Stressaan sikiön liikkeistä
Olen nyt rv 19, kohta 20 ja stressaan, kun en selvästi tunne vieläkään sikiön liikkeitä. Välillä on hyvin pieniä tuntemuksia, joista en osaa sanoa mitä ovat. Lisäksi vatsani ei mielestäni ole juurikaan kasvanut. Tämä on ensimmäinen raskauteni, joten kaikki on uutta. Seuraava ultra on noin kahden viikon päästä, että pitäisikö tässä vain malttaa odotella siihen asti? Kaipaisin kokemuksia, milloin olette tunteneet liikkeitä selvästi. Haluan tästä stressin tunteesta eroon :(
Kommentit (12)
Ei mahakaan kaikilla kasva kauheesti vielä tuossa vaiheessa -varsinkaan ensisynnyttäjillä. Kyllä sitä kerkee vielä. Tai sit on vauva päässyt hyvin piiloon, jos sinulla on sellainen ruumiinrakenne. Näissä asioissa kaikki on niin yksilöllistä!
Edellinen
Alat tuntea vauvasi liikkeitä raskausviikoilla 16–20. Jos odotat ensimmäistä lastasi, tunnet vauvan liikkeet noin kaksi viikkoa myöhemmin kuin odottaja, jolla on jo lapsia. Jos et ole tuntenut vauvan liikkeitä raskausviikkoon 24 mennessä, ota yhteyttä neuvolaan. Siellä voidaan kuunnella vauvan syke sekä ohjata muihin tutkimuksiin tarvittaessa.
Mä tunsin keskimmäisestä liikkeet vasta reilusti yli puolen välin. Syynä etuseinämässä sijainnut istukka.
Ei niitä noin vähäisillä viikoilla vielä tunnekaan, varsinkaan ku oot ensikertalainen.
Älä hätäile, aika harva tuntee noilla viikoilla vielä mitään, varsinkaan jos istukka on etuseinämässä.
Minä tunsin outoja hipaisuja rv 19 alkaen, pientä kutittelua. Rv 20 ultrassa näkyi, että aina kun tunsin sellaisen tunteen, sikiö potkaisi. Olen silti yliherkkä, joten voi olla, että siksi tunsin ne potkut niin aikaisin. En tosin tajunnut niiden olevan potkuja. Mahakaan ei minulla kovin iso ollut vielä tuolloin.
Potkut tunsinkin selvästi sitten rv 21, eli todella nopeasti tuosta ultrasta, odottele vain rauhassa. Mahakin alkoi sitten kasvaa aika vauhtia.
Voi kuule... Stressistä et pääse eroon seuraavaan 20 vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule... Stressistä et pääse eroon seuraavaan 20 vuoteen.
Täällä ensimmäisten kommenttien kirjoittaja hymähtelee tälle. Ihana ja niin totta!
Ap:lle, odotahan vaan kun mennään 10-20 vko eteenpäin, tulet kaipaamaan vielä kevyitä muljahduksia, kun joka paikassa ryskää! ;)
Yritä nauttia nyt parhaasta ajasta raskautta!
No nyt minun täytyy vain ottaa rauhallisesti. Nämä ajatukset ovat lähinnä tulleet siitä, kun muut ihmiset kyselevät koko ajan tuntemuksista ja liikkeistä.
Ja stressistä en pääse varmastikaan ikinä eroon, mutta tästä asiasta en halua stressata vaan haluan nimenomaan nauttia tästä ajasta ;) Ap
Minä tunsin omani vasta myöhään, oli omituista kun vatsa oli valtava eikä mitään tietoa että siellä joku on. :D kyllä se sieltä tulee ja pääset vielä tuntemaan sen.
Ihan normaalilta kuulostaa. Minä luulin noilla viikoilla vauvan liikkeitä ilmavaivoiksi, ei ne mitenkään selkeitä olleet.
Minä tunsin liikkeet jo tosi aikaisin mutta mahankin kasvoi ihan silmissä. Aluksi tuntui kuin perhonen olisi lepatellut siellä kohdussa. Vauva oli todella edessä koko ajan ja synnytyksessäkin supparit tuntui vain mahassa eikä ollenkaan selässä.
Loppuraskaudessa maha ei kasvanut enää ja vauvakin oli todella rauhallinen ja se ressasi kun olin tottunut toisenlaiseen menoon. No synnytyksessä selvisi että napanuora olikin tiukasti kaulan ympäri joten ei ihne että liikkeet oli vaisuja. Onneksi vauva oli pieni niin sain sen väkisin tungettu ulos kun sydänäänet häipyi.
Ei niitä noilla viikoilla tunnekaan niin selvästi, siihen vaikuttaa moni asia. Ensisynnyttäjä, istukan paikka, sikiön oma luontainen liikkuminen jne. Minulla tosin kaikki em. puolsivat sitä, että liikkeet tuntuisivat kunnolla: kolmas raskaus, istukka takana (jolloin pitäis tuntea selvemmin) ja todella liikkuva sikiö, enkä siltikään noilla viikoilla tuntenut kuin silloin tällöin jotain epämääräistä. Ei kannata stressata kun ultrakin on kuitenkin suht pian.