Kertokaa tositarinoita alkoholistista työpaikalla?
Ainahan sanotaan, että alkoholisti itse luulee ettei kukaan tiedä, mutta todellisuudessa kaikki ovat tienneet jo kauan tai ainakin epäilleet... Joten, onko se niin?
Tuliko joku yllätyksenä? Oliko joku josta tiedettiin muttei kukaan sanonut ääneen?
Kommentit (61)
Olen pelännyt että näytän siltä, että juon paljon, kun on juurikin punainen nenä ja nenänpielet ja pyöreät kasvot ja lisäksi jotenkin huono iho, että meikkikin näyttää aina huolimattomalta. Mutta en edes käytä alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnon holisti ei töihin säännöllisiin pysty.
Moni suurkuluttaja sen sijaan juo vapaat, jättää darrapäivän ja hoitaa duuninsa moitteetta.
Kuinka paljon pitää juoda ollakseen sinun määritelmäsi mukaan holisti? Riittääkö noin 50 annosta/viikko eli noin pullollinen viiniä arkena ja viikonloppuna enemmän? Sen verran on mennyt itselläni nyt parin-kolmen vuoden ajan, esim. tässä kuussa ei ollut ainuttakaan alle 4 annoksen vuorokautta, tammikuussa oli muistaakseni neljä. Vakituisessa työsuhteessa olen ja siitä päätellen, kuinka ura on kehittynyt, ei mitään ole huomattu.
Miksi juot noin paljon?
Äidilläni on couperosa iho, siis koko naama aina punainen. Lisäksi hänellä on ylipainoa, joten kasvot ovat turvonneet. Joku voisi luulla alkoholistiksi ja on kuulemma luullutkin, tosiasiassa äiti ei ole ikinä juonut alkoholia. Kasvoista sitä ei siis voi aina päätellä.
Yläasteella yksi opettaja tuli taksilla kouluun, olin vielä koululainen silloin. Me oppilaat ehdittiin nähdä tilanne. Meillä oli päivän eka tunti. Ei tullut tunnille, vaan tultiin ilmoittamaan, että opettaja on sairastunut. Kyllä me tiedettiin, mistä oli kyse. Ei kyseinen opettaja tullut enää koskaan, vaan hänelle hankittiin pikaisesti sijainen. Kyllä hän ihan oikeasti varmasti sairaslomalla oli lopun ajan ja jäi sitten eläkkeelle. Pienellä paikkakunnalla kyseisen opettajan ongelmat oli kyllä yleisesti tiedossa, nainen kun vielä oli, joten enemmänhän silloin juorutaan.
Yksi entinen naapuri ajoi humalassa työnantajan autonkin romuksi, mutta silti sai jatkaa, kun oli niin hyvä työssään. Häntä ei vain huonoina päivinä päästetty hommiin. Alalla oli pula tekijöistä, kädentaidoiltaan loistava tyyppi.
Miehen työpaikalta yksi insinööri sai kenkää. Asui myös viereisessä kerrostalossa. Asuntokin taidettiin ottaa haltuun. En tiedä, miten hänelle sen jälkeen kävi. Varmaan eläkkeelle ja johonkin asuntolaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnon holisti ei töihin säännöllisiin pysty.
Moni suurkuluttaja sen sijaan juo vapaat, jättää darrapäivän ja hoitaa duuninsa moitteetta.
Kuinka paljon pitää juoda ollakseen sinun määritelmäsi mukaan holisti? Riittääkö noin 50 annosta/viikko eli noin pullollinen viiniä arkena ja viikonloppuna enemmän? Sen verran on mennyt itselläni nyt parin-kolmen vuoden ajan, esim. tässä kuussa ei ollut ainuttakaan alle 4 annoksen vuorokautta, tammikuussa oli muistaakseni neljä. Vakituisessa työsuhteessa olen ja siitä päätellen, kuinka ura on kehittynyt, ei mitään ole huomattu.
Miksi juot noin paljon?
Tähän. Kyllä ne pitkäaikaisvaikutukset sieltä tulevat, kaikille. Sä juot jostakin syystä, kannattaisi hakea ammattiapua, ennen kuin sydän sanoo joku päivä, että ei enää tätä. "Pitäähän sitä ottaa" ei riitä syyksi.
Nimim. "minäkin olin ennen kuolematon".
Vierailija kirjoitti:
Yläasteella yksi opettaja tuli taksilla kouluun, olin vielä koululainen silloin. Me oppilaat ehdittiin nähdä tilanne. Meillä oli päivän eka tunti. Ei tullut tunnille, vaan tultiin ilmoittamaan, että opettaja on sairastunut. Kyllä me tiedettiin, mistä oli kyse. Ei kyseinen opettaja tullut enää koskaan, vaan hänelle hankittiin pikaisesti sijainen. Kyllä hän ihan oikeasti varmasti sairaslomalla oli lopun ajan ja jäi sitten eläkkeelle. Pienellä paikkakunnalla kyseisen opettajan ongelmat oli kyllä yleisesti tiedossa, nainen kun vielä oli, joten enemmänhän silloin juorutaan.
Yksi entinen naapuri ajoi humalassa työnantajan autonkin romuksi, mutta silti sai jatkaa, kun oli niin hyvä työssään. Häntä ei vain huonoina päivinä päästetty hommiin. Alalla oli pula tekijöistä, kädentaidoiltaan loistava tyyppi.
Miehen työpaikalta yksi insinööri sai kenkää. Asui myös viereisessä kerrostalossa. Asuntokin taidettiin ottaa haltuun. En tiedä, miten hänelle sen jälkeen kävi. Varmaan eläkkeelle ja johonkin asuntolaan.
Oli täälläkin liikunnanopettaja erotettu oltuaan humalassa töissä.
Olen keski-ikäinen nainen ja joka viikonloppu juon ainakin 2 pulloa viiniä. Viikolla ja myös viikonloppuisinkin harrastan liikuntaa ja syön terveellisesti. Työni hoidan moitteettomasti. Luulen, että lähipiirini ei ole huolissaan minusta, mutta voin olla väärässäkin.
Vierailija kirjoitti:
Itse tunnen nelikymppisen naisen, joka on ns. työssä käyvä alkoholisti. Ei ylipainoa ja harrastaa monipuolisesti liikuntaakin. Ainoa mistä alkoholismin näkee päälle päin, on juurikin jatkuvasti punoittava naama, kun ei juurikaan meikkaile.
Eli jos normaalipainoisella ihmisellä ei ole mitään ihosairautta tai luonnollista punastelua, niin punoittava naama indikoi taatusti merkittävää alkoholin suurkulutusta, vaikka mitä muuta väitettäisiin. On se sellainen myrkky tuo etyylialkoholi.
Tuntemani nainen on myös kova tekemään töitä eikä juurikaan saikuttele. Tämäkin on yleinen piirre alkoholisteissa, jotka ovat vielä pysyneet työelämässä mukana. Uskotellaan itselle ettei mitään ongelmaa ole, koska ollaan niin kovia työmiehiä ja -naisia. Mutta lopulta se valhe paljastuu heille itselleenkin, kun ovat menettäneet työkykynsä.
Tästä alkaa sitten se jyrkkä alamäki, joka päättyy lopulta ennenaikaisesti hautaan. Osa pääsee riippuvuudesta eroon, mutta suurin osa ei pääse.
Veikkaanpa, että olet väärässä, miss Marple. Jos joisi niin paljon, ei kyllä pystyisi juuri kuntoilemaan. Eikä taatusti pysyisi normaalipainoisena. Oletko koskaan kuullut esim. couperosasta? Että mä inhoan sun kaltaisia ihmisiä!
Yhdeksän vuotta join joka päivä ja kävin töissä.
Vikoina vuosina saikuttelinkin. Minusta näki kyllä varsinkin loppuaikoina. Lihoin, varmasti haisin vanhalta viinalta ja naama turposi.
Olen pyytänyt raitistuttuani anteeksi työkavereiltani sähläystä, säätöä ja alkoholistista käyttäytymistäni.
Nyt jo vuosia raittiina ja kiitollinen siitä, ettei enää tartte juoda.
Kaikista alkkiksista ei päällepäin näy. Minusta lopulta kyl näkyi.
Raitis alkoholisti kirjoitti:
Yhdeksän vuotta join joka päivä ja kävin töissä.
Vikoina vuosina saikuttelinkin. Minusta näki kyllä varsinkin loppuaikoina. Lihoin, varmasti haisin vanhalta viinalta ja naama turposi.Olen pyytänyt raitistuttuani anteeksi työkavereiltani sähläystä, säätöä ja alkoholistista käyttäytymistäni.
Nyt jo vuosia raittiina ja kiitollinen siitä, ettei enää tartte juoda.
Kaikista alkkiksista ei päällepäin näy. Minusta lopulta kyl näkyi.
Olen viime... aikoina? Jopa vuosina? Huomannut että minusta alkaa homma näkyä naamasta, ja olen siitä todella surullinen ja häpeissäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entisellä työpaikalla oli yks tapaus. Naamasta näki että viina maistuu kohtalaisesti mutta eipä siinä mitään, oli kovin sälli painaan töitä siellä
Miten se näkyy naamasta?
Mutta aina se pelkkä "juopponaama" ei tarkoita juoppoa. Itse en käytä alkoholia kuin ehkä siiderin kerran vuodessa, mutta ihoni on aina punoittava ja näytän turvonneelta. Joskus oli työpaikalla juoruiltu, että olen kovakin juopottelija. :(
Tästä ei nyt kyllä käy ilmi, mistä sinä tiedät, ettei tällä tuntemallasi naisella ole ihosairautta ja että hän on alkoholisti. Pelkän naaman punotuksen varaan en laskisi mitään. Jos hän on kerran hyvin urheilullinen eikä juuri meikkaa, niin kasvothan voivat olla ulkoilmasta ahavoituneet. Suomessa esiintyy myös paljon couperosaa.