Mihin työhaastatteluja tarvitaan?
Miksei valita hakupapereiden perusteella?
Aikoinaan 80-luvulla hain valmistuessani Pohjois-Suomesta käsin Helsingistä kolmea paikkaa. Jokaisesta soitettiin, että koska voit aloittaa. Ei tarvittu haastatteluita ja hankala olisi ollut kulkea yli 800km.
Nyt olen erään koulun johtokunnassa päättämässä opettajan palkkaamisesta. Rehtori on valinnut 6 haastatteluun. Hakupapereiden perusteella tietäisin jo, kenet palkkaisin - ei olisi mitään lisää kysyttävää.
Yleensäkin ne työhaastattelukysymykset on enemmän ja vähemmän tyhmiä, siis väkisin väännettyjä eli turhia. Mihin niitä tarvitaan?
Kommentit (3)
No siihen, että voidaan valita oikea tyyppi. Joissakin töissä sillä persoonalla on iso merkitys, ja näkemyksillä erilaisista asioista, sekä asenteella. En voisi kuvitella palkkaavani ketään ilman haastattelua niihin tehtäviin, joihin rekrytoin.
Vaikka sulle riittäisikin pelkkä todistus ja kirjalliset taidot, moneen työpaikkaan halutaan saada tieto myös ulkoisest aolemuksesta ja suullisesta viestinnästä. On eri asia, jos asut 800 kilometrin päässä, silloin voidaan tehdä poikkeus, jos halutaan olla joustavia. Uskoakseni tällä hetkellä työllisyystilannekin on hieman toinen kuin 1980-luvulla, työvoimapula vaikuttaa käytäntöihin ja siihen joustavuuteen.
Lisäksi työhaastatteluissa ei ole kyse vain siitä, palkkaatteko te henkilön X, vaan tilaisuus on myös hänelle tilaisuus tutustua kouluun ja päättää, haluaako hän teille töihin. Kaksisuuntaista viestintää, soveltuvuutta punnitaan puolin ja toisin. Mä ajattelen papereita lähettäessäni ilmaisevani sillä olevani alustavasti kiinnostunut, mutta kyllä mä totisesti haluan tavata tulevan esimieheni ennen kuin laitan nimeä mihinkään paperiin.
Kyllä ihmisen näkeminen kasvokkain kertoo aika paljon. Etenkin johonkin vähänkään isompaan juttuun kun valitaan henkilöä, on sillä persoonallakin aika paljon vaikutusta. Paperit kertovat omaa tarinaansa, mutta vaikka henkilöllä olisi kuinka hyvin laadittu hakemus ja kuinka vaikuttava CV, voi henkilökohtainen haastattelu osoittaa, ettei tyypistä ole työhön, jota hakee.