Miten treenata lihaskuntoa, kun kuntosali yms. jumppailu ei kiinnosta?
Eli ehdottakaa jotain hauskoja/mukavia liikuntalajeja, joissa tulee kuin huomaamatta treenattua lihaskuntoa! Erityisesti ylä- ja keskivartalo tarvitsisi lisää lihasmassaa ja voimaa ryhdin ylläpitoon. En siis havittele mitään fitnesslihaksia, vaan ylävartalon lihasmassani on ihan kehonkoostumusmittauksen perusteella aivan liian vähäinen. Jalkojen lihasmassa on ihan luonnostaan ok (ja tuleehan jalkoja treenattua portaissa ja ylämäkiä pyöräillessä). Olen aina tykännyt kestävyysurheilusta, mutta kuntosalilla käynti ei nappaa sitten yhtään...
Kommentit (48)
Minulle on ainakin tullut varteenotettavia ehdotuksia. Olen 32v enkä ole harjoittanut yhtään mitään liikuntaa tai kuntoilua sitten koulun pakollisten liikuntatuntien. Olen aina ollut normaalipainoinen ja kun jaksan kävellä reippaasti ja valitsen aina rappuset hissin sijaan, olen ollut tyytyväinen. Aina kaikkialla sanotaan, että pitäisi liikkua, ja kai siinä joku pointti on vaikka en ota uskoakseni. Nyt alan olla liikuntainhoni kanssa siinä pisteessä, että voin jo harkita aloittavani jotain. Kokeilen joogaa.
Hiihto, erityisesti tasatyöntö. Suht tasaisilla pelto- ja järviladuilla kun tekee viiden minuutin spurtteja ja katselee välillä maisemia, hyötyy keho ja mieli.
Telinevoimistelu! Jossain järjestetään kursseja ja toisaalla voi käydä samaan tapaan kuin ryhmäliikuntatunneilla, eli ostamalla kausikortin tai kertamaksulla.
Siinä kehittyy tasapaino ja kehonhallinta hauskalla tavalla.
Hei ihan mielenkiinnosta kysyn, kun täällä on niin moni suositellut joogaa ja pilatesta. Millä tavalla jooga/pilates vahvistaa yläkropan lihaksia? Siis selkä, rinta hauis, ojentaja, olkapäät? Ilmeisesti jotain punnerruksia ainakin taitaa olla? Olen aina pitänyt joogaa lähinnä venyttelynä ja kehonhuoltona, pilatesta taas keskivartalojumppana, mutta käsitykseni taitaa olla virheellinen.
Vierailija kirjoitti:
Hei ihan mielenkiinnosta kysyn, kun täällä on niin moni suositellut joogaa ja pilatesta. Millä tavalla jooga/pilates vahvistaa yläkropan lihaksia? Siis selkä, rinta hauis, ojentaja, olkapäät? Ilmeisesti jotain punnerruksia ainakin taitaa olla? Olen aina pitänyt joogaa lähinnä venyttelynä ja kehonhuoltona, pilatesta taas keskivartalojumppana, mutta käsitykseni taitaa olla virheellinen.
Joogasuuntauksissa on todella isoja eroja. Esimerkiksi hathajooga- ja yinjooga-nimillä kulkevat suuntaukset ovat enemmän meditatiivisia ja venyttäviä, kun taas astangajooga on urheilullinen ja nopeatempoisenpi joogamuoto, jossa on juurikin punnerruksia ja reisien & keskivartalon voimaa ja hallintaa vaativia liikkeitä. Astangassa tietyt bandhat eli syvien lihasten ”lukot” ovat olennaisia. Core pidetään hallinnassa, jolloin esimerkiksi onnistuu punnerrusasennosta vartalon nostaminen käsien välistä risti-istutaan (perus vinyasa eli väliliike).
Pilateskin keskittyy syviin lihaksiin. Pilates voi kuitenkin kokemukseni mukaan olla täysin tehotonta lätkyttelyä, jos sattuu huonoon ns. mummoryhmään tai jos vaihtoehtoisesti itse ei todella näe vaivaa liikkeiden eteen vaan fuskaa. Hyvä kokemus pilateksesta vaatii hyvän ohjaajan, tarpeeksi kovatasoisen ryhmän ja omaa keskittymistä.
Ja tosiaan joogasta vielä, että jos on joskus kokeillut yhtä joogaa ja ajatellut, että ihan turhaa, kannattaa kokeilla vielä muita suuntauksia. Lisäksi suosisin pienempiä ryhmiä, joissa on mahdollista saada henkilökohtaista ohjausta vartalon oikeisiin linjauksiin ja asentoihin.
Kiipeily, boulderointi, tankotanssi, ilma-akrobatia. Näissä ainakin tulee todella paljon rasitusta nimenomaan ylävartalon ja keskivartalon lihaksille, ja kaiken lisäksi hauskaa.
Kaikenlainen ruumiillinen työ. Puutarhanhoito, maanviljelys, rakentaminen ja remontointi, metsätyöt ja risusavotat, taikinanvaivaus, mattojen tamppaus, kauppakassien kantaminen, hierominen, hevosten hoito, lumenluonti, jne. Näistä voi kehitellä harrastuksia, jos omassa arjessa ei ole fyysistä työtä.