Britanniassa on menossa ilmiö jossa brittiläiset nuoret ovat luopuneet brittiaksentista
Nuoret kokevat briteissä etteivät jaksa väkisin vääntää kyseistä aksenttia ja ovat vaihtaneet sen helpompaan puhekieleen. Britannian viranomaiset ovat huolissaa ilmiöstä ja peräänkuuluttavat kielihuollon ja kieliopin oerään. Silti maailman media ja lehdistö on hipihilhaa tästä ja meluaa vain brexitistä.
Kommentit (28)
Jotkut scotit puhuvat kuin peruna suussa sössöttäen. Mutta ok silti.
Ei ihminen noin vain luovu aksentistaan, eikä ole olemassa mitään yhtä tiettyä brittiaksenttia. Kun puhutaan brittiaksentista, useimmille tulee mieleen yläluokkainen englannin kieli, mutta kyllä alaluokan puhuma kaamea vääntäminen on ihan yhtä lailla brittiaksenttia. Eikä siitä ole kukaan luopumassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tuo "brittiaksentti" on sitten vaihtunut? Ja mitä ylipäätään tarkoitat brittiaksentilla? RP:täkö, joka on käytännössä keinotekoinen, "hajuton, mauton ja väritön" yläluokan aksentti?
Keinotekoinen toki mutta toisaalta kaikkien omaksuttavissa ja universaali.
Tarkoititko nyt muumiruotsin haavetta siitä, miten heidän kielensä ei ehkä yllä vielä universaaliski, mutta jolle Suomessa on suotu ja annettu asema ainasna kaikkia koskevana ohittamattomana oppiaineena. - Eikä tuota asemaa ole annettu esimerkiksi suomenkielelle. Ja tätä ratkaisua perustellaan sillä, että näin Suomi voi menestyä ja pärjätä glopaalissa kilpailussa ja tietysti erityisesti muiden pohjoismaiden kanssa toimiessaan. - Vai sitten jotain jota kutsutaan "brittiaksentiksi", jossa kohtaa olen joitain ketoja kiittnyt onneani siitä, että oma kielenkäyttöni on luonut mielikuvan siit, ettei minua ole pidetty olevan kotoisin selkeästi mistään päin saarivaltakuntaa tai sen vanhoja siirtomaita. - Tämä on onni maassa, jossa osa saattaa luokitella sinut hyvinkin leimallisesti tiettyyn (yhteiskunta)luokkaan kuuluvaksi sen perusteella millainen aksentti sinulla on. - Ja tällä taas on edelleen merkitystä siinä miten osa saattaa sinua kohdella yleisemmin ihmisenä. Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Mihin tuo "brittiaksentti" on sitten vaihtunut? Ja mitä ylipäätään tarkoitat brittiaksentilla? RP:täkö, joka on käytännössä keinotekoinen, "hajuton, mauton ja väritön" yläluokan aksentti?
Siellä 'United Kingdomissa' taitaa kuitenkin olla niitä paikallisia ja paikallisuutta korostavia murteita ja aksentteja vielä useita kymmeniä ja kotiseutu-ja perinneyhdistyksiä niiden tukena ja suojana mm. kaupallista ,kielellistä 'yliamerikkalaistumista' vastustamassa.
Ei itse asiassa ole mitään YHTÄ 'brittiaksenttia', vaan niitä on (tänäkin päivänä) vielä todella monia.
Vierailija kirjoitti:
Minua skotit ovat aina ärsyttäneet. Eivät osaa puhua ollenkaan englantia oikein vaan esimerkiksi lausuvat r:n voimakkaasti mukaan vaikka englanninkielessä r:n ei lausuttaessa kuulu.
Briteissähän on ollut perinteisesti niin, että ihmisen yhteiskuntaluokan pystyy päättelemään aksentista ja puhetyylistä. Ei liene pelkästään huono asia, jos enää tällaista leimaajaa ei entisessä määrin ole.
Uskon sen, että varsinkin perinteinen yläluokan ja sivistyneistön aksentti on vähenemässä, mutta kyllä erilaisiin paikallismurteisiin kuuluvat aksentit ja intonaatiot ovat voimissaan enkä usko että mihinkään häviävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua skotit ovat aina ärsyttäneet. Eivät osaa puhua ollenkaan englantia oikein vaan esimerkiksi lausuvat r:n voimakkaasti mukaan vaikka englanninkielessä r:n ei lausuttaessa kuulu.
Englannin kieliä on sekä roottisiä että ei-roottisia, eli sellaisia joissa lausutaan kaikki r:t ja sellaisia joissa suuri osa (lähinnä vokaalinjälkeiset) r-kirjaimista jätetään lausumatta. Alun perin englanti on ollut roottinen kieli, jossa itse asiassa kaikki kirjaimet vokaaleita myöten on äännetty vähän suomen tapaan, ja skotlannissa puhuttavissa murteissa on jäänteitä niiltä ajoilta. Standardi amerikanenglanti on myös roottinen eli kaikki r:t äännetään, mutta ääntämisen laatu on hieman erilainen kuin monissa skottimurteissa. Tuo standardi-amerikanenglannin roottisuus taas johtuu siitä, että englantilaiset valloittivat Pohjois-Amerikan niihin aikoihin kuin valtaosa englantilaisista puhui vielä roottista englantia.
Ei brittiaksentista voi luopua. Toki alueellinen murre voi jäädä pois, kuten monilla amerikkalaisillakin, mutta kyllä britti silti puhuu aina brittiläisellä korostuksella.