Tunnetko ketään, joka on sairastunut tai menehtyny tupakoinnin takia?
Siinäpä kysymys tulikin.
Ystäväni äiti sairasti vaikean keuhkosyövän. Hän selvisi ja nyt katuu kovasti, millasen mallin on lapsilleen antanut. Hänen molemmat pojat ovat polttaneet 6lk asti ja ystäväni äiti on ostanut heille tupakat alusta asti. Hänen, nyt aikuiset pojat yrittävät lopettaa, mutta tähän mennessä aina aloittaneet uudestaan.
Mieheni taas pelkää hänen isänsä ja veljensä puolesta. He polttavat todella paljon, ovat molemmat polttaneet ala- ja yläaste ajoilta asti.
Kommentit (55)
Tunnen henkilökohtaisesti kaksi, työni (sh) puolesta näitä tapauksia näkee paljon.
Kaikki tupakoitsijat eivät sairastu eikä kaikkia syöpätapauksia voi pistää tupakoinnin piikkiin. Mutta lähes poikkeuksetta jokainen COPD on tupakoinnin aiheuttama.
Syyllisyys on aika normaali ilmiö ap:n kuvaamassa tilanteessa mutta ei auta ketään. Ei ennen tiedetty tupakoinnin haitoista samoin kuin nykyään. Mutta nykyään kun tietoa on niin jokainen tekee sen pohjalta ne omat ratkaisunsa ja valintansa. Joku tupakoi, toinen ottaa riskejä liikenteessä, kolmas syö suruunsa ja lihoo.
Setäni ja toinen vanhempi sukulaismies kuolivat tupakkaan. Toinen kurkkusyöpään, toinen keuhkosyöpään. Todella kamala loppu molemmilla ennen kuin kuolema vihdoin armahti. Tupakoivat molemmat koko ikänsä teini-iästä lähtien, kuolivat kuusikymppisinä.
Ainoa hyvä asia tässä oli, että pelästyttivät suvun nuorison toden teolla. Yksikään ei ole ruvennut polttamaan.
Tuttu kuoli keuhkosyöpään noin 3 kk saatuaan syöpädiagnosin. Eläessään poltti kuin korsteeni.
Isälläni on keuhkoahtaumatauti, hänen isänsä ja veljensä kuolivat syöpään. Muita tupakoitsijoita läheisissä ei olekaan, sillä moni on onnistunut lopettamaan kokonaan.
Naapurin mummo on toinen jalka haudassa lähinnä tupakoinnin takia. Hän on 79v ja tupakoi ketjussa aiemmin. On keuhkoahtaumaa ja sydänvaivoja. Äskettäin oli taas sairaalassa kun ei saanut henkeä.
Isäni kuoli keuhkoahtauman aiheuttamaan sydänpysähdykseen. Poltti kuin korsteeni aina. Yritti päästä viisikymppisenä tupakasta eroon, mutta ei onnistunut. Kuoli lopulta 65 vuotiaana.
Ärsyttää, kun tutukin teinit polttavat ja kohauttavat välinpitämättöminä olkiaan "ei koske mua" asenteella. Omat teinini eivät onneksi polta, rakkaan papan menehtyminen tuskaisesti yskien oli heille paras mahdollinen opetustarina, kaikessa surullisuudessaan ja traagisuudessaan : (
Ääretön ikävä jäi, olisin suonut muuten ihanalle isälleni vielä monta tervettä vuotta.
Eli yllättävän moni tupakoitsija loppujen lopuksi saattaa sairastua ja menehtyä. Itse olen vielä nuori eikä kukaan ystäväni tai tuttuni ketkä polttavat, ole nähneet ihmistä joka kärsii todennäköisesti tupakoinnin aiheuttamista sairauksista.
Minun puolen suvussa polttaa ainoastaan äitini sisko ja hänen lapsensa, isäni poltti myös, mutta lopetti yli 10 vuotta sitten. Mieheni suvussa taas polttaa lähes kaikki, mieheni lopetti tupakoinnin kun tavattiin ja vasta nyt on itsekin huolissaan varsinkin isästään(n50) ja veljestään(n20).
Appiukkoni naisystävän äiti kuoli vähän yli 60-vuotiaana keuhkosyöpään. Oli jo oikeastaan toipumassa, mutta meni johonkin keuhkokuumeeseen ollessaan heikossa kunnossa.
Olin itse ennen "kännipolttaja", mutta loppui sekin tämän tapauksen myötä.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2013 klo 15:59"]
Eli yllättävän moni tupakoitsija loppujen lopuksi saattaa sairastua ja menehtyä. Itse olen vielä nuori eikä kukaan ystäväni tai tuttuni ketkä polttavat, ole nähneet ihmistä joka kärsii todennäköisesti tupakoinnin aiheuttamista sairauksista.
Minun puolen suvussa polttaa ainoastaan äitini sisko ja hänen lapsensa, isäni poltti myös, mutta lopetti yli 10 vuotta sitten. Mieheni suvussa taas polttaa lähes kaikki, mieheni lopetti tupakoinnin kun tavattiin ja vasta nyt on itsekin huolissaan varsinkin isästään(n50) ja veljestään(n20).
[/quote]
Suvussa on jo sairaseläkkeelläe alle 50 vee mies, meinas kuolla johonkin keuhkojuttuun, nyt eläkkeellä ahtauman takia. Oli sairaalassa polttamatta henkitoreissaan, jatkoi polttamista heti toipui tarpeeksi.
Valitettavasti tunnen. Keuhkosyöpään on kuollut aivan lähisukulainen hiukan päälle kuusikymppisenä, eläkkeelle jäänyt entinen työkaveri 67 vuotiaana ja myös toinen nuorempi, sairaseläkkeele taudin takia joutunut kuoli nyt viimekuussa alle kuusikymppisenä. Kaikki nuo siis miehiä.
Miten on tuon kehkosyövän ja ahtaumataudin laita jos on lopettanut polttamisen? Olen poltellut nuorempana n. 6 v. ja vieläkin joskus mietin, että onko mulla edelleen suurempi riski saada kehkosyöpä tms? Kuinka pitkän polttamisen jälkeen keuhkot vielä tervehtyy, vai tervehtyykö? Entä tuo ahtaumatauti, onko sen saaminenkin mahdollista lopettaneenakin?
Äitini kuoli keuhkosyöpään viime vuonna, tupakoi 35 vuotta, lopetti ja oli 15 vuotta polttamatta. Lääkärin mukaan syöpä saattaa kehittyä hyvin, hyvin hitaasti ja äidilläni riski oli monikymmenkertainen tupakoimattomaan verrattuna. Äitini kuoli 2 kuukautta diagnoosin saamisen jälkeen. Loppu oli tuskallinen.
COPD:n riski pienenee tupakoinnin lopettamisen jälkeen, samoin keuhkosyövän. Riskisi sairastua keuhkosyöpään on vähän koholla mutta on ihan hyvä muistaa, että keuhkosyöpä voi tulla myös täysin tupakoimattomallekin. COPD:n riski muistaakseni laskee tupakoimattomien tasolle. Kyllä ne keuhkot elpyvät tupakoinnin lopettamisen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2013 klo 15:43"]
Tunnen henkilökohtaisesti kaksi, työni (sh) puolesta näitä tapauksia näkee paljon.
Kaikki tupakoitsijat eivät sairastu eikä kaikkia syöpätapauksia voi pistää tupakoinnin piikkiin. Mutta lähes poikkeuksetta jokainen COPD on tupakoinnin aiheuttama.
Syyllisyys on aika normaali ilmiö ap:n kuvaamassa tilanteessa mutta ei auta ketään. Ei ennen tiedetty tupakoinnin haitoista samoin kuin nykyään. Mutta nykyään kun tietoa on niin jokainen tekee sen pohjalta ne omat ratkaisunsa ja valintansa. Joku tupakoi, toinen ottaa riskejä liikenteessä, kolmas syö suruunsa ja lihoo.
[/quote]
Välihuomio; isälläni on COPD eikä ole koskaan polttanut. Ihan mahdollista.
Apella paha COPD joka on tupakoinnin seurausta. Lopetti 55v mutta se vaaan pahenee ja lopulta hän varmasti siihen kuolee. Nyt 68v eikä talvisin oikein jaksa liikkua ollenkaan kun henki ei kulje.
Täti myös kuoli bronkiittiin joka oli niin paha koska hänen keuhkot heikot tupakoinnista.
Hyvä ystäväni kuoli keuhkosyöpään 70-vuotiaana. Oli polttanut nuoresta tytöstä asti.
En ole ihan varma, mutta epäilen tupakoinnin olleen ainakin osasyyllinen erään sukulaismiehen kuolemaan. Hän oli polttanut tupakkaa ilmeisesti melko nuoresta pojasta lähtien. Tuskin hänellä paljon yli 10-vuotias oli kun jo poltti tupakkaa ja kuolemaansa asti poltti, eli noin 50 vuotta. Hän sairastui syöpään ja kuoli siihen muutaman kuukauden kuluttua diagnoosin jälkeen hiukan yli 60-vuotiaana. Kuten jo sanoin, hän poltti tupakkaa jotain 2-3 askia päivässä läheskuolemaansa asti, paitsi ei enää parina viime päivänä tajuttomuuden takia voinut polttaa. Ehkä hän olisi selvinnyt, jos olisi lopettanut tupakoinnin, mutta siihen hän ei suostunut, eihän hän omasta mielestään edes ollut sairas.
Minkä ikäisinä tupakan polton seurauksena ihmiset yleensä menehtyvät? Naisilla ja miehillä varmaan eri? Oletetaan, että on polttanut nuoresta asti reilusti.
Entä jos tupakanpolton on lopettanut, niin puhdistuvatko keuhkot?
Miten nopeasti keuhkot muuttuvat mustiksi?
Itseäni mietityttää paljon nämä asiat, sillä mieheni on 5 vuotta sitten lopettanut, poltettuaan ensin 7v ja nyt kuulemma on alkanut taas tekemään mieli polttaa :( Toivon todella, että ei ala polttamaan, varsinkin nyt kun on lukenut tätä viestiketjua..
Isäni kuoli keuhkosyöpään, yksi sedistäni kurkkusyöpään. Molemmat polttivat kuin korsteenit.