Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keksikää minulle mitä lähtisin opiskelemaan!

Ikuisesti siivooja?
01.03.2019 |

Koska olen itse aivan hukassa tämän kanssa. Yhteishaku alkaa pian, eikä taaskaan ole mitään tarpeeksi sopivaa alaa mielessä, ahdistaa. Röntgenhoito ja terveydenhoitotyö ovat olleet mielessäni mahdollisina alavaihtoehtoina, mutta minua pelottaa että en pääse "toteuttamaan itseäni" näiden alojen kanssa tarpeeksi, tai että esimerkiksi terveydenhoitajan työ kävisi henkisesti liian raskaaksi. En nimittäin haluaisi viedä töitä kovinkaan paljoa kotiin, ja haluaisin töissä joutua päivittäin erilaisiin ja jopa (älyllisesti) haastaviin tilanteisiin, kuitenkin siten että työ olisi mielekästä. Tarkoitukseni ei ole nyt siis vähätellä mainitsemiani hoitoalan töitä, niissäkin on varmasti sitä kaipaamaani älyllistä haastetta, mutta en tiedä kävisikö esimerkiksi röntgenhoitajan työ liian monotoniseksi? Tulkaa hoitajat kertomaan työstänne jos eksytte tähän keskusteluun, iso osa tästä epäilyksestäni johtuu varmasti siitä etten tiedä tarkalleen mitä työ sisältää päivästä päivään! Haluaisin myös työskennellä suurimmaksi osaksi aikuisten kanssa, niin että olisimme tasavertoisia, eikä niin että minä "palvelen" heitä. Kansainvälisyys olisi plussaa ja ehdottomasti pitää olla ns. normaaliin toimistotyöaikaan sidottua työtä, sillä teen nyt kaksivuorotyötä ja aamuyöllä alkavat aamuvuorot saavat minut aivan hajalle.

Vahvuuteni lukiossa olivat oikeastaan kaikki muut aineet paitsi matikka ja kuvaamataito. Matikkakin kyllä menee jos oikeasti motivoidun ja teen töitä kurssin eteen, esimerkiksi tilastot ja todennäköisyys-kurssista repäisin kympin kun aihe kiinnosti, ja yhden kurssin kävin kokonaan itsenäisesti ja siitä sain kasin. Eli ihan toivotonta ei matematiikan osaamiseni ole, mutta kovalla työllä saan kyllä jotain räpellettyä. Tosin jos nyt lähtisin opiskelemaan jotain alaa jossa tarvitsisi matematiikkaa, niin aika paljon töitä saisin tehdä että olisin edes suurinpiirtein samalla lähtötasolla kuin muut. Kuvis ei sen sijaan luonnistu ollenkaan.
Helpoimpia aineita olivat ehdottomasti kielet, kielipääni on hyvä ja kaikki sanat ja kieliopit jäivät kuin taikaiskusta päähän. Itseäni kiinnostavia aineita olivat kielten lisäksi mm. yhteiskuntaoppi, historia, psykologia ja terveystieto.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/19 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden pohdintojen keskellä kannattaa muistaa, että terveyden- tai röntgenhoitajaksi haaveiee moni muukin. Oletko niin hyvä, että pärjäät pääsykokeissa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minkä ikäinen olet? Sekin vaikuttaa, nelikymppisenä ei välttämättä kannata enää lähteä opiskelemaan samoja aloja kuin parikymppisenä.

Vierailija
4/19 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi tradenomi ja kirjanpitäjäksi?

Vierailija
5/19 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näiden pohdintojen keskellä kannattaa muistaa, että terveyden- tai röntgenhoitajaksi haaveiee moni muukin. Oletko niin hyvä, että pärjäät pääsykokeissa?

Noh, pääsin viime syksynä hoitoalalle pääkaupunkiseudulle pelkästään ylioppilastodistuksen perusteella. En kuitenkaan ottanut paikkaa vastaan koska en ollut täysin varma alavalinnasta (ja koska nykyään on niin vaikeaa vaihtaa opinnoista toiseen jos tuntuukin huonolta, kiitos ensikertalaiskiintiön).

Joku kyseli ikääni, olen pian 25v.

Kirjanpitäjä voisi olla ihan käypä ammatti, tosin vaikuttaa todella yksinäiseltä puuhalta. Haluaisin kuitenkin työskennellä muiden ihmisten kanssa. 

Ap

Vierailija
6/19 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsit pelkällä ylioppilastodistuksella varmasti lähihoitajaksi? Sairaanhoitajaksi on soveltuvuuskokeet.

Ei kirjanpitäjä välttämättä ole yksinäinen ammatti, siinä on työkaverit ja asiakaspalvelua, jossa tosin olet palvelemassa asemassa asiakkaaseen nähden.

Vierailija
7/19 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valinta pitää olla oma, ei muiden valitsema. Tsemppiä itsesi löytämiseen. Kaikki muiden ehdotukset/ valinnat vain katkeroittavat ajan kanssa.

Vierailija
8/19 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsit pelkällä ylioppilastodistuksella varmasti lähihoitajaksi? Sairaanhoitajaksi on soveltuvuuskokeet.

Ei kirjanpitäjä välttämättä ole yksinäinen ammatti, siinä on työkaverit ja asiakaspalvelua, jossa tosin olet palvelemassa asemassa asiakkaaseen nähden.

Pääsin terveydenhoitajaksi, eli sairaanhoitaja+terkka koulutus. Nykyään on mahdollista päästä sairaanhoitajaksi ym. ilman soveltuvuuskokeita aiemman koulumenestyksen perusteella.

Ap

Vierailija
9/19 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai tää olikin provo. oli hyvä, menin lankaan.

Vierailija
10/19 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai tää olikin provo. oli hyvä, menin lankaan.

No ei kyllä ollut provo? :D Käy vaikka opintopolusta katsomassa, ainakin se koulu mihin pääsin ottaa parhaimman koulumenestyksen omaavat hakijat todistuksella sisään (heitä 20%), muut tulevat sitten perinteisesti pääsykokeiden kautta(80% hakijoista).

"Valintakokeeseen kutsutaan esivalintakokeen perusteella (vähintään kaksinkertainen määrä aloituspaikkoihin nähden)

Valintatavat

valintatavalle 1 (valintakokeen perusteella) varataan 80 % aloituspaikoista

valintatavalle 3 (suomalaisen ylioppilastutkinnon perusteella) varataan 20 % aloituspaikoista

-Suoraan kopioitu opintopolusta terveydenhoitajan koulutuksen valintaperusteista

Ap

Vierailija
11/19 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
12/19 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

upup

Vierailija
13/19 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AV opinto-ohjaajia paikalla? :D

Vierailija
14/19 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kaikki katkeria nelikymppisiä lähihoitajia paskalla liksalla kotihoidossa ja vanhainkodeissa töissä, ei niistä ole sua neuvomaan. 😂 ja mä olen agronomi joten ei heru apua täältäkään, mutta tsemppiä oman polun löytämiseen!

Vierailija
15/19 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaginahierontaa?

Vierailija
16/19 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on kaikki katkeria nelikymppisiä lähihoitajia paskalla liksalla kotihoidossa ja vanhainkodeissa töissä, ei niistä ole sua neuvomaan. 😂 ja mä olen agronomi joten ei heru apua täältäkään, mutta tsemppiä oman polun löytämiseen!

Kiitos tsempeistä! :) Toivon kyllä että löytäisin oman alani ja pian, tässä on jo liian monta vuotta tuhlattu hanttihommissa ja miettien että mitä oikeasti haluaisin tehdä jotta olisin onnellinen. Yliopistossa kiinnostaisi esimerkiksi valtiotieteellinen (ihan politiikan historiasta viestintään), psykologia ja oikis, mutta minusta tuntuu että minulla ei ole rahkeita kys. aloille :( Tuntuu kyllä, että tämä alan valitseminen on elämäni tärkein kysymys, eikä minulla ole varaa valita väärin. Ap

Vierailija
17/19 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene työnjohdon kursseille ja suorita taloustuntkinto. Pääset moneen siivous ja kunnossapitofirmaan esimiestehtäviin ja sieltä kontuurille.

Vierailija
18/19 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajaksi?

Vierailija
19/19 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene työnjohdon kursseille ja suorita taloustuntkinto. Pääset moneen siivous ja kunnossapitofirmaan esimiestehtäviin ja sieltä kontuurille.

Meillä olisi mahdollista kouluttautua nykyisen firman sisällä esimieheksi ja siitä vielä ylöspäin, mutta siivoukseen liittyviä hommia en ala kyllä loppuelämääni tekemään, sen verran huono kuva alasta on tullut tässä itse työskennellessäni. Kiitos silti ehdotuksesta! Ap