Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sain ison perinnön, enkä itse tarvitse enää mitään

Vierailija
01.03.2019 |

Voinko lahjoittaa tyttärelleni, vävylleni, pojalleni, miniälleni, lastenlapsilleni sen 4 999€?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

voit antaa jokaiselle henkilökohtaisesti tuon summan, sekä omia lapsia voit auttaa esim. ostamalla ruokaa kaupasta eikä nämä mene veronalaisiksi. Voit myös maksaa laskuja ja vuokria, mutta ne pitää maksaa suoraan laskun antajalle/vuokranantajalle, jotta ne eivät ole veronalaista. Jos annat rahana niin silloin se on veronalaista. Riiippuu summista mitä olet antamassa, mutta jos itse saisin reilusti niin alkaisin kyllä siirtämään rahaa jälkipolville.

Vierailija
22/39 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain myös 200 hehtaaria metsää, mutta en tee sillä yhtikästä mitään. Siellä se nyt mätänee 

Oiskoha joku innostunut ostamaan sen? Ostaako kukaan nykyään metsää?

Tossa on ihan helvetisti rahaa. Riippuu tietty minkälaista metsää on. Kyllä siitä nopeasti pääset eroon. Fiksuinta olis kyllä myydä vähän kerrallaan. Eikö tossa ole joku velvollisuus jo hoitaa sitä metsää ku niin suuresta alueesta kyse. Harvenna hyvä ihminen..

Myydä? Ai näille ahneille kartelliyhtiöille? Ei ikinä. Mulla on metsää ja harvennan-omiin tarpeisiin. Näillä hinnoilla metsänomistajan ei kannata myydä. Kyllähän se moton tuominen metsään+mies palkkaa tarvii myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain myös 200 hehtaaria metsää, mutta en tee sillä yhtikästä mitään. Siellä se nyt mätänee 

Tossa on ihan helvetisti rahaa. Riippuu tietty minkälaista metsää on. Kyllä siitä nopeasti pääset eroon. Fiksuinta olis kyllä myydä vähän kerrallaan. Eikö tossa ole joku velvollisuus jo hoitaa sitä metsää ku niin suuresta alueesta kyse. Harvenna hyvä ihminen..

Myydä? Ai näille ahneille kartelliyhtiöille? Ei ikinä. Mulla on metsää ja harvennan-omiin tarpeisiin. Näillä hinnoilla metsänomistajan ei kannata myydä. Kyllähän se moton tuominen metsään+mies palkkaa tarvii myös.

Voitko kertoa millaisia toimia teet sen harventamisen suhteen ihan käytännössä?

Vierailija
24/39 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo pidemmän aikaa harventanut nainen ja moottorisaha-meiningillä talviviikonloppuisin. Puut noneella klapeiksi ja säkkiin kuivumaan.  Annetaan paremmat kasvuolosuhteet kasvavalle, jossain vaiheessa mahdollisesti tuottavalle puustolle. Joka tapauksessa on ollut parempi sijoitus sijoittaa metsäyhtiöihin kymmenen vuotta sitten. Metsänhoidossa sijoitan terveyteeni, joten ei hukkaan mene sekään.

Vierailija
25/39 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo pidemmän aikaa harventanut nainen ja moottorisaha-meiningillä talviviikonloppuisin. Puut noneella klapeiksi ja säkkiin kuivumaan.  Annetaan paremmat kasvuolosuhteet kasvavalle, jossain vaiheessa mahdollisesti tuottavalle puustolle. Joka tapauksessa on ollut parempi sijoitus sijoittaa metsäyhtiöihin kymmenen vuotta sitten. Metsänhoidossa sijoitan terveyteeni, joten ei hukkaan mene sekään.

Mietin vain, kun ei itse pysty tekemään, niin pitäiskö palkata jokin yhtiö vai tehdäänkö harvennuksia yksityisesti? 

Vierailija
26/39 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et varmaan oo käynyt maailmanympärimatkalla? Oletko kiertänyt Euroopan entä Afrikka, Aasia ja Australia puhumattakaan USA:sta. Katso sitten sen jälkeen jääkö mitään. 

Vierailija
27/39 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et varmaan oo käynyt maailmanympärimatkalla? Oletko kiertänyt Euroopan entä Afrikka, Aasia ja Australia puhumattakaan USA:sta. Katso sitten sen jälkeen jääkö mitään. 

Ja koen mitä? Valaistumisen? Olen matkaillut ja asunut useassa Euroopan ja Aasian maassa sekä Pohjois-Amerikassa, enkä saa enää mitään kiksejä. Varsinkin pelkkä matkustaminen on naurettavaa, et tutustu paikallisiin aidosti.

Vierailija
28/39 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä joka sait 200 hehtaaria metsää. Paljonko verottaja otti siitä veroja?

Tolla määrällä metsää voi saada jo kymmeniä tuhansia pääomatuloja vuodessa. Riippuu ilmeisesti paljon siitä missä metsä on.

Metsästä on vain kuluja. Puusta ei kukaan maksa. Nimim "kokemusta on"

Vierailija
29/39 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin vain, kun ei itse pysty tekemään, niin pitäiskö palkata jokin yhtiö vai tehdäänkö harvennuksia yksityisesti? 

Kysyisin edelleen kuka tällaisia harvennushakkuita yleensä tekee? 

Terveisin,

Tietämätön metsänomistaja

Vierailija
30/39 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain perintönä asunnon ja rahaa, kaikki ulosottoon xD

Vierailija
31/39 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tarttisin.

Vierailija
32/39 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstan viherpipertäjät haluavat nimenomaan ostaa lahoa metsää, joten tarjoa heille.

Luonnonperintösäätiö tai vastaava suojeluinstanssi ottaa ehkä mielellään vastaan:). Tai voihan omistaja laittaa osan suojeluun ja myydä loput hakattavaksi.

Vierailija
33/39 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostettiin viimevuonna kaksi metsäkiinteistöä yhteensä noin 50 ha. Ennestäänkin oli metsää.

Se mitä metsälle pitää tehdä riippuu minkälainen pohja, mikäpuulaji, minkä ikäistä jne. Se mitä pitäisi tehdä näkyy siinä metsäsuunnitelmassasi.

Me ollaan parin viimevuiden aikana

- myyty aukkohakkuuta sekä metsäliitolle että stora ensolle( tästä todella hyvin rahaa itselle)

- ostettu mätästys aukkohakkuualueille

- istutettu ostetut taimet itse aukolle

- harvennettu raivaussahalla taimikkoa raivaussahalla

- harvennettu moottorisahalla ensiharvennuksia polttopuuksi itselle

- tehtyennakkoraivauksia aukko alueille (raivaussaha+moottorisaha)

- teetetty metsäyhtiöillä motolla isompien puiden harvennusta ( tästä pientä tienestiä)

- korjattu myrskytuho puita omaan käyttöön

- tehty yksi pieni aukkohakkuu itse hankintatyönä eli hakattu ja ajettu puut itse tien varteen (tästä paras hinta mutta itselle paljon työtä).

Vierailija
34/39 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin tulla metsään kävelemään.

Vierailija
35/39 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä tiedät onko tuossa 200 hehtaarissa yhtään harvennettavaa=) Jos se on hyvässä kunnossa olevaa kasvavaa metsää, sille ei tarvitse tehdä yhtään mitään muuta kuin odotella.

Myy tarpeeksi isoissa osissa ellet kerralla pysty. Pienten perseenalusten myynnissä on kohtuuton vaiva

Vierailija
36/39 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolle 200 hehtaaria metsää perinnelle

1. Myy metsä sellaisena kuin se nyt on. Mutta näe vaivaa myynnissä että saat hyvän hinnan. Nyt ihan hyvä hetki myydä. Pyydä apua esim paikalliselta metsänhoitoyhdistykseltä, tai luotettavalta sukulaiselta tai tuttavalta. Kannattaa huomata että metsän myynti kannattaa tehdä huolella tai muuten se saattaa mennä tosi halvalla (jos ei laiteta myyntiin paikkoihin joita metsääostavat seuraavat ja jos metsätiedot eivät ole ajantasalla). Jos myyt 10 v vanhoilla tiedoilla menetät metsänkasvun tuolta ajalta.

2. Jos haluat pitää metsän itselläsi jatkossakin niin on monia tahoja joiden kanssa voit tehdä h6vän sopimuksen metsänhoidosta. Tällöin he hoitavat kaiken puolestasi. Taas tärkeää on valita sopiva yhteistyökumppani ettei sinua huijata. Tällaisia palveluita tarjoaa ilmeisesti ainakin metsänhoitoyhdistykset, jotkut yksityiset toimijat, suuret metsäjätit esim metsäliitto ja stora enso. Muita että sinulla on esim lakisääteinen velvollisuus korjata isot myrskytuhopuut metsästäsi tietyssä ajassa ettei tuholaiset pilaa sinun ja naapureiden metsiä. Eli kannattaa sopia joku joka hoitaa metsääsi ja toimittaa tiedot tehdyistä asioista ym ja tietty tilittää metsästä tulleet tulot sinulle. Luonnollisesti se että joku hoitaa työn sinun puolestasi maksaa jotakin. Mutta periaatteessa tuollaisesta määrästä metsää pitäisi saada kyllä kymmeniä tuhansia vuosittain tuloa. Ellei pohja ole huonoa ja metsä pelkkää taimikkoa tai aukkoa.

Vierailija
37/39 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolle 200 hehtaaria metsää perinnelle

1. Myy metsä sellaisena kuin se nyt on. Mutta näe vaivaa myynnissä että saat hyvän hinnan. Nyt ihan hyvä hetki myydä. Pyydä apua esim paikalliselta metsänhoitoyhdistykseltä, tai luotettavalta sukulaiselta tai tuttavalta. Kannattaa huomata että metsän myynti kannattaa tehdä huolella tai muuten se saattaa mennä tosi halvalla (jos ei laiteta myyntiin paikkoihin joita metsääostavat seuraavat ja jos metsätiedot eivät ole ajantasalla). Jos myyt 10 v vanhoilla tiedoilla menetät metsänkasvun tuolta ajalta.

2. Jos haluat pitää metsän itselläsi jatkossakin niin on monia tahoja joiden kanssa voit tehdä h6vän sopimuksen metsänhoidosta. Tällöin he hoitavat kaiken puolestasi. Taas tärkeää on valita sopiva yhteistyökumppani ettei sinua huijata. Tällaisia palveluita tarjoaa ilmeisesti ainakin metsänhoitoyhdistykset, jotkut yksityiset toimijat, suuret metsäjätit esim metsäliitto ja stora enso. Muita että sinulla on esim lakisääteinen velvollisuus korjata isot myrskytuhopuut metsästäsi tietyssä ajassa ettei tuholaiset pilaa sinun ja naapureiden metsiä. Eli kannattaa sopia joku joka hoitaa metsääsi ja toimittaa tiedot tehdyistä asioista ym ja tietty tilittää metsästä tulleet tulot sinulle. Luonnollisesti se että joku hoitaa työn sinun puolestasi maksaa jotakin. Mutta periaatteessa tuollaisesta määrästä metsää pitäisi saada kyllä kymmeniä tuhansia vuosittain tuloa. Ellei pohja ole huonoa ja metsä pelkkää taimikkoa tai aukkoa.

Kiitos paljon viestistäsi! Laitoinki jo viestiä metsänhoitoyhdistykseen hoitosuunnitelmista. 

Pitää nyt päättää kummin teen, mutta jotain kuitenkin on tehtävä. 

Vierailija
38/39 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On, myy puut metsäyhtiölle niin saat rahaa ja reilusti..

Vierailija
39/39 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä joka sait 200 hehtaaria metsää. Paljonko verottaja otti siitä veroja?

Tolla määrällä metsää voi saada jo kymmeniä tuhansia pääomatuloja vuodessa. Riippuu ilmeisesti paljon siitä missä metsä on.

Metsästä on vain kuluja. Puusta ei kukaan maksa. Nimim "kokemusta on"

Just avustin iäkästä sukulaista ja myytiin hänen metsää (65 ha on alaaa jolla eri kasvuvaiheetta olevaa metikköä) ja Versowood maksoi 100 000 e puusta.

200 ha:n omistajan kannattaa olla yhteydessä sen alueen Metsänhoitoyhdistykseen. Liittyy siihen ja ottaa palvelut sieltä, hoitavat kaiken, myös paperityön, mukaan lukien metsäveroilmoituksen.