Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jäi inhottava olo työhaastattelusta. Kertokaa teidän inhottavat työhaastattelu kokemukset!

Vierailija
02.03.2019 |

Kyseinen firma mainostaa itseään hyvän työilmapiirin omaavana yrityksenä. Netistä luin todella paljon huonoja kokemuksia, mutten antanut sen vaikuttaa omaan mielikuvaani. Olin hyvin valmistautunut, ottanut yrityksestä ja työtehtävästä muutenkin perusteellisesti selvää. Viikossa ollut monenlaista haastattelua videosta puhelinhaastatteluun, persoonallisuustestien tekoa yms. Tosin tuo testi yllätti aika paljon, usein koin etten haluaisi valita näistä mitään, mutta pakko oli.

Haastattelu kesti lähemmäs 2h, kokoajan koin että heidän mielestään tämä testi kertoo ihmisestä enemmän kun se itse ihminen siinä, jos jutteli muiden haastattelijoiden kanssa yksi huutelee koneen takaa, että tähän sä kyllä ruksit tämän ja ton. Koin enemmänkin olevan poliisi kuulustelussa jostain vakavasta rikoksesta, haastattelun loppu puolella mietin että jos minulla olisi vähintään narsistisen persoonallisuushäiriöisen paperit paikka olisi minun. Yleensä olen haastatteluissa rento ja sanavalmis, tämä veti minut jopa hieman ahdistuneeksi. En kokenut, että omiin kysymyksiini sain täydentäviä vastauksia, minulle korostettiin jatkuvasti itsestäänselviä asioita ja koin että minut yritettiin saada näyttämään tyhmältä tai puhumaan itseni pussiin. Myös mahdollinen tuleva työparini oli suurimman osan ajasta naama kurtussa ja katsoi papereihinsa, ei meillä tainnut vaan kemiat kohdata.

Jos pelkästä haastattelusta jää paha maku suuhun millainen itse työpaikka mahtaa olla. Kovasti näin vaivaa, että pääsen kun heille kävi vain yksi päivä ja tietty kellonaika, matkoihin meni kivasti aikaa ja haastattelun lopussa sitten selvisi, että tahtovat vielä yhden asian hakijoilta, vaikkei se alunperin ollut pakollinen.

Kertokaa teidän omituisia tai inhottavia kokemuksia, itse kumminkin koen että noissa haastatteluissa molemmat ns myyvät itseään toiselle, ei ainakaan tässä tapauksessa.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aika riskaabelia "testata paineensietokykyä" laittamalla kandidaatti kauttaaltaan ikävään tilanteeseen. Asia kun on niin, kuten sanoit, että myyntiä pitäisi olla molempiin suuntiin.

Todennäköisesti valtaosa "ikävistä haastattelijoista" on ihan oikeasti ikäviä ihmisiä tai asenteellista sinua kohtaan (tai jumalasta seuraavia yksityisyrittäjiä, jotka eivät ymmärrä markkinointia, annettakoon anteeksi, mutta itse en enää menisi).

Olen samaa mieltä kanssasi. Tässä kyse ei tosin ollut yksityisyrittäjästä vaan kansainvälisestä isosta ketjusta.. Ymmärrän tietenkin, että hakijan ominaisuuksia olisi hyvä saada selville. Minusta vain tapa on väärä ja sai itseni pohtimaan näinkö hommat hoituisi siellä töissäkin. Ap

Vierailija
22/29 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran oli niin p-skajäykkä hymytön inkvisitio vastassa, että huh huh. Kysymykset oli todella outoja. Minua vain tuijotettiin. Tiesin heti, että tämä homma ei nyt ollenkaan toimi. V-tutti suunnattomasti, että olin matkustanut 550km junamatkan moiseen tilaisuuteen ja kävellyt asemalta naamaa piiskaavassa lumipyryssä tuon inkvisition eteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kokemukseni ei ollut kovin paha, mutta haastattelusta jäi outo olo silti. 

Haastattelun alussa toinen haastattelijoista (jonkinlaisessa esimiesasemassa ilmeisesti) selasi papereitani ja totesi "jaa, sulla on tämmönen tutkinto" niin kuin sen esille tuominen hakemuksessa olisi ollut jotenkin huono asia. Hän esitti jokseenkin kummallisia kysymyksiä, esim. ei tuntunut uskovan, että osaan englantia hyvin (vaikka tutkintoni pohjalta todellakin osaan) tai että osaan käyttää tietokonetta jne. Heitteli myös muutamia omituisia piikkejä, mm. "Tänne meille ei papereilla päästä vaan persoonallisuus ratkaisee!" Lisäksi korosti, että heidän firmassaan ollaan positiivisia ja heillä järjestetään ties mitä positiivisuuskoulutusta. Itse en oikein ymmärrä, miksi asiakaspalvelijan pitäisi olla positiivinen tai edes iloinen. Eivätkö hienotunteisuus, kohteliaisuus, asiallisuus ja tilannetaju olisi tärkeämpiä ominaisuuksia?

Koska hymyily ja iloisuus jäävät hyvin asiakkaan mieleen. Eihän Suomessa asiakaspalvelijat tai myyjät yleensä hymyile lainkaan, ulkomailla se taas on odotettua. Hymyllä saa myytyä monta juttua jotka jäisi hymyttä myymättä. Yritys johon hait on hyvin perillä kunnon asiakaspalvelusta. Sinä varmaan väärä tyyppi heille

Vierailija
24/29 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakijoiden nöyryyttäminen on kunnalla ja valtiolla ihan vakio. Haukutaan ulkonäköä ja kysellään asioita, jotka on kerrottu jo hakemuksessa. Tuo kaava on sama useimmissa haastatteluissa, että yksi haastattelija on mukava ja toinen haastattelija on nyrpeä paska.

Jotkut haluavat vielä alleviivata  oman paskuutensa valintapäätöksissä, joihin on kirjoitettu asiattomuuksia. Ne ovat kumminkin julkisia asiakirjoija ja säilyvät netissä ikuisesti. Sillä sitten pilataan hakijan mahdollisuudet myös seuraaviin paikkoihin.

Vierailija
25/29 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aika riskaabelia "testata paineensietokykyä" laittamalla kandidaatti kauttaaltaan ikävään tilanteeseen. Asia kun on niin, kuten sanoit, että myyntiä pitäisi olla molempiin suuntiin.

Todennäköisesti valtaosa "ikävistä haastattelijoista" on ihan oikeasti ikäviä ihmisiä tai asenteellista sinua kohtaan (tai jumalasta seuraavia yksityisyrittäjiä, jotka eivät ymmärrä markkinointia, annettakoon anteeksi, mutta itse en enää menisi).

Komppaan. Psykopaatit pelaavat samoin siellä työmaallansa päivästä toiseen joten nuo paikat kannattaa suosiolla skipata.

Vierailija
26/29 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhaastattelu oli sovittu pidettäväksi Teamsin välityksellä. Odottelin linjoilla noin vartin verran ennen kuin soitin yhteyshenkilölle. Hän ei muistaakseni vastannut, mutta ilmaantui linjoille selitellen, että kirjautumisessa oli ongelmia. Haastatteluun oli tarkoitus osallistua myös toinen haastattelija, jota odottelimme, koska hän oli myöhässä. Kun hän ilmaantui linjoille, kuulin, että hän oli autossa tms. Haastattelu oli outo, autossa istuva naureskeli välillä. Tuli tunne, että olivat molemmat unohtaneet koko haastattelun. En saanut paikkaa.

Vierailija
27/29 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työhaastattelu oli sovittu pidettäväksi Teamsin välityksellä. Odottelin linjoilla noin vartin verran ennen kuin soitin yhteyshenkilölle. Hän ei muistaakseni vastannut, mutta ilmaantui linjoille selitellen, että kirjautumisessa oli ongelmia. Haastatteluun oli tarkoitus osallistua myös toinen haastattelija, jota odottelimme, koska hän oli myöhässä. Kun hän ilmaantui linjoille, kuulin, että hän oli autossa tms. Haastattelu oli outo, autossa istuva naureskeli välillä. Tuli tunne, että olivat molemmat unohtaneet koko haastattelun. En saanut paikkaa.

Lisään vielä, että kaikki olimme siis kokouksessa ilman videokuvaa ja haastattelu koostui enimmäkseen siitä, että ylempi esihenkilö kertoi firmasta ja kuinka ylpeitä firmassa ollaan firmasta.

Vierailija
28/29 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin heti etten saa duunia joten kyselin haastattelijalta kaikkee paskaa puolen tunnin ajan.

Vierailija
29/29 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kokemukseni ei ollut kovin paha, mutta haastattelusta jäi outo olo silti. 

Haastattelun alussa toinen haastattelijoista (jonkinlaisessa esimiesasemassa ilmeisesti) selasi papereitani ja totesi "jaa, sulla on tämmönen tutkinto" niin kuin sen esille tuominen hakemuksessa olisi ollut jotenkin huono asia. Hän esitti jokseenkin kummallisia kysymyksiä, esim. ei tuntunut uskovan, että osaan englantia hyvin (vaikka tutkintoni pohjalta todellakin osaan) tai että osaan käyttää tietokonetta jne. Heitteli myös muutamia omituisia piikkejä, mm. "Tänne meille ei papereilla päästä vaan persoonallisuus ratkaisee!" Lisäksi korosti, että heidän firmassaan ollaan positiivisia ja heillä järjestetään ties mitä positiivisuuskoulutusta. Itse en oikein ymmärrä, miksi asiakaspalvelijan pitäisi olla positiivinen tai edes iloinen. Eivätkö hienotunteisuus, kohteliaisuus, asiallisuus ja tilannetaju olisi tärkeämpiä ominaisuuksia?

Positiivisuus ja iloisuus on suuria myyntivaltteja asiakaspalvelijalle, varsinkin Suomessa. Et selvästikään ymmärrä bisneksestä, asiakaspsykologiasta tai mistään muustakaan mitään. Suomessa ollaan toki totuttu naama norsunveellä oleviin asiakaspalvelijoihin, semmoiset saisi välittömästi potkut esim Yhdysvalloissa tai Italiassa. Kilpailijoilla kun on hymyileviä ja mukavia asiakaspalvelijoita, ja sinne ne asiakkaatkin sitten menevät kun eivät ketään myrkyn niellyttä halua katsella. Tervetuloa suureen maailmaan. Hiljalleen tekee tuloaan tähänkin periferiaan.