Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä tätä naista vaivaa? Kaipaisin näkemyksiänne.

Vierailija
20.02.2013 |

Tutustuin harrastuksen merkeissä ihan mukavaan ja sielukkaaseen naiseen. Olemme pitäneet sen ulkopuolellakin pari vuotta yhteyttä, harvakseltaan, mutta kuitenkin. Meitä yhdisti alun perin eräs lääketieteellinen asia. Tämä tuttuni avautui silloin hyvin järkyttävästä elämästään. Muiden muassa:

- hän oli joutunut avioliitossaan useasti raiskatuksi
- häneltä oli poistettu vatsasta iso syöpäkasvain, tästä oli jo pitkä aika ja hän oli toipunut hyvin
- hänen entinen miehensä oli sittemmin joutunut vankilaan

Tulimme hyvin juttuun, nainen oli kaikin puolin ihan normaali, joskin vähän erikoisen oloinen, ei mikään tusinatyyppi jos näin voi sanoa. Töissä kävi ja lapsia oli.

Seuraavan kerran kun kuulin naisesta, hän kertoi katkaisseensa jalkansa eikä pystynyt oikein hoitamaan asioitaan. Enpä ollut häntä harrastuksessa nähnytkään. Lisäksi häneltä oli löydetty rintasyövän aihio. Sanoi kuitenkin että asia on hoidossa. Emme puolin emmekä toisin ehtineet nähdä tuolloin.

Aikaa vierähti taas. Nainen kertoi voivansa paremmin. Kun soitin, oli menossa ravintolaan juhlimaan. 40+ nainen siis kyseessä muuten. Yöllä tuli tekstiviesti, että hänet oli pahoinpidelty ja hän oli viettänyt yön poliisiasemalla.

Muutaman kuukauden päästä vaihtelimme taas viestejä. Tämä tuttuni oli eroamassa nykyisestä miehestään ja heillä oli pitemmän aikaa jo mennyt huonosti.

Kahden kuukauden päästä tuli osoitteenmuutoskortti: nainen oli muuttanut yhteen tämän miesystävänsä kanssa. Tupareihin kutsuttiin, en päässyt niihin kuitenkaan, onnittelin.

Muutama viikko edellisestä. Nainen soitti minulle ja kertoi olevansa aivan sekavassa tilanteessa. Miesystävä oli paljastunut huijariksi, joka diilasi huumeita eikä oikeasti ollut töissä ja kaiken lisäksi oli naimisissa naisen kanssa, joka asui muualla. Lisäksi naisen alaikäinen tytär oli joutunut tuntemattoman miehen hyväksikäyttämäksi ja saanut sukupuolitaudin.

Nyt tämä kaverini on alkanut toimimaan prostituoituna saadakseen voita leivän päälle ja tilanteensa jotenkin järjestykseen, ennen kuin palaa kunnon työhön.

Olen luonnollisesti muunnellut paria yksityiskohtaa, mutta jutun juoni on samantyyppinen.

Tuttuni on ystävällinen ihminen eikä missään vaiheessa ole esittänyt rahanlainauspyyntöjä tai vastaavaa. Alussa uskoin ihan vilpittömin mielin että hän on kokenut elämässään kurjia. Nyt jutut ja käänteet ovat alkaneet olla niin hurjia ja nopeatahtisia, että alan olla hyvin epäuskoinen.

Kysymys kuuluu: vaivaisiko tätä naista jokin psyykkinen sairaus jonka taudinkuvaan tällainen satuilu tai huomionhakeminen kuuluisi? Sairaus ei tee kenestäkään huonompaa ihmistä ja pidän tästä tutustani. Haluaisin vain olla vähän paremmin kartalla. 

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuo kuvaa hyvin maanisdepressivistä ADHD-tyyppiä.

Vierailija
2/19 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyisin erossa. Psyykkisesti kuitenkin sairas ihminen. Monet vaan kietoo toisetkin omiin ongelmiinsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on nisti. Eikö satuilu kuulu asiaan silloin? Kuten myös usein väkivalta ja tietenkin aineet ja tuollainen seura. Selittäisi myös "syövät": luulotautia ja paranoiaa ja satuilua.

Vierailija
4/19 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon kyllä että monet asiat elämässä kuulostavat uskomattomilta. Omassa elämässäni on tapahtunut useita kertoja asioita, joita KUKAAN ei uskoisi todeksi jos ne kertoisin. Tai ainakin niitä epäiltäisiin VAHVASTI. Vaikeuksilla on myös taipumus kasautua. Parisuhteissa joillakin on taipumusta dramaattisiinkin on-off-juttuihin, joten sen uskon aivan hyvin tässä tapauksessa.

En ole koskaan kuullutkaan mytomaniasta. Suomeksi voinee sanoa satuilija.

Nainen voi tosiaan olla narkkari, siitähän en voi tietää. Siinä seurassa varmaan liikkuu kaikenlaista hämärää tyyppiä joten elämänpiiri voi olla aika värikäs.

ap

Vierailija
5/19 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa kun ei tunne ihmistä, mutta joidenkin ihmisten elämä vain saattaa olla hyvin hankala taival, ei sille vain oikein ole selitystä. Ei hän sinun eikä muidenkaan syyllistämistä ja mitätöimistä kaipaa kaiken lisäksi.

Itsekin monista vaikeista asioista ja sairauksista selvinnyt, jotka EIVÄT OLE OLLEET kuviteltuja.

Vierailija
6/19 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota sanotaan mytomaniaksi.

Vierailija
7/19 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko olla joku huomionhakuinen persoonallisuus tmv.? Münchausen?

Vierailija
8/19 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cool story bro'

Vierailija
9/19 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siltähän se vähän kuulostaa. Kaksi vaihtoehtoa: Joko hyväksyt satuilun ja sen, ettet voi oikeasti uskoa lähes mihinkään, mitä tyyppi kertoo. Tai sit palautat realiteetteja jatkuvasti.

Vierailija
10/19 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patologinen valehtelija. paha sellainen,tuttuni ex mieskin väitti monesti samanlaisia asioita,yksi parhaista oli että joutui tappeluun ja peukalo katkesi kokonaan irti. Miespä sitten tuli kotiin ketsuppinen sideharso käden ympärillä kotiin........

Vierailija
11/19 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi tuttu, joka on patologinen valehtelija - siis mytomaanikko - ja hän on enimmäkseen ihan normaali. Hän valehtelee yleensä vain vieraammassa seurassa. Tämä vastaus siis sen takia, mikäli mietit, voisiko tuttavasi olla niin "hullu", että hänestä koituu ongelmia.

Vierailija
12/19 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei satuilu tai liioittelu (uskon kyllä että useat näistä tarinoista ovat voineet tapahtuakin, ei kuitenkaan kaikki) minua haittaa sinänsä. Ei hän minua vahingoita siinä mitenkään. Ei minulla myöskään ole erityistä tarvetta palauttaa häntä maan pinnalle.

ap

Vierailija
13/19 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 21:13"]

Ei satuilu tai liioittelu (uskon kyllä että useat näistä tarinoista ovat voineet tapahtuakin, ei kuitenkaan kaikki) minua haittaa sinänsä. Ei hän minua vahingoita siinä mitenkään. Ei minulla myöskään ole erityistä tarvetta palauttaa häntä maan pinnalle.

ap

[/quote]

Noin mäkin oon ajatellut sen tuttavani kohdalla. Hän ei kuitenkaan koskaan ole valehdellut mistään sellaisesta, että kukaan joutuisi hänen takiaan kuseen. Enemmänkin jutut ovat sellaista suureellista tarinankerrontaa. Monta vihamiestä hän on kuitenkin saanut taipumuksensa takia, ihan pinnallisen tuttavuuden perusteella hän vaikuttaa tuon valehtelunsa takia aika ärsyttävältä. Olen ajatellut aina, että hän kärsii siitä enemmän kuin esim. minä.

7

Vierailija
14/19 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla mytomaani, mutta kylläpä vaan niin ihan tollasissa "ei oikeesti voi olla totta" tilanteissa elää ja onnistuu vetämään puoleensa ongelmia. Jos ei olisi noita syöpäjuttuja, voisi hyvin mennä läpi ja olla pitkälti itse aiheutettuja ongelmia.

Vierailija
15/19 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli aikoinaan ystävänä patologinen valehtelija. Jutut olivat alussa melko uskottavia, olin nuori ja sinisilmäinen, joten uskoin tarinoita vielä pitkään niiden mentyä melko oudoiksi. Pari yhteistä tuttua yritti varoittaa tästä henkilöstä, mutta pidin heitä ilkeinä pahanpuhujina. Lopulta ystävyytemme päättyi, kun tämä henkilö yritti suutuspäissään puukottaa toista kaveriaan, joka oli kyseenalaistanut jonkin asian todenperäisyyden. Myöhemmin sain selville, että entinen ystäväni oli kertonut muiden asioita omina kokemuksinaan, myös minun, vaikkakin joitain yksityiskohtia oli aina vähän väritetty.

En nyt väitä, että kaikki patologiset valehtelijat muuttuisivat myöhemmin väkivaltaisiksi tai vastaavaa, tälläkin ihmisellä oli ilmeisesti jonkinlaista huumetaustaa, mikä saattaa selittää raivokohtauksen. Mutta jos olisin ap:n tilalla, olisin ainakin jollain tasolla varovainen, sen verran tutulta tuo touhu kuulostaa.

Vierailija
16/19 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani selitteli nuorempana milloin mitäkin tauteja mitä ei ollut oikeasti. Oli syöpää ja sydämessä jotain yms. En pitänyt yhteyttä vuosiin, koska en jaksanut enää kuunnella. Nykyään on ottanut uuden linjan, kuinka avuton on yms. vaikka oikeasti on tosi hyvässä  kunnossa. Tekee itsestään "tyhmän" että saa ihmisiltä huomiota ja sääliä. Ei ole mitään diagnoosia tuosta käytöksestä, mutta kai niitä muitakin voi olla.

Vierailija
17/19 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, ihan näin aiheen vierestä: luulin otsikon perusteella, että tämä ketju on Anu Saagimista!! :)

Vierailija
18/19 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 21:42"]

Heh, ihan näin aiheen vierestä: luulin otsikon perusteella, että tämä ketju on Anu Saagimista!! :)

[/quote]

hassua, luulin ihan samaa! :D

Vierailija
19/19 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävintä on, että tuo kaikki voi olla totta, vaikka tarinat vaikuttavat uskomattomilta.

Sain viime vuonna diagnoosin kahdesta vaikeasta sairaudesta. Selvisin toisesta leikkauksen avulla, mutta sairastan edelleen yhtä tappavimmista syövistä. Vuoden lopussa minut irtisanottiin töistä. Kaikenlaista tapahtuu. Valitettavasti.

Naiset päätyvät turhan usein väkivaltaisiin suhteisiin mitä kammottavimpien miesten kanssa. Nainen voidaan raiskata useita kertoja. Surullista ja julmaa. Tuttuni makasi yli 150 (huh!) miehen kanssa, koska hän kaipasi elämäänsä parisuhdetta. Kurssilla tapaamani nainen päätyi sairaalaan, koska hänen alkoholisoitunut miehensä pahoinpiteli häntä.

Väkivaltaisista perheistä tulevat naiset valitsevat turhan usein väkivaltaisen puolison, koska he ovat tottuneet pelottavaan käytökseen jo kotonaan.

Olen usein huolestunut ja kauhuissani lukiessani palstalaisten kokemuksista. Mies pettää ja jättää jne. Ikävä kyllä elämää ei voi läheskään aina hallita.