Ajokorttijorina jatkuu tänäänkin
Eilen tuskailin ajokortin hintaa ja sitä ettei niistä ota mitään tolkkua. Soittelin pariin paikkaan ja sain vain hataria tietoja. Summia tuli kuin tykin suusta ja mun olis pitänyt sitten laskea niitä yhteen vaikka kysyin selkeästi kokonaissummaa.
No vinkistä viisastuneena laitoin spostia autokouluille. Osa on vastannut hyvinkin selkeästi, jokin näistä saa asiakkaan meistä. Suurin osa ei ole reagoinut mitenkään kysymykseeni. Huvittavin on erään vastaus, ettei lakiin vedoten voi antaa sähköpostiin vastausta vaan minun pitäisi soittaa, puhelimessa on lupa antaa hintatietoja. What??
Kommentit (9)
EI PIDÄ PAIKKAANSA. Uhkaa kertoa kuluttajaviranomaiselle kyseisestä autokoulusta
Lue laki hintojen ilmoittamisesta:
hintamerkintäasetuksen mukaan yrityksen pitää ilmoittaa AINA myyntihinta markkinointivälineestä riippumatta ja myyntihinta on se hinta, jonka asiakas tavarasta tai palvelusta maksaa. Se on kokonaishinta, joka sisältää kaikki verot ja maksut, kuten arvonlisäveron ja tuotteesta perittävät pantit. Hintaa ei voi ilmoittaa osina niin, että asiakkaan pitää itse laskea yhteen lopullinen myyntihinta
ja tämä:
Palveluiden hinnat eivät läheskään aina ole esillä lain vaatimalla tavalla. Kuluttajien on silloin tarpeettoman työlästä saada selville eri yritysten hintoja ja vertailla niitä keskenään. Ongelmia on ollut muun muassa hautaustoimistopalveluiden, autokoulujen, keittiökalusteiden ja kuntokeskusten hintojen ilmoittamisessa.
Kuluttajaviraston kokemuksen mukaan monet yritykset eivät kuitenkaan noudata hinnan ilmoittamiseen liittyviä sääntöjä. Yleinen käytäntö on, että yritys ei kerro hintoja verkkosivuillaan, vaan kehottaa asiakkaita ottamaan yhteyttä yritykseen. Hinnastoa ei kuitenkaan välttämättä ole esillä liikkeessäkään. Viimeisen vuoden aikana virasto on muistuttanut näistä puutteista muun muassa autokoulu-, hautaustoimisto-, keittiökaluste- ja kuntokeskusaloja.
Laita vietiä autokoululle ja linkkaa tuo !!
Mikä kaupunki ?
Paras kosto on kertoa autokoulut nimellä
Heh, ei halua antaa sähköpostilla hintatietoja, koska siitä jäisi sulle todiste hinnasta. Suullisesti annetusta hinnasta on helppo vedättää ylöspäin. Ihmettelen kyllä suuresti tätä autokoulujen hinnoittelua, nyt piti tehdä opetusluvastakin ihan tolkuttoman kallis. Miksei tähän puutu kukaan?
Minä ainakin kerään kaikilta Oulun autokouluilt ahinnat sähköpostilla ja jos ei vastata/kerrota kaikkea jne laitan viestin kuluttaja-asiamiehelle. Ja kirjoitan nettiin kuka ei ilmoittanut hintoja ja autokoulun nimellä !!!
Ottaa aivoon tuollainen kusetus. Koska lain mukaan hinnat pitää olla nettisivulla jos yrityksellä on nettisivut. Jos joku uskaltaakin kertoa minulle että ei voi ilmoittaa netissä niin täältä pesee...
No kun nuoret ei osaa ajaa autoa ja kuolevat liikenneonnettomuuksissa ja siksi on ajateltu että lisäoppi poistaisi ongelman... Se että pojat saisivat ajokortin vasta 23v niin säästäisi ihmishenkiä...
[quote author="Vierailija" time="22.02.2013 klo 15:16"]No kun nuoret ei osaa ajaa autoa ja kuolevat liikenneonnettomuuksissa ja siksi on ajateltu että lisäoppi poistaisi ongelman... Se että pojat saisivat ajokortin vasta 23v niin säästäisi ihmishenkiä...[/quote]
Katin kontit siinä tätä ole ajateltu. Opetuslupaopetuksella treenatut nuoret saavat moninkertaisesti enemmän ajokokemusta ennen kortin saamista kuin järjettömän hintaisissa autokouluissa, niin nyt pitää pakottaa sekä opetettava että opettaja autokouluun tunnille, vaikka missään ei ole perusteluja sille, esimerkiksi että opetusluvalla opetetut tarvitsisivat enemmän oppia. Kai jollakin poliitikolla on tuttuja autokoulunomistajia, joiden tulot kärsivät, kun opetuslupa-ajaminen yleistyy, niin saadaan nyt niiltäkin kerättyä autokouluille ylläpitoa.
Ensiksi lisätyt pakolliset liukkaan ajon tunnitkin ovat vain törkeää rahastusta, mitään opetusta tai palautetta se ei sisällä, mutta pakko on juuri sinne radalle mennä ja maksaa kiskurihinta siitä, että ajaa oppilaansa kanssa siellä.
Jos lapsenne lähtee vaihtariksi, niin ehdottomasti kannattaa suorittaa ajokortti siellä vaihtomaassa!
EI PIDÄ PAIKKAANSA. Uhkaa kertoa kuluttajaviranomaiselle kyseisestä autokoulusta
Lue laki hintojen ilmoittamisesta:
hintamerkintäasetuksen mukaan yrityksen pitää ilmoittaa AINA myyntihinta markkinointivälineestä riippumatta ja myyntihinta on se hinta, jonka asiakas tavarasta tai palvelusta maksaa. Se on kokonaishinta, joka sisältää kaikki verot ja maksut, kuten arvonlisäveron ja tuotteesta perittävät pantit. Hintaa ei voi ilmoittaa osina niin, että asiakkaan pitää itse laskea yhteen lopullinen myyntihinta