Onko kukaan käyny koskaan ranskassa? Onko millanen fiiilis siitä?
Kommentit (37)
Asun Ranskassa, jo 15 vuotta on kulunut oikein hyvin täällä.
No mitäs arvelet? Olisiko KUKAAN käynyt KOSKAAN Ranskassa?
Ei vakuuttanut. Muutaman kerran käynyt eri puolilla sukulaisten roudaamana.
Vähintään kymmenen kertaa, joista kaksi pidempää useamman viikon reissua. Ollaan vuokrattu talo loman ajaksi Nizzan läheltä, oltu Normandiassa, Pariisissa, Lyonissa, Champagnen alueella ja Strasbourgissa, muutamia mainitakseni. Maaseutu ja muut harvaan asutut paikat eroavat huomattavasti isoista kaupungeista, Pariisi on ihan oma lukunsa.
Mieheni puhuu todella hyvin ranskaa ja minä osaan sen verran, että pärjään esim. kaupassa ja ravintolassa. Kyllä se helpottaa, mutta olen kyllä saanut englanniksikin hoidettua asioita aina kun on ollut tarve. Yksi lempimaistani.
Olen 2 kertaa. Ensimmäisen ja viimeisen.
Hieno maa, mutta ihmiset pilaa.
No ranskalainen kaverini totesi Suomessa käydessään että suomalaiset selvästi tykkää työstänsä kun ovat niin ystävällisiä.
Päätelkää tuosta minkälaista asiakaspalvelu Pariisissa on.
Ei ole kukaan koskaan käynyt Ranskassa.
Olen asunut useamman vuoden Pariisissa ja käynyt varmaan satoja kertoja ja matkustanut ympäriinsä.
Puhun sujuvaa ranskaa joten kieli ei ole ongelma, mutta olen viime vuosina huomannut että jos pöytäseurue puhuu keskenään jotain muuta kieltä kuin ranskaa niin tarjoilija alkaa automaattisesti puhumaan englantia.
Pariisi surkein paikka jossa olen käynyt, sekava, likainen ja kallis. Montpellieristä sen sijaan tykkäsin.
Kävin Ranskassa vähän ennen joulua. Hotellin parkkipaikalla oli poltettu autonraato. Muuten oli ihan siistiä ja muutenkin jees.
En kyllä puhunut politiikasta paikallisten kanssa, mutta ilmeisesti se äärioikeistolainen Marcon on järkytys paikallisille.
Pariisissa haisee paska. Sellainen viemärilemu koko ajan. Kaikilla on ummetus ranskalaisesta ruuasta.
Vierailija kirjoitti:
Asunut etelässä. Pariisi ok, Etelä-Ranska rakkauteni. Arvostavat, jos edes yrittää muutaman sanan ranskaa sanoa (Ihan niin kuin jokaikisessä muussakin maassa oman kielen opettelemista arvostetaan). En asuisi enää, mutta käyminen on mukavaa
En ole koskaan ymmärtänyt tuota, että ”pitäisi opetella pari sanaa paikallista kieltä”. Ei tuo mielestäni mitään lisäarvoa, jos ulkomainen turisti Helsingissä yrittää mokeltaa pari sanaa huonoa suomea.
Olen itse melko hyvä ääntämään vieraita kieliä vaikken ko. kieltä osaisikaan. Kun puhun ulkomailla ”pari sanaa”, kuulija yleensä olettaa että puhuisin heidän kieltään hyvinkin ja alkaa papattamaan jotakin josta en ymmärrä yhtään mitään. Paljon järkevämpää aloittaa suoraan sillä englannilla.
Paljon olen reissannut Ranskassa ja Pariisissa käynyt varmaan yli 20 kertaa. Pariisissa on pääkaupungin ongelmat. Enemmän tykkään Bretagnesta, olen syönyt siellä elämäni parhaat ateriat. Vuokraamme aina auton Pariisin ulkopuolella ja olen itsekin siellä paljon ajanut. Liikenne on hermostuneempaa kuin Suomessa mutta ei läheskään niin kamalaa kuin Italiassa. Hyvin siellä seassa pärjää.
Jos etelärannikolla reissaa, kannattaa yöpyä muualla kuin just esim Cannesissa tai Antibesissa. Viime kesänä kierrettiin huolella Provencea ja yövyttiin rannikon tuntemattomammissa pikkukaupungeissa. Ihan eri tunnelma, ihmiset rennompia ja kuitenkin sama Välimeri ja uimarannat. Ja kannattaa käydä Porquerollesin saarella!
Surullinen fiiliis ainakin Pariisissa. Upea kaupunki on pilattu korjauskelvottomaksi, kuten valitettavan moni muukin Eurooppalainen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Pariisissa haisee paska. Sellainen viemärilemu koko ajan. Kaikilla on ummetus ranskalaisesta ruuasta.
Ihan totta? Ihan koko Pariisissa?
Ettet se vaan ollut sinä jos koko ajan nenässä tuntui?
Tympeitä naama norsun***ulla olevia, yli-itsetietoisia ihmisiä täynnä koko maa.
Ei ole mitenkään matkakohteiden kärkipäässä.
Nyt taitaa unohtua ihonväristä hienovaraisesti kommentoivilta että suurin osa näistä ei-valkoisista ranskalaisista tulee Ranskan siirtomaista eivätkä elä kulttuurisesti mitenkään kovin eriytynyttä elämää. Ranskassa asuva marokkolainen ystäväni joka on käynyt yliopistonsa Lyonissa ja Strasbourgissa on minun silmissäni kovin ranskalainen.