytyväinen jos joku vastaisi, miten pitkä on nykyisin opiskeluaika yliopistossa kun opintoaikaa on rajoitettu. Miten pitkäksi ajaksi opinnot voi laittaa tauolle ja miten monta kertaa tauon voi aloittaa? Opintojen aloittamista voi ilmeisesti lykätä äitiysloman ja vanhempainrahakauden aikana voiko myös hoitovapaan aikana vai pitääkö silloin joko opiskella tai ilmoittautua poissaolevaksi?

Harkitsen toisen yliopistotutkinnon suorittamista mutta mietin realistisia mahdollisuuksia tähän kun haluan myös hoitaa lapsiani ja välillä joutuisin tekemään myös töitä nykyisessä ammatissani. Töissä ollessa en juurikaan pystyisi opiskella koska työ on niin raskasta eikä sitä juurikaan osa-aikaisena saatavilla. Tosin sitkeällä etsimisellä ehkä jotain voisi löytyäkin kun alan tekijöistä kuitenkin pula. Lastenhoidon ohella pystyisin kyllä jotain opiskella, avoimessa ei kuitenkaan tätä unelmieni alaa voi juurikaan opiskella. Minulla olisi jonkin verran avoimen opintoja, jotka voisin sivuaineiksi saada tutkintoon. Toisaalta tulevan työllistymiseni kannalta ehkä tekisin kuitenkin vielä täydet sivuaineet alusta. Olen nyt alalla jolla työllisyystilanne erittäin hyvä tällä unelmieni alalla taas aika epävarma ja työt myös yleisesti vähän huonommin palkattuja. Silti olen ihan fiiliksissä pääsykokeeseen lukemisesta ja haaveissa siintää opiskelupaikka ensi syksyksi. Toki siihen vaaditaan onnea ja sitkeyttä mutta uskon mahdollisuuksiini.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
24.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perussääntö on kai 2 vuotta keskeytystä ja 2 vuotta poissaolevana, joista ei sen kummemmin kysellä. Jos muuten opinnot viipyvät, niin lisäaikaa saa yleensä aina. Yksi kavereistani tekee kahdeksatta vuotta kandin tutkintoa ja todennäköisesti tulee käyttämään seuraavat kaksi vuotta saamaansa lisäaikaa tuon samaisen kandin tutkinnon suorittamiseksi. Sen jälkeen tosin opinto-oikeus luultavasti päättyy, eikä hän valmistu koskaan maisteriksi.

Voit siis olla huoleti opintojen viivästymisestä, mutta sinuna minä suorittaisin mahdollisimman paljon avoimen yliopistossa. Varsinaisena opiskelijana kesäopinnot ovat avoimessa ilmaisia. Jos et pääse nyt yliopistoon, niin voit suorittaa melkein kaikki kandiin asti liittyvät opinnot avoimessa ja opiskella varsinaisen tutkinnon parissa vuodessa (maisterivaihe).

Vierailija
2/2 |
24.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos!

Tuo on tavallaan ihan totta mutta tätä mun unelma-alaa ei oikein ole tarjolla avoimessa. On toinenkin ala joka kiinnostaa ja jota olen avoimessa perusopinnot tehnyt mutta ajattelin kuitenkin nyt hakea unelma-alalleni, en tehdä taas jonkin sortin järkivalintaa kuten tämä nykyinen alani on. Sivuaineet ja yleisopinnot varmaan saisin osin avoimessa koottua ja osa suunnittelemistani opinnoista pitäisikin tehdä avoimessa kun ei niitä Helsingin yliopistossa voi opiskella.

Opiskelumenestys pitäisi myös olla hyvä koska yksi kiinnostukseni kohteista tutkijan työ joten tämäkin toisi lisähaastetta opiskeluun. Toisaalta mietin kyllä, että olisi ehkä järkevä hakeutua omalla alallani jatko-opintoihin ja tutkijaksi. Olen nyt vain niin kypsänä koko alaan, että kaipaan ainakin juuri tällä hetkellä vaihtelua. Ehkä sitten jos en pääse haussa yliopistoon harkitsen kuitenkin jatko- tai lisäkoulutusta omalla alallani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän