Sikiön kasvunhidastuma ja blokki napasuonissa - kokemuksia?
olen tässä tulisilla hiilillä: viime viikon neuvolassa rvko 34+ huomattiin kohonnut verenpaine ja sf-mitan taittuminen. Ultrassa vauva pieni, melkein -2 SD käyrällä, mutta ei ihan. Napasuonissa virtausvastusta (ensin luokka 2, seuraavana päivänä 1) mutta KTG OK.
Nyt seurataan tiukasti, mutta huoli on tietenkin iso. Onko kenelläkään ollut vastaavaa tilannetta, miten on toimittu?
Kommentit (8)
Hei,
mulla on vaalitettavasti hyviä että huonoja kokemuksia. Yleensähän noissa sovitaan seuraava ultra 7-10 päivän päähän, jotta voidaan arvioida kasvua. Käyrät ja virtaukset voidaan kuitenkin tutkia vaikka joka päivä. Ja siihen kannustankin, pyydä että voit käydä käyrällä joka päivä kunnes seuraava ultra.
Liikkeitä kannattaa laskea joka päivä ja muutoksista on syytä lähteä sairaalaan.
Jos seuraavassa ultrassa ei ole riittävää kasvua, niin sitten sulle todennäköisesti annetaan kortisonit ja tehdään lapsivesipunktio. Ja sitten käynnistys. Jos on enemmän ongelmia, niin sektio. Jos vauva kasvaa ja liikkuu normaalisti, niin sitten yritetään päästä 36-38 viikoille.
Laske liikkeitä ja luota omiin vaistoihisi.
Kiitos vastanneille, helpottaa kuulla että en ole yksin! Mikä minua ihmetyttää, että itselläni ei siis ole kummempia oireita, verenpaine hiukan koholla, turvottaa ja välillä yleistä huonovointisuutta, mutta ei muuta. Tämä siis ei ole pre-eklampsiaa tms. KTG tehdään nyt tiheästi ja virtauskin katsotan uudestaan jo maanantaina, eli se on varmasti hyvä. Liikkeitä kehottivat seuraamaan ja ottamaan herkästi yhteyttä. huoli on silti suuri, vaikka näin "hyvillä viikoilla" jo mennään.
AP
Eräällä lähisukulaisellani oli sama tilanne joskus 90-luvulla. Vauva ei kasvanut normaalisti ja sukulaiseni määrättiin vuodelepoon muutamaksi viikoksi, kunnes päätettiin tehdä sektiosynnytys. Napanuoran virtauksia seurattiin käsittääkseni hänen ollessa sairaalassa jatkuvasti. Keskosena syntynyt vauva oli todella pieni, mutta onneksi terve.
Ja siis alkuperäinen viesti on kirjoitettu aamuyöllä, koska ei oikein tule uni silmään tätä miettiessä!
ap
Lapsen hidas kasvu johtuu useimmiten istukan ongelmista eivätkä ne sinun olossa näy tai tunnu mitenkään. Ainoa mitä voit tosiaan tehdä on liikelaskenta ja lähteä synnärillä herkästi jos vähänkin huolettaa tai liikkeet muuttuu.
Kasvun hidastumisena ongelmat tulevat kyllä useimmiten esiin viimeisellä kolmanneksella. Ennuste on tosiaan hyvä jos lapsi saadaan ajoissa ulos. Nyt tasapainoillaan raskauden jatkamisen jasynnytyksen välillä.
Luota omiin tuntemuksiin ja heti näytille jos huolettaa.
Mun vauvan kasvu hidastui huomattavasti loppuraskaudesta. Virtauksissa ei huomattu mitään poikkeavaa. Vauva itse asiassa kasvoi koko raskauden ajan pienenä. Istukka oli myös pieni. Nyt lapsella todettu kehitysvamma. Kukaanhan ei voi varmasti sanoa, että johtuu raskaudenaikaisista ongelmista, mutta...
Mun vauvalla kanssa kasvu taittui, virtauksissa ei ollut ongelmaa. Ultrattiin 10 päivän välein ja pari kertaa viikossa otettiin KTG:tä. Lopulta kasvukäyrä taittui sinne -2 SD:n alapuolelle, sain kortisonit vauvan keuhkoja varten ja aloitettiin käynnistys. Terve ja pieni vauva syntyi rv 34, nyt on jo vilkas taapero eikä ole mitään ongelmaa ollut :) Kasvuhäiriön syy ei koskaan selvinnyt, muut lapseni ovat olleet huomattavasti isompia.
Tsemppiä!
Kokemusta on kaksikin kertaa. Ensimmäisellä kertaa ei asiaa huomattu, tai sf-mitan kasvun loppu huomattiin neuvolassa kyllä mutta ei muuta. Synnytys käynnistyi itsestään onneksi viikkoja etuajassa ja vauva syntyi hyvin pienenä. Siitä seurasi pitkä sairaalajakso, mutta reipas ja terve lapsi nyt muutaman vuoden iässä. Toisessa raskaudessa huomattiin sf kasvuongema ja blokki, joka välillä hävisi. Aika tiiviis seuranta ja synnytys käynnistettiin etuajassa. Jos vauva syntyy pienikokoisena, voit varautua vauvan sairaalassaoloon tai esim ruokailuun/keuhkoihin liittyviin ongelmiin, eli tyypillisiin keskosjuttuihin. Ei vält. mitään vakavaa, mutta työlästä on meillä ollut välillä. Onnea synnytykseen.