Mitä hahmotushäiriöinen voi tehdä työkseen?
Jos mikään käytännön tekeminen ei suju, mutta myöskään ajattelu ei toimi oikealla tavalla ja muistin ja puheen ymmärtämisen ja tuottamisen kanssa on ongelmia?
Kommentit (59)
Kai tuo oli vitsi? Hahmotushäiriöisistä suurin osa ei osaa edes kääntää lakanoita, tuotantotyössä hahmottamiskykyä vasta tarvitaankin ja harva noista osaa tehdä ruokaakaan. Asiakaspalvelutyö voisi sopia (kaupan kassa) jos osaa antaa vaihtorahaa takaisin.
Tunnen yhden hahmotushäiriöisen, joka työskentelee opettajana yläkoulussa.
Hahmotushäriöisiä on niin monenlaisia ja monenasteisia, etten tässä voi alkaa luetella mitään yleispäteviä ammatteja. Tärkeintä on, että hahmotushäiriöinen saa kuntouttavaa tukea ja on ollut neuropsykologilla. Omia vahvuuksiaan kannattaa toki hyödyntää eli sukulaistyttö on taiteellisesti erittäin lahjakas, vaikka erittäin voimakkaasti myös hahmotushäiriöinen, joten urahaaveet liittyvät tähän.
Joillekin hahmotushäiriöisille nimenomaan kuvien ja kuvioiden tulkinta on mahdotonta eli nimenomaan se avaruudellinen hahmottaminen ja matemaattiset taidot, mutta mitään vaikeutta ei sitten taas ole arkielämässä ja tällaiset pärjäävät missä tahansa ammatissa, jossa ei vaadita matemaattisia taitoja esim. lastentarhanopettaja, lastenhoitaja, asiakaspalvelija, koulunkäynninohjaaja, nuorisohjaaja, tarjoilija jne.
Ja sitten on niitä, joilla hahmotushäiriöstä tulee erittäin vaikeat oppimisvaikeudet, jotka vaikuttavat niin omaan liikkumiseen kuin lukemisen ymmärtämiseen, mittasuhteiden hahmottamiseen, aikataulujen hahmottamiseen jne. Tällaiselle on vaikea löytää sitä ominta alaa, kun kaikenlaiset arjen normaalit ilmiöt ovat vaikeita tai jopa ylitsepääsemättömiä. Tällainen tarvitsee mielestäni jo niin paljon tukea, että jonkinlainen ammattiapu elämän joka vaiheessa on tärkeää.
Korostan vielä, että riittävän ajoissa kuntoutusta saanut hahmotushäiriöinen pärjää usein ihan hyvin yhteiskunnassa, kun tietää omat heikkoutensa ja on saanut niihin tukea ja apua ja keinoja pärjätä niiden kanssa. Tällaisen on mahdollista toimia useimmissa ammateissa, koska osaa käsitellä omia heikkouksiaan ja ylittää ne.
Sitten taas sellainen, joka ei ole saanut lapsena mitään apua, ei todennäköisesti koskaan tule yhteiskunnan tuottavaksi jäseneksi.
Olen lukiossa ja mietin mitä voisin sen jälkeen tehdä, jatkaisinko siis amikseen vai ammattikorkeakouluun tai yliopistoon. Vahvimpia aineitani ovat äidinkieli ja yhteiskuntaoppi. Numerot ovat kohtuullisen hyviä 7-8-9-akselilla, paitsi matematiikka, josta sain 5. Minulla on suuria ongelmia keskittymisessä ja ajattelen jotenkin oudosti, prosessointinopeus erittäin hidas matemaattisissa tehtävissä. Käytännön esimerkki: Tiedän, että luvut 4 ja 16 liittyvät jollain tavalla yhteen ja välissä on 8, mutta en millään keksi mikä näitä yhdistää.
Sama vaiva näönvaraisessa päättelyssä.
Sen sijaan kielellinen päättely on erittäin nopeaa ja sujuvaa, paitsi kuultuna. Kuultua puhetta käsittelen hieman hitaammin, mutta sekin taitaa mennä vielä normaalin rajoissa ja kielellisen kehityksen osalta olen psykologin mukaan ikätasoani edellä. Sanapeleissä ja anagrammeissa olen ollut lapsesta asti todella hyvä ja nopea, opin lukemaan ja puhumaan aikaisin ja lapsena kirjoitin itsekin paljon tarinoita tai keksin niitä päästäni. Äidinkielestä sain myös stipendin ja numero on ollut aina joko 9 tai 10.
Minulla on myös keskittymishäiriö ja toiminnanohjauksen kanssa on ainakin joskus ollut ongelmia.
Ap
Minulla on siis vaikea visuaalinen hahmotushäiriö ja diagnoosin sain vasta 15-vuotiaana. Apua en ole saanut ikinä, tutkimuksiin hakeuduin itse.
Ap
Ja näönvaraisen päättelykyvyn puolesta voin sanoa, että ainakin tekstiilitöissä tarvitsin avustajaa joka käytännössä ohjasi käsiäni koko työn ajan, en osaa vieläkään tehdä oikeanlaista solmua, en osannut rakentaa mallista legoilla psykologin testeissä ja pallopelit ovat minulle silkkaa kidutusta. Minulla on tosin myös taittovika ja laiska silmä vaivaa toisinaan, mutta ei tämäkään kaikkea kai selitä.
Ap
Jotain kieliin liittyvää kenties?
Hakiessa painotetaan paljon matemaattisia aineita jostain syystä. Yritin viime vuonna hakea opiskelemaan ruotsia mutta en päässyt ja nyt amkissa restonomiksi :/
Terveisin dyskalkulikko
Voisiko jokin kirjoittamiseen liittyvä ammatti tulla kyseeseen, journalismi?
Jos olet kielissä lahjakas, niin kääntäjä/tulkki? Aineopettaja joko äidinkielessä tai kielissä? Kirjallisuutta tai suomen kieltä opiskelemaan ja kustantamoalalle?
En ole vielä keksinyt. Olin tehtaassa keräilyssä ja sekosin laskuissa koko ajan. Kaupassa pärjäsin hyllytyksessä, mutta kassakonetta en oppinut. Pelkään (syystäkin) epäonnistumista kaikessa, mikä vaatii tarkkuutta ja aikatauluissa pysymistä.
Vierailija kirjoitti:
Olen lukiossa ja mietin mitä voisin sen jälkeen tehdä, jatkaisinko siis amikseen vai ammattikorkeakouluun tai yliopistoon. Vahvimpia aineitani ovat äidinkieli ja yhteiskuntaoppi. Numerot ovat kohtuullisen hyviä 7-8-9-akselilla, paitsi matematiikka, josta sain 5. Minulla on suuria ongelmia keskittymisessä ja ajattelen jotenkin oudosti, prosessointinopeus erittäin hidas matemaattisissa tehtävissä. Käytännön esimerkki: Tiedän, että luvut 4 ja 16 liittyvät jollain tavalla yhteen ja välissä on 8, mutta en millään keksi mikä näitä yhdistää.
Sama vaiva näönvaraisessa päättelyssä.
Sen sijaan kielellinen päättely on erittäin nopeaa ja sujuvaa, paitsi kuultuna. Kuultua puhetta käsittelen hieman hitaammin, mutta sekin taitaa mennä vielä normaalin rajoissa ja kielellisen kehityksen osalta olen psykologin mukaan ikätasoani edellä. Sanapeleissä ja anagrammeissa olen ollut lapsesta asti todella hyvä ja nopea, opin lukemaan ja puhumaan aikaisin ja lapsena kirjoitin itsekin paljon tarinoita tai keksin niitä päästäni. Äidinkielestä sain myös stipendin ja numero on ollut aina joko 9 tai 10.
Minulla on myös keskittymishäiriö ja toiminnanohjauksen kanssa on ainakin joskus ollut ongelmia.
Ap
Kirjastoala.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on siis vaikea visuaalinen hahmotushäiriö ja diagnoosin sain vasta 15-vuotiaana. Apua en ole saanut ikinä, tutkimuksiin hakeuduin itse.
Ap
Miten sait diagnoosin?
Mulla on dyskalkulia ja opiskelen enkun opeksi. Opintojen ohella olen töissä lankakaupassa.
Hakeuduin kuraattorin kautta psykologin testeihin, ne tehtiin kolmessa osassa ja sitä kautta tuli diagnoosi.
Ap
Siivoustyö, tuotantotyö, keittäjä