Häätö käytännössä?
Ei kivaa. Kertokaa miten se etenee. Kauan aikaa tms kun ei voi yksinkertaisesti tajua mitä tapahtuu ja on tapahtunut. Yksityinen.
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Montako varoitusta oot saanut? Jos edellisessä varoituksessa on ilmoitettu että seuraavasta suoraan pihalle, niin sitten se on niin. Mä selvittelin tätä asianajajalta joku aika sitten, ja se on tosiaan niin tylyä, että seuraavana päivänä pitää palauttaa avaimet.
Sorry.
Ei se kyllä noin mene, häätö haetaan tuomioistuimelta. Pitkä prosessi.
Eikös häätöä pidä hakea käräjiltä? Täytynee googlettaa.
Avaan kirveellä jos et avaa. Heitän sut hankeen niskapersotteella ja rojusi partsilta.
Mitenköhän määräaikaisessa sopimuksessa tuo vuokran myöhästyminen ja häätö ?
Maksamattomia vuokria voi periä, kannattaa kuitenkin muistuttaa vuokralaista. Häätö haetaan tuomioistuimen kautta, kulut tulevat lähtökohtaisesti vuokralaisen maksettavaksi. Ulosottomies hoitaa sitten häädön, kun käräjäoikeus on antanut tuomion.
Määräaikaisen vuokrasopimuksen voi purkaa samoin perustein kuin toistaiseksi voimassaolevan. Häätöprosessi kestää 2-6kk, kun ensin haetaan käräjäoikeudesta päätös, jonka jälkeen se toimitetaan ulosottoviranomaiselle, joka antaa vuokralaiselle aikaa 2-3 viikkoa muuttaa itse. Ulosotolla menee aika kauan vaikka oikeudesta saisi päätöksen nopeasti.
Ei ole samat säännöt määräaikaisen sopimuksen kanssa, paljon monimutkaisempi juttu. Siitä voi tulla korvauksia sekä vuokranantajalle/vuokralaiselle riippuu kumpi haluaa irtisanoa.
Määräaikaisen sopimuksen voi ainoastaan irtisanoa oikeuden päätösellä, tämä pätee myös vuokralaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole samat säännöt määräaikaisen sopimuksen kanssa, paljon monimutkaisempi juttu. Siitä voi tulla korvauksia sekä vuokranantajalle/vuokralaiselle riippuu kumpi haluaa irtisanoa.
Määräaikaisen sopimuksen voi ainoastaan irtisanoa oikeuden päätösellä, tämä pätee myös vuokralaiseen.
Häätö, vuokrasopimuksen purkaminen ja vuokrasopimuksen irtisanominen ovat täysin eri asioita.
Purkuilmoitus? Ei varsinainen häätö?
Vuokrasopimuksen voi purkaa, jos vuokria ei makseta ja silloin asunnon saa tyhjäksi nopeastikin.
Itsellä 3kk irtisanomis aika, jos vuokranantaja irtisanoo ei hajuakaan mitä se tarkoittaa.
Pitääkö minun maksaa 3kk vuokra ? vai mitenkä ? Heh :D
Kun kerran vuokralaisella on 1kk ja pitää maksella jne.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä 3kk irtisanomis aika, jos vuokranantaja irtisanoo ei hajuakaan mitä se tarkoittaa.
Pitääkö minun maksaa 3kk vuokra ? vai mitenkä ? Heh :D
Kun kerran vuokralaisella on 1kk ja pitää maksella jne.
Ai jumaliste, tällaisesta tyhmyydestä pitäisi jo sakottaa. Laitatko nimesi mihin tahansa sopimukseen ymmärtämättä sen ehtoja?
Vuokranantajan irtisanomisaika on 3kk ainoastaan, jos vuokrasuhde on kestänyt alle vuoden. Tämän jälkeen se on 6kk. Lain mukaan tätä ei voi lyhentää, eli jos sopimuksessa lukee jotain muuta, se ehto on mitätön. Vuokralaisen irtisanomisaika on 1kk, tätä voi erityisellä ehdolla lyhentää, mutta ei pidentää.
Sopimuksen irtisanominen tarkoittaa sitä, että "vuokraa pitää maksella" irtisanomisajan päättymiseen saakka, ja sitten muutetaan pois. Jos vuokranantajasi irtisanoo sopimuksesi, eikä sinua huvita "maksella vuokria" seuraavaa puolta vuotta, voit toki itsekin irtisanoa sopimuksen, jolloin "vuokria pitää maksella" enää se seuraava kalenterikuukausi. Sitten tietenkin pitää etsiä uusi paikka, johon mennä "makselemaan" niitä vuokria.
Parin kuukauden vuokrarästejä ei kannata alkaa perimään. Ennemmin sopii aikataulun. Jos esim opiskelija jolla on kesätöitä tulossa yms.
Vuokranantajalla on oikeus purkaa vuokrasopimus, jos on kahden kuukauden vuokrat rästissä. Kannattaa olla itse aktiivinen, kommunikoida vuokranantajan kanssa ja sopia maksuista.
luin otsikon että "hääyö käytänössä?" :D
Vierailija kirjoitti:
luin otsikon että "hääyö käytänössä?" :D
No hääyö käytännössä ei merkkaa enää mitään, koska ihmiset on lunttuja.
Montako varoitusta oot saanut? Jos edellisessä varoituksessa on ilmoitettu että seuraavasta suoraan pihalle, niin sitten se on niin. Mä selvittelin tätä asianajajalta joku aika sitten, ja se on tosiaan niin tylyä, että seuraavana päivänä pitää palauttaa avaimet.
Sorry.