Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsettomien syrjiminen työelämässä

Vierailija
02.03.2019 |

Tiedän, että kuulostaa aika hullulta koko käsite. Mutta onko kellään kokemuksia tästä?

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittain tää on myös myytti. Työkaveri huusi aina miten lapsetonta syrjitään. Silti meillä töissä sai aina pitää lomat milloin halusi, koska heinäkuussa ja joulu- ja hiihtolomilla oli muutenkin hiljaista. Työn luonne on sellainen, ettei ollut niin vaikutusta vaikka kaikki olisivat olleet pois yhtä aikaa. Itse olen pitänyt lomat aina samaan aikaan, ennen lapsia ja lasten synnyttyä.

Joskus sama ihminen huusi, että sairaan lapsen kanssa vanhemmat voi saikuttaa eli lintsata. Paitsi, että siihen tarvitaan lapsen lääkärintodistus eikä oma ilmoitus riitä, kuten työntekijän omassa saikussa. Ei siis pitänyt paikkaansa nämä väitteet.

Varmaan vieläkin uskoo olevansa eri asemassa, vaikka ei ole.

Vierailija
22/61 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomat joutuvat joustamaan aika usein, kun lapsellisten lapset ovat jatkuvasti sairaana. Tiedän, että sairas lapsi täytyy hoitaa, mutta kummallisesti lapset sairastuvat aina juhlapyhiä ennen tai kun pitäisi viikonloppuna tulla töihin, ei hoitoapua löydy mistään. Muulloin mummot ja mammat pyörivät nurkissa ihan riesaksi asti (ainakin lapsellisten puheiden mukaan).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osittain tää on myös myytti. Työkaveri huusi aina miten lapsetonta syrjitään. Silti meillä töissä sai aina pitää lomat milloin halusi, koska heinäkuussa ja joulu- ja hiihtolomilla oli muutenkin hiljaista. Työn luonne on sellainen, ettei ollut niin vaikutusta vaikka kaikki olisivat olleet pois yhtä aikaa. Itse olen pitänyt lomat aina samaan aikaan, ennen lapsia ja lasten synnyttyä.

Joskus sama ihminen huusi, että sairaan lapsen kanssa vanhemmat voi saikuttaa eli lintsata. Paitsi, että siihen tarvitaan lapsen lääkärintodistus eikä oma ilmoitus riitä, kuten työntekijän omassa saikussa. Ei siis pitänyt paikkaansa nämä väitteet.

Varmaan vieläkin uskoo olevansa eri asemassa, vaikka ei ole.

Heippa. Olen ap. Voi olla noin. Itse aloitin ketjun, koska työpaikalla yksi vaikutusvaltainen ihminen sanoo suoraan, että en tiedä mistään mitään niin kauan kuin ei ole lapsia. Ihan kuin se olisi ainoa mahdollinen haastava jakso elämässä. Jotenkin ahdistaa moinen tyhjäpäisyys. Miten tähän on päädytty? Lapset = olen valtavasti viisaampi. Ei edes pidä paikkaansa. Monet ovat ihan yhtä pässejä ennen ja jälkeen.

Vierailija
24/61 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pomo toi parisen viikkoa sitten listat mihin jokainen merkkaa kesälomia. Oli myös tulostanut viime vuoden ja myös sitä edellisen vuoden lomien ajankohdat ja kirjoittanut: lomat kiertävät tänäkin vuonna osastolla. Jos siis oli viime kesänä heinäkuussa lomalla niin tänä vuonna ei ole. Jokainen meistä on sopeutunut tilanteeseen (tai ainakin yksi vaihtoi marttyyrinä tämän takia pari vuotta sitten toiseen työpaikkaan) ja lomat todellakin kiertävät. Kukaan ei enää yritä sitä kuuluisaa heinäkuuta edes osittain kahta kertaa peräkkäin tai lähes parikymmentä muuta naista hyökkää heti kimppuun. Osastolla tällä hetkellä vain naisia ja viimeisimmät vasta aloittaneet joten kesän väännössä eivät kaikki mukana. Toimiva systeemi ja tasapuolinen jokaiselle. 

Nice. Sulla on pomona joku asiatyyppi.

Totta. Hän oli myös kuullut legendaarisen edeltäjänsä tavasta. Heinäkuussa lomaa saivat silloin tämän entisen pomon hyvä ystävä sekä aina samat pari lapsellista sekä eräs lapseton joka huusi pomollekin v...u saa.anaa lomien vuoksi ja sai vuosi vuoden jälkeen heinäkuussa lomaa. Työyhteisössä oli todella huono henki tämän uuden pomon aloittaessa ja muutamilla muutoksilla hän saanut paljon aikaan. 

Vierailija
25/61 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä lapseton en todellakaan haluaisi edes pitää lomia samaan aikaan kun koululaiset. Pidän aina heidän jälkeen elokuun puolivälissä tms.

Vierailija
26/61 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sulla ei niitä lapsia ole, niin tiedäthän, että sinä olet se joka joutuu joustamaan kesällä kesälomien pyöriessä"

Missä näitä työpaikkoja on? Aina tätä valitetaan mutta kukaan ei osaa sanoa missä noin toimitaan.

Sairaalalla ainakin. Koskaan en saa esim juhannus/pääsiäis/joulun pyhiä lomina mutta kas kummaa ne samat PERHEELLISET saavat nuo lomat aina. Samoin hiihtoloman ym mitä näitä lomia ä pärillä nyt onkaan. Kesälomatkin mennään perheelliset edellä.

Vierailija
27/61 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta tulee kevät ja taistelu kesälomista. Lapsettomathan voi joustaa, eiks jee?

Onneksi ei koske mua. Mä en osallistu perheellisten ongelmiin ja riitelyihin. Pidän kesälomani heinäkuun 1 päivästä eteenpäin 6 viikkoa putkeen.

Vierailija
28/61 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sulla ei niitä lapsia ole, niin tiedäthän, että sinä olet se joka joutuu joustamaan kesällä kesälomien pyöriessä"

Missä näitä työpaikkoja on? Aina tätä valitetaan mutta kukaan ei osaa sanoa missä noin toimitaan.

Sairaalalla ainakin. Koskaan en saa esim juhannus/pääsiäis/joulun pyhiä lomina mutta kas kummaa ne samat PERHEELLISET saavat nuo lomat aina. Samoin hiihtoloman ym mitä näitä lomia ä pärillä nyt onkaan. Kesälomatkin mennään perheelliset edellä.

Olisiko sinun mahdollista ottaa asia puheeksi, että "olen huomannut tällaisen toistuvuuden että..."?

Vierailija
29/61 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko sinun mahdollista ottaa asia puheeksi, että "olen huomannut tällaisen toistuvuuden että..."?

Ja saisin koko muun polin työntekijöiden vihat niskoilleni? Ei kiitos. Olen muutenkin ainoa miehetön ja lapseton eli friikki näiden muiden silmissä.

Vierailija
30/61 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja saisin koko muun polin työntekijöiden vihat niskoilleni? Ei kiitos. Olen muutenkin ainoa miehetön ja lapseton eli friikki näiden muiden silmissä.

Saisit totta kai ensin alkuun. Näin se aina menee. Mutta aattelin vain, että jos sinua kiinnostaa muuttaa asia, sehän vaatii asiasta kiinni pitämistä vähän pitempään. Pallit on kuitenkin aina pallit. :)

Vierailija
31/61 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen sairaalassa ja lomat kiertävät. 

Vierailija
32/61 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yks asia jossa paradoksaalisesti saa kohtuutonta hyötyä, ei lapsettomat eikä lapselliset, vaan raskaana olevat ja äitiyslomalaiset, on yt-neuvottelut. Raskaana olevia ei lain mukaan saa irtisanoa. tämäluo absurdeja tilanteita, kun muilla ei ole vastaavaa suojaa.

Vierailija
33/61 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No yks asia jossa paradoksaalisesti saa kohtuutonta hyötyä, ei lapsettomat eikä lapselliset, vaan raskaana olevat ja äitiyslomalaiset, on yt-neuvottelut. Raskaana olevia ei lain mukaan saa irtisanoa. tämäluo absurdeja tilanteita, kun muilla ei ole vastaavaa suojaa.

Ai tämmönen laki on? Ei kuulosta kyllä kovin... reilulta.

Vierailija
34/61 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heippa. Olen ap. Voi olla noin. Itse aloitin ketjun, koska työpaikalla yksi vaikutusvaltainen ihminen sanoo suoraan, että en tiedä mistään mitään niin kauan kuin ei ole lapsia. Ihan kuin se olisi ainoa mahdollinen haastava jakso elämässä. Jotenkin ahdistaa moinen tyhjäpäisyys. Miten tähän on päädytty? Lapset = olen valtavasti viisaampi. Ei edes pidä paikkaansa. Monet ovat ihan yhtä pässejä ennen ja jälkeen.

Monet ajattelevat yhä että ihmisen henkinen kehitys pysähtyy jos ei hanki lapsia. Ennen lisäännyttiin (haluttiin tai ei) heti kun alettiin harrastamaan sukupuolielämää, yleensä aika nuorena. Ihmiset ovat taipuvaisia laittamaan henkisen kasvun lastensaannin piikkiin vaikka oikeasti meistä jokainen kasvaa ja kehittyy hautaan saakka. Yleensä lapsettomia ymmärtämättömiksi väittävät ihmiset ovat tätä itse, sillä he eivät voi käsittää että elämässä on muitakin luonnetta karaisevia haasteita kuin jälkikasvun saaminen. Tällaisille ihmisille saattaa olla hieman katkera ja olettaa ärsyyntyneenä että lapseton on muka päässyt elämästä helpommalla (ja on siksi tyhmempi.)

Vierailija
35/61 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin olen kokenut että olen kärsinyt työelämässä siitä että minulla on ollut perhe ja lapsia. Satuin aikoinaan olemaan ainoa pikkulapsiperhevaiheessa oleva työntekijä ja sitä ei ymmärretty töissä. Myöhemmin kun nuorempia oli samassa vaiheessa ja vanhempia työntekijöitä myös toisella kierroksella, niin perheasioiden vuoksi alettiin joustaa ihan eritavalla.

En ole kyllä koskaan huomannut että lapsettomuudesta aiheutuisi harmia työelämässä, päin vastoin.

Vierailija
36/61 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yyteissä lapsettomat ovat heikommassa asemassa. Aivan naurettavaa, että lisääntyminen voi säästää potkuilta

Vierailija
37/61 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet ajattelevat yhä että ihmisen henkinen kehitys pysähtyy jos ei hanki lapsia. Ennen lisäännyttiin (haluttiin tai ei) heti kun alettiin harrastamaan sukupuolielämää, yleensä aika nuorena. Ihmiset ovat taipuvaisia laittamaan henkisen kasvun lastensaannin piikkiin vaikka oikeasti meistä jokainen kasvaa ja kehittyy hautaan saakka. Yleensä lapsettomia ymmärtämättömiksi väittävät ihmiset ovat tätä itse, sillä he eivät voi käsittää että elämässä on muitakin luonnetta karaisevia haasteita kuin jälkikasvun saaminen. Tällaisille ihmisille saattaa olla hieman katkera ja olettaa ärsyyntyneenä että lapseton on muka päässyt elämästä helpommalla (ja on siksi tyhmempi.)

Niin. Entä miksi tässä ajattelussa sivuutetaan se, että saahan niistä lapsista jotain? Eihän ne ole pelkkää persnettoa vaan elämää rikastuttava asia, mutta kuitenkin puliveivataan joka käänteessä itselle etulyöntiasemaa, koska lapset ja rasite.

Vierailija
38/61 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oijoi kun tuli ajatuskatkos ja kirjoitusvirheitä, tarkoitin että tällainen ihminen saattaa olla katkera.

Vierailija
39/61 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei laki kiellä irtisanomasta raskaana olevia. Irtisanominen ei vaan saa johtua raskaudesta.

Vierailija
40/61 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pomo toi parisen viikkoa sitten listat mihin jokainen merkkaa kesälomia. Oli myös tulostanut viime vuoden ja myös sitä edellisen vuoden lomien ajankohdat ja kirjoittanut: lomat kiertävät tänäkin vuonna osastolla. Jos siis oli viime kesänä heinäkuussa lomalla niin tänä vuonna ei ole. Jokainen meistä on sopeutunut tilanteeseen (tai ainakin yksi vaihtoi marttyyrinä tämän takia pari vuotta sitten toiseen työpaikkaan) ja lomat todellakin kiertävät. Kukaan ei enää yritä sitä kuuluisaa heinäkuuta edes osittain kahta kertaa peräkkäin tai lähes parikymmentä muuta naista hyökkää heti kimppuun. Osastolla tällä hetkellä vain naisia ja viimeisimmät vasta aloittaneet joten kesän väännössä eivät kaikki mukana. Toimiva systeemi ja tasapuolinen jokaiselle. 

Meillä on vielä hiukan pidemmälle viety järjestelmä. Porukka jaettiin kolmeen (alunperin neljään) lomaryhmään ja ryhmät kiertävät vuodesta toiseen. (Ryhmä A -19 kesä, -20 heinä, -21 elo, -22 kesä... ryhmä B -19 heinä...)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän