Lapsen kaverin sukupuolineutraalit synttärit - mitä kaikkea pitää ottaa huomioon?
Kutsussa mainitaan että puethan lapsesti kutsuille sukupuolineutraalisti. Tämä "sukupuolineutraali" tyttö sattuu rakastamaan prinsessajuttuja, kimalletta ja hörhelöitä ja ehdimme hankkia jo lahjaksi prinsessanuken ennen kun saimme kutsun. (lapseni olisi joka tapauksessa antanut lahjan vaikkei olisi edes pidetty mitään kutsuja)
Nyt mietin, pitäisikö lahja vielä vaihtaa, ettei siitä kukaan loukkaannu?
Kommentit (43)
Ei sun kannata noin paljon asiaa miettiä. Nämä synttärit on porvoossa.
"Apua! Mitä teen väärin? Pojassani näkyy maskuliinisuuden merkkejä. Hän haluaa leikkiä autoilla eikä hän olekkaan sukupuolineutraali. Mikä avuksi?"
Tuli vaan tämä taas mieleen...
Ei v*ttu oikeesti?!? Joskus mä huomaan toivovani, että tulis jokin todella vakava kriisi, mikä pakottaisi ihmiset ajattelemaan oikeita ongelmia. Toivon, toivon, toivon, että on Porvoolaista käsialaa tuo aloitus.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa sukupuolineutraali pukeutuminen? Eihän vain sitä, että tytöt pukeutuvat housuihin ja näyttävät pojilta tai ylipäätään se poikamainen pukeutuminen dominoi! Minä varmaan soittaisin ja kysyisin. Minulla on kaksi poikaa, ja koen kyllä valtavan epäreiluksi sen, että laittaisin poikien kaverit pukeutumaan samoin kuin poikani, koska vain se olisi jotenkin sukupuolineutraalia. Vai onko niin, että ei saa olla hametta eikä housuja? Mitä jää jäljelle? Burkha? Tuo taas mielestäni on selvä osoitus naisen alistamisesta enkä suostu edes poikiani sellaiseen pukemaan saatikka sitten tyttölapsia. Suomessa on taisteltu pitkään naisten oikeuksien puolesta, ja siitä saa olla ylpeä.
Mitä tämä sukupuolineutraalisuus tarkoittaa noin käytännössä? Että itsensä voimakkaasti tytöksi kokevan tytön pitää himmentää sukupuolisuutensa ja leikkiä olevansa muumi (paitsi että siinä naisilla ja tytöillä on jokin naiseutta ilmentävä asia, Niiskuneidillä otsatukka ja Muumimammalla esiliina). Voisiko joku selittää, kun olen ihan pihalla enkä voi sietää sitä, että tyttömäisyyttä ja tyttöjen asioita väheksytään.
Yritän selittää avoimeisti ja reilusti kaikkia osapuolia kohtaan: sukupuolineutraaliuden takana sinällään ihan hyvä ajatus siitä, että kukin saisi osoittaa ja toteuttaa omakseen kokemaansa sukupuolta ilman, että kukaan paheksuu tai loukkaa tai toisaalta häiriintyy. Sinällään ihan korrekti ajatus. Jos poika tai mies haluaa pukea mekon, niin pukekoon, ei ole muiden asia ainakaan loukata häntä. Jotkut kuitenkin näkevät hyväksi, että kielletään sukupuolen esiin tuominen kokonaan, ettei jolle kulle tulisi paha mieli.
Käytännössä tilanne on vähän hankala: aika moni lapsi ja aikuinen haluaa tuoda esiin siihen sukupuoleen liitettyjä piirteitä, johon hänet on syntymässään määritelty. Sukupuolineutraalit käytännöt jättävät näiden ihmisten tarpeet huomiotta. Aiheesta käytävä keskustelu on usein kärkevää, eikä vastapuolen kannoille suoda ymmärrystä eikä edes haluta ymmärtää vastapuolen perusteita.
Nyt sitten vähemmän reilua, eli omakohtaista: vaikka olen itse trans-ihminen, en ymmärrä sitä, miksi tuo sukupuolineutraaliuden idea joillakin menee sukupuolten kieltämiseksi. Vaikka meillä on joukossamme erilaisia sukupuolten välille sijoittuvia ihmisiä, kuten naisoletettuja, joilla kuitenkin on XY-kromosomit, mieheys ja naiseus eivät poistu kieltämällä. Oma kantani on, että transvestiitteja, intersukupuolisia, transsukupuolisia jne. tulisi kunnioittaa eli olla suhtautumatta heihin mitenkään sen kummemmin kuin kehenkään muuhunkaan. Juttu ei kuitenkaan ole ihan simppeli, ja nyt tulee mutu-tuntumaa: olen kehdannut arvella, että sukupuolen ilmaiseminen ja sukupuolinen käyttäytyminen eivät ole yksinomaan vapaan tahdon alaisia asioita tai kulttuurinen käytäntö. Se, että vain naiset pitävät hameita, liittyy tietenkin kulttuuriimme. Ei ole mitään perinnöllistä syytä, miksi mies ei voisi pitää hametta. Se ei kantani mukaan ole kulttuurinen konstruktio, että kiinnitämme huomiota ihmisissä niihin seikkoihin, joiden katsomme edustavan sukupuolta. Taipumus on siis perustaltaan biologinen, ilmiön ilmaisu rakentuu kulttuurissamme. Kestää kauan, ennen kuin miehet voivat liikkua pitsihameessa ilman, että useimmat kiinnittävät siihen huomiota. Ja jos niin joskus tapahtuukin, kehittyykö kulttuurissamme jokin uusi sukupuolen ilmaisutapa, jonka kimppuun sukupuolipoliittiset moralistit sitten hyökkäävät? Ja, kuten sanoin, olen transsukupuolinen. Se ei tarkoita, että haluaisin olla neutraali vaan nainen. Ilman sukupuolia ilmaisuineen minun asemani olisi mahdoton. Niinpä olen sillä kannalla, että avoimeen, hyväksyvään sukupuoliseen ilmapiiriin kuuluu mahdollisuus olla avoimesti nainen, tyttö, mies, poika, tai mitä tahansa ilman, että joku väheksyy äärimmäisen konservatiivisuutensa tai äärimmäisen liberaaliutensa tähden.
Minusta tuo taas ei ole sukupuoliasia ollenkaan. Jos haluan pukea mekon, olen silti mies.
Mekkoa en ole vielä käyttänyt mutta kynsilakkaa olen.
t. mies
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä pukeutumisohjetta, joten veisinköhän sitten alastoman lapsen.
Alastomuus ei taida olla sukupuolineutraalia.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vaihtaa. Tehkää vaikka lahjoitus johonkin sukupuolineutraaliin kohteeseen ja kertokaa, että se oli lahja
jep. vuohi afrikkkaan ja kortti naperolle.Taatusti sukupuolinrutraali.
Tässä provossahan taas sekoitetaan sukupuolisensitiivisyys ja sukupuolineutraalius.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä pukeutumisohjetta, joten veisinköhän sitten alastoman lapsen.
Teippaa ainakin intiimialueet piiloon.
Annatte jotain sellaista lahjaksi, jonka voisi antaa sekä tytölle, että pojalle!
Vaikkapa ryhmä hau -tuotteita tai lahjakortin johonkin liikeeseen.
Pojalle laitetaan pinkit sukkahousut ja tiara päähän, tytöille taktinen taisteluasu maastohousuineen ja maihinnousubootseineen. Tällä varmistetaan se, että mahdollinen ylipoikamaisuus tai tyttömäisyys saadaan nollattua mahdollisimman neutraaliksi. Mikä tässä on niin vaikeaa? Tulkaa jo vuoteen 2019 ihmiset, sukupuolia ei ole olemassa vaan pelkkä sosiaalinen konstruktio, josta on aika päästä vihdoin eroon.
Tytöt ja pojat voi pukeutua mihin väriin vain eli sukupuolineutraalisti= lapselle siis ihan normaali vaatteet päälle mihin hän itse haluaa pukeutua,.
Ihme touhua kun pitää alkaa lapsen kavereita muuttamaan sukupuolineutraaleiksi! Eikö jokainen synttärivieras kelpaa sellaisena kuin on?!
Muistan omasta lapsuudesta, miten ikävää oli pukea juhliin mekko ja sukkahousut. Olisin paljon mieluummin mennyt housuissa. Usein se mekko vielä leikkiessä (juostiin ja kiipeiltiin, pelattiin futista jne) jäi johonkin oksaan ja repesi tai vähintäänkin sai ikäviä ruohotahroja. Ja sitten äiti mökötti kun hieno ja uusi mekko on taas pilalla! Kerta toisensa jälkeen.
Jos synttärikutsussa olisikin lukenut toive sukupuolineutraalista pukeutumisesta, olisinkohan saanut laittaa nappiverkkarit ja paidan, niinkuin pojillakin oli? Olisi ainakin ollut juhliin meno mukavampaa, leikkiminen helpompaa, eikä äidinkään olisi tarvinnut kotimatkaa mököttää ja tuhahdella pilalle mennyttä vaatetta.
Vähän kohtuuton ja vaikeasti toteutettavissa tuo pyyntö mielestäni. Varsinkin lasten synttäreille.. Ne kutsutut lapsivieraat ei hirveästi välitä muutenkaan teemoista vaan nimenomaan eri leikeistä, kavereista, jännitetään, että mitä synttärisankari löytää seuraavasta lahjapaketista ja tottakai pöydästä, jossa on tarjolla vaikka mitä kaikkea hyvää. Ainakin minun mielestäni. Jos haluaa extraa ja tietyn teeman niin olisi edes hauska ja leikkimielinen (esim. merirosvoteema tms.) eikä suunnilleen joku poliittinen kannannotto. :D Kyseessä on kuiten lasten syntymäpäiväjuhlat. Minun mielestä älä vaihda lahjaa tai stressaa mitä laittaa päälle. Siistit vaatteet päälle ja lahja kainaloon. Yleensä lapset innostuvat lahjasta kuin lahjasta. Jos ei, niin kaikki me ollaan varmasti joskus saatu ei niin miellyttävä lahja ja kaikki on selvinnyt elossa ilman mitää isompaa vahinkoa.
Laitat lapselles lakanan tai pahvilaatikon päälle, jossa on silmäreiät vaan. Lahjaksi Pirkan suomalaista keltasipulia.
En tajua näitä sukupuolineutraali-vanhempia jotka kieltävät tytöiltä hameet ja pojilta housut. En itsekkään kasvata lapsiani sukupuolisidonnaisiin rooleihin, mutta jos tyttöni haluaa pukeutua prinsessaksi ja poikani teräsmieheksi niin saavat pukeutua (ja toisinpäin halutessaan) . Alkanut mennä maailma todella sekaisin ja se luonnollinen lasten logiikka ja mieltymys yritetään väkipakoin muuttaa muuksi. Lapset menevät sekaisin ja tuntevat itsensä vääränlaiseksi syyttä suotta.
Vierailija kirjoitti:
Ei v*ttu oikeesti?!? Joskus mä huomaan toivovani, että tulis jokin todella vakava kriisi, mikä pakottaisi ihmiset ajattelemaan oikeita ongelmia. Toivon, toivon, toivon, että on Porvoolaista käsialaa tuo aloitus.
Miksi porvoolainen kirjoitettaisiin isolla?
Mitä tarkoittaa sukupuolineutraali pukeutuminen? Eihän vain sitä, että tytöt pukeutuvat housuihin ja näyttävät pojilta tai ylipäätään se poikamainen pukeutuminen dominoi! Minä varmaan soittaisin ja kysyisin. Minulla on kaksi poikaa, ja koen kyllä valtavan epäreiluksi sen, että laittaisin poikien kaverit pukeutumaan samoin kuin poikani, koska vain se olisi jotenkin sukupuolineutraalia. Vai onko niin, että ei saa olla hametta eikä housuja? Mitä jää jäljelle? Burkha? Tuo taas mielestäni on selvä osoitus naisen alistamisesta enkä suostu edes poikiani sellaiseen pukemaan saatikka sitten tyttölapsia. Suomessa on taisteltu pitkään naisten oikeuksien puolesta, ja siitä saa olla ylpeä.
Mitä tämä sukupuolineutraalisuus tarkoittaa noin käytännössä? Että itsensä voimakkaasti tytöksi kokevan tytön pitää himmentää sukupuolisuutensa ja leikkiä olevansa muumi (paitsi että siinä naisilla ja tytöillä on jokin naiseutta ilmentävä asia, Niiskuneidillä otsatukka ja Muumimammalla esiliina). Voisiko joku selittää, kun olen ihan pihalla enkä voi sietää sitä, että tyttömäisyyttä ja tyttöjen asioita väheksytään.