Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedättekö sen tunteen kun bussissa tai junassa kukaan ei istu lähellesi

Vierailija
02.03.2019 |

Metrossa tai junassa saan usein koko ’loossin’ käyttööni ja siihen saattaa joku tulla vasta sitten kun muualle ei enää mahdu.

Sinänsä mukavaa että on tilaa mutta kyllähän tuo on aika vahva merkki siitä ettei minua hyväksytä tasavertaisena jäsenenä tähän yhteiskuntaan.

Taustaksi vielä etten ole ylipainoinen plösö joka ei mahtuisi penkkiin tai mikään epäsiisti päihdeveikko.

Mistä lie kiikastaa, olen vain pannut merkille kun usein julkisilla matkustan.

M35

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kiltin näköinen keski-ikäinen nainen, jonka viereen istuvat keski-ikäiset naiset, vaikka yritän yskimällä pitää heidät loitolla.

Olen kateellinen aloittajalle, jonka viereen kukaan ei tunge.

Vierailija
22/42 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi herran tähden minkälaisia ongelmia! :D

Kyllä on itsetunto suossa ja syvällä kun tuollaisia pohtii! Ehkä kukaan ei istu lähellesi yrmeän ja vihamielisen ilmeesi takia? Et varmaan ole kovin kutsuvaa seuraa, edes liikennevälineissä.

Jos mulkoilet kuin vihainen sonni et ole kovin puoleensavetävä. Näitä näkee kyllä usein busseissa ja junissa.

Miksi yleisissä kulkuneuvoissa pitäisi olla puoleensavetävä? Emme kai mene sinne ketään iskemään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tällaisena hauskana välikevennyksenä:

Kerran kävi hassusti, menin melko täydessä lähijunassa istumaan samaan loosiin heppatyttöjen kanssa, jotka haisivat niin helvetisti tallilta, että selittelivät ja pyytelivät sitä anteeksi. Ei siinä mitään, mutta ne tytöt jäivätkin pian pois junasta. Ja haju jäi... Samaan loosiin tuli seuraavalta asemalta istumaan nainen, joka muutti nopeasti paikkaa. Arvatkaa, kenestä hajun kuviteltiin johtuvan loppumatkan ajan! Ja haju oli vieläpä sellainen, ettei sitä tunnistanut välttämättä hevosen hajuksi, koska seassa oli jotain muuta paljon hevosen hajua epämiellyttävämpää hajua. Epäilen hajun perusteella tallilla asuneen paljon tallikissoja tai sitten jollakin hevosella on ollut vatsavaivoja, haju oli sitä tasoa jopa hevostallin hajuksi.

Itse valitsen istumapaikkani sen perusteella, kuinka täyttä junassa on. Jos jossakin on enemmän tilaa, en mene istumaan aivan tuntemattoman viereen tai edes samaan loosiin. Se ei ole mitään henkilökohtaisesti otettavaa, vaan ihan tällainen suomalainen ajattelutapa, että kun on tilaa, ei tarvitse istua tiiviisti. En edes katsele tarkemmin, kenen viereen istun. Kunhan ei ole joku rappioalkoholisti tai narkkari, koska ne aina aiheuttavat ongelmia matkan aikana.

Vierailija
24/42 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitti alaspeukusta. Kaitpa se sitten tarkoitti ettet tiedä.

Mulla sama juttu. Vaan m atut uskaltautuu mun viereen.

M49

Vierailija
25/42 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tykkää istua miehen vieressä, varsinkaan bussissa jossa kyhnytetään koko matka.

Ihmekkös tuo. Suurin osa naisista haaveileekin toisista naisista.

Vierailija
26/42 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen viereen istutaan harvemmin kuin naisen.

Saisko tälle jotain perusteluita miksi näin? Onko pelkona että se hyypiö yrittäisi jotain? Vai se jo mainittu haara-asento?

Vierailija
27/42 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

*

Vierailija
28/42 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisko tälle jotain perusteluita miksi näin? Onko pelkona että se hyypiö yrittäisi jotain? Vai se jo mainittu haara-asento?

Kai naisilla on alkukantainen oletus, että mies kaivaa lerssinsä esiin kesken matkan teon.

Vierailija
29/42 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse valitsen istumapaikkani sen perusteella, kuinka täyttä junassa on. Jos jossakin on enemmän tilaa, en mene istumaan aivan tuntemattoman viereen tai edes samaan loosiin. Se ei ole mitään henkilökohtaisesti otettavaa, vaan ihan tällainen suomalainen ajattelutapa, että kun on tilaa, ei tarvitse istua tiiviisti. En edes katsele tarkemmin, kenen viereen istun. Kunhan ei ole joku rappioalkoholisti tai narkkari, koska ne aina aiheuttavat ongelmia matkan aikana.

Tottakai. Itsekin toimin näin. Mutta sitten kun juna alkaa pikkuhiljaa täyttyä, yleensä ne muut loossit alkavat täyttyä ensin.

Niitä syitäkin alkoi jo löytyä tähän ketjuun vaikka jotkut kiistivät ilmiön olemassaolon. Eli miesten viereen vaan istutaan harvemmin.

Eiköhän tässä ole lopulta kyseessä ihmisen normaali psykologia/vaisto. Ihmisen, jota ei koeta uhaksi, viereen istutaan helpommin. Vaikka sitten sen pienen kirjaa lukevan naisen viereen mieluummin kuin punkkarimiehen.

Koska tämä on enimmäkseen naisten palsta, ei useimmat ehkä edes tunnista kokeneensa tätä välttelyilmiötä.

Vierailija
30/42 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Usein siihen tulee joku kaksi kertaa minun levyinen tantta istumaan puoliksi päälleni.

Vierailija
31/42 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen. Se on rauhoittava ja vapauttava tunne, kun kukaan ei tuppaudu minun "tilaan", vaan saan rauhassa antaa ajatusteni lentää ja olla vaan. Voimaannun.

Vierailija
32/42 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että tuon mahdollisen iskemisyrityksen takia ei istuta miehen viereen - tai ainakin niin minä naisena ajattelen.

Joskus tosin jotkut miehet haisevat voimakkaasti sätkiltä, hieltä tai pahemmalta, joten ei oikein vieruspaikka houkuttele.

Vierailija
33/42 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Usein siihen tulee joku kaksi kertaa minun levyinen tantta istumaan puoliksi päälleni.

Niin ja vielä sata kassia, joilla tuupitaan ja tönitään koko matka.

Vierailija
34/42 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja vielä sata kassia, joilla tuupitaan ja tönitään koko matka.

Vierailija
35/42 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisen vieressä tuntuu turvalliselta istua, koska silloin ei tarvitse pelätä ahdistelua. Ja bussissa yleensä istumatila on aika pieni, ja matkustajat istuvat tosi lähellä toisiaan, jopa niin että he koskevat toisiinsa. Silloin on mukavampi, että se toinen on nainen eikä mies, koska en pidä siitä että joku mies koskee minuun.

Naisten viereen myös mahtuu paremmin, koska naiset eivät yleensä vie hartioillaan, käsivarsillaan tai haaraistunnalla ylimääräistä tilaa.

Vierailija
36/42 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että tuon mahdollisen iskemisyrityksen takia ei istuta miehen viereen - tai ainakin niin minä naisena ajattelen.

Joskus tosin jotkut miehet haisevat voimakkaasti sätkiltä, hieltä tai pahemmalta, joten ei oikein vieruspaikka houkuttele.

"Mahdollisen iskemisyrityksen". Julkisissa kulkuneuvoissa matkustaa jatkuvasti tuhansia ihmisiä, enkä ole koskaan nähnyt mitään iskemisyritystä.

Vierailija
37/42 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Pikemminkin päin vastoin. Aina joku istuu viereeni vaikka olen todella ruma nainen. Lisäksi kärsin sos tilanteiden pelosta joten koen vieraat ihmiset lähelläni todella ahdistaviksi.

Vierailija
38/42 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisen vieressä tuntuu turvalliselta istua, koska silloin ei tarvitse pelätä ahdistelua. Ja bussissa yleensä istumatila on aika pieni, ja matkustajat istuvat tosi lähellä toisiaan, jopa niin että he koskevat toisiinsa. Silloin on mukavampi, että se toinen on nainen eikä mies, koska en pidä siitä että joku mies koskee minuun.

Naisten viereen myös mahtuu paremmin, koska naiset eivät yleensä vie hartioillaan, käsivarsillaan tai haaraistunnalla ylimääräistä tilaa.

Itse olen mies, joka harvemmin matkustaa julkisilla. Välillä olen kuitenkin ollut ruuhkaisissa busseissa. Olen istunut käytävän puolella, ja moni tyyppi kävelee sitä käytävää pitkin täysin piittaamatta muista. Reppuja kolisee käsivarteeni. Olkapäät iskeytyy varoittamatta yhteen, kun ei yhtään voida varoa muita matkustajia. En kuitenkaan viitsi istua niinkään, että olen puoliksi vierustoverini sylissä. Ja olen kuitenkin ihan keskikokoinen mies.

Ei kyllä ihan vakuuta julkinen liikenne, varsinkin kun matkaamiseen menevä aika lähes tuplaantuu verrattuna omaan autoon.

Vierailija
39/42 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aniharvoin kukaan istuu viereeni.Ihmiset mielummin seisovat ruuhkabussissa.Olen jo tottunut siihen aivan sama eipähän tarvitse ketään pyytää nousemaan jos jää aiemmin.

Vierailija
40/42 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korkeintaan joku ahmed tulee heittämään hetulaa kun haluaa päästä pöksyihisi 👋👺👋

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä