Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkevin AMK-/yliopistotutkinto

Vierailija
28.02.2019 |

Oon 24v ja ylioppilas.
Arvostaisin, että hyvä palkkaus, työ virka-aikaan, väh. ok työllistyminen.
Poissuljettuja: oikis (en päässyt sisään), tradenomitutkinto (lopetin kesken, ihan diipadaapa), teknillinen korkeakoulu (ei FY ja KE) ja Suomen lääkis (FY ja KE).
Oon pohtinut terveydenhoitajaa (palkka siinä ja siinä, mut ihan ok) ja kauppakorkeeta (mut lopetin tradenomitutkinnonkin kesken..)
Ois kiva, että tutkinnon laajuus, kesto, vaativuus, vaivannäkö ja palkkaus kohtaisivat.
Oisko ehdotuksia?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sit oon kanssa miettinyt Viron lääkistä, opintojen rahoittaminen/kieli ei ole ongelma.

Oon jo lukenut/opiskellut n.100 sivua biologian SAT-kirjaa, joka on siellä sisäänpääsykirjana SAT kokeeseen.

Mietin nyt vaan, kohtaako tuossakaan koulutuksessa palkkaus ja järkyttävä vaivannäkö.

AP

Vierailija
2/39 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos arvostat hyvää palkkaa, vois olla hyvä käväistä myös epämukavuusalueella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos arvostat hyvää palkkaa, vois olla hyvä käväistä myös epämukavuusalueella.

Up, arvostan, raha on mulle tärkeä arvo.

Vierailija
4/39 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen johon sinulla on oikeasti kiinnostusta ja soveltuvuutta alalle. Mikään tutkinto ei takaa työllistymistä tai etenkään hyvää palkkaa, jos et itsekään oikein tiedä mitä haluaisit tehdä ja mitä annettavaa sinulla on potentiaalisille työnantajille.

Vierailija
5/39 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen johon sinulla on oikeasti kiinnostusta ja soveltuvuutta alalle. Mikään tutkinto ei takaa työllistymistä tai etenkään hyvää palkkaa, jos et itsekään oikein tiedä mitä haluaisit tehdä ja mitä annettavaa sinulla on potentiaalisille työnantajille.

En ole kuullut  työttömistä lääkäreistä, sosiaalityöntekijöistä, puheterapeuteista, kuulontutkijoista jne. Eli kyllä niitä takuuvarmoja työllistäviä on.

Vierailija
6/39 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mietitään ihan ainoastaan otsikon kysymystä niin sihen vastaisin sairaanhoitaja, terveydenhoitaja, ensihoitaja, bioanalyytikko nyt ainakin.. näillä on töitä ja järkeviä tutkintoja. Noista tosin ainoastaan terkkari ja bioanalyytikko on päivätöitä. Sairaanhoitajalla toki myös päivätyömahdollisuus, mutta valtaosa sh:n työpaikoista on vuorotöitä, tämä toki näkyy positiivisesti palkkauksessa. Ensihoitaja on ilman muuta vuorotyötä. Ensihoitaja ja terveydenhoitajatutkinnot muuten sisältävät myös sairaanhoitajan pätevyyden joten joitakin sairaanhoitajien työharjoitteluita ja opintoja tulee suorittaa opiskeluaikana. Mulla kaksi kaveria opiskelee tarkkareiksi ja he kyllä sanoivat, ettei heidän tarvinnut sairaalaharkoissa tehdä ollenkaan vuorotyötä.

Vierailija
7/39 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on vaikea visioida missä työssä saisi hyvää palkkaa ilman vaivannäköä. Kun ei matemaattista lahjakkuutta tunnu olevan eikä jaksa edes kirjoittaa kokonaisia sanoja, niin en osaa oikein suositella sopivaa alaa. 

Mikä sinua ap aidosti kiinnostaa? Ihmiset jaksaa paremmin puurtaa sellaisen parissa, joka on itselle mielenkiintoista. Silloin se ei tunnu vaivalloiselta, vaikka joutuukin tekemään paljon töitä. Se homma ikään kuin tempaisee mukaansa. Raha ei voi olla ainoa motivaattori tai ainakaan sinun kohdalla se ei ole toiminut. Muutenhan olisit jo siellä oikiksessa. 

Mihin olet käyttänyt tähänastisen elämäsi? 24 vuotta lasissa ja opiskelupaikka vieläkin haussa. Toki kaikki eivät sitä omaa juttuansa heti löydä, mutta oletko edes käyttänyt tämän ajan jotenkin hyödyllisesti? Käynyt töissä ja kartuttanut säästöjä? 

Tuo aloitus vaan kuulostaa siltä, ettet ole valmis näkemään vaivaa, mutta haluat sellaiset tulot, jotka todellisuudessa ovat kovan työn takana.

Vierailija
8/39 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aitoa kiinnostusta terveydenhuoltoalaa kohtaan. Sairaudet, niiden hoito ja ihmiskehon toiminta on mun intohimoja (tässä vaiheessa niistä lukeminen ja itseopiskelu).

Nyt on se ikä, että pitäisi oikeesti alkaa tietämään.

Lähinnä pohdin, et hoitsuks AMK vai Viron lääkis, toisaalta sitä vois eka hoitsuksi ja samalla lukee tota bilsan SAT varten... Tässä pohdiskelen.

Hoitsun työssä huono puoli palkka. Lääkiksessä kova vaiva.

Vierailija
9/39 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin ehdottanut farmaseutti, mutta siinä kyllä kemiaa tarvitaan aivan ehdottomasti.

Puheterapeutti, kasvatustieteet?

Vierailija
10/39 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mietitään ihan ainoastaan otsikon kysymystä niin sihen vastaisin sairaanhoitaja, terveydenhoitaja, ensihoitaja, bioanalyytikko nyt ainakin.. näillä on töitä ja järkeviä tutkintoja. Noista tosin ainoastaan terkkari ja bioanalyytikko on päivätöitä. Sairaanhoitajalla toki myös päivätyömahdollisuus, mutta valtaosa sh:n työpaikoista on vuorotöitä, tämä toki näkyy positiivisesti palkkauksessa. Ensihoitaja on ilman muuta vuorotyötä. Ensihoitaja ja terveydenhoitajatutkinnot muuten sisältävät myös sairaanhoitajan pätevyyden joten joitakin sairaanhoitajien työharjoitteluita ja opintoja tulee suorittaa opiskeluaikana. Mulla kaksi kaveria opiskelee tarkkareiksi ja he kyllä sanoivat, ettei heidän tarvinnut sairaalaharkoissa tehdä ollenkaan vuorotyötä.

Kiitos kommentistasi. Tän takia terveydenhoitaja on mun 1. vaihtoehto näistä, pääsee varmiten tekemään töitä virka-aikaan.

Vierailija
11/39 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjaan sairaanhoitajaksi. Palkka on erittäin hyvä ja kiinnostukseesi sopii aivan täydellisesti sairaanhoitajan ammatti. Arvostettu ammatti ympäri maailman ja työllistyminen johonkin takuuvarmaa. Ei missään tapauksessa turha tutkinto joten ehdottomasti kannattaa. Mitään haittaa ei tuosta tutkinnosta voi todellakaan olla, vaikkei päätyisikään niitä töitä tekemään. Hyödyt noista tiedoistasi myös vapaa-ajallasi. Sama koskaan terveydenhoitajaa.

Vierailija
12/39 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun on vaikea visioida missä työssä saisi hyvää palkkaa ilman vaivannäköä. Kun ei matemaattista lahjakkuutta tunnu olevan eikä jaksa edes kirjoittaa kokonaisia sanoja, niin en osaa oikein suositella sopivaa alaa. 

Mikä sinua ap aidosti kiinnostaa? Ihmiset jaksaa paremmin puurtaa sellaisen parissa, joka on itselle mielenkiintoista. Silloin se ei tunnu vaivalloiselta, vaikka joutuukin tekemään paljon töitä. Se homma ikään kuin tempaisee mukaansa. Raha ei voi olla ainoa motivaattori tai ainakaan sinun kohdalla se ei ole toiminut. Muutenhan olisit jo siellä oikiksessa. 

Mihin olet käyttänyt tähänastisen elämäsi? 24 vuotta lasissa ja opiskelupaikka vieläkin haussa. Toki kaikki eivät sitä omaa juttuansa heti löydä, mutta oletko edes käyttänyt tämän ajan jotenkin hyödyllisesti? Käynyt töissä ja kartuttanut säästöjä? 

Tuo aloitus vaan kuulostaa siltä, ettet ole valmis näkemään vaivaa, mutta haluat sellaiset tulot, jotka todellisuudessa ovat kovan työn takana.

Joo, ei voi olla raha ainoa motivaattori. Kyllä kiinnostus suuntautuu sote-alaa kohtaan. Eiköhän oikis ja kaupallinen ala ole katottu. Oon tehnyt töitä, matkustellut ja säästänyt rahaa. En oo valmis näkemään kohtuutonta määrää vaivaa, Suomessa on progressiivinen verotus, mietin onks lääkäriksi asti opiskelu kannattavaa, oon ihan varakkaasta perheestä.

Vierailija
13/39 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin ehdottanut farmaseutti, mutta siinä kyllä kemiaa tarvitaan aivan ehdottomasti.

Puheterapeutti, kasvatustieteet?

Kiitos, puheterapeuttia oon miettinyt. Kasvatustieteisiin ei kiinnostus riitä.

Vierailija
14/39 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Norjaan sairaanhoitajaksi. Palkka on erittäin hyvä ja kiinnostukseesi sopii aivan täydellisesti sairaanhoitajan ammatti. Arvostettu ammatti ympäri maailman ja työllistyminen johonkin takuuvarmaa. Ei missään tapauksessa turha tutkinto joten ehdottomasti kannattaa. Mitään haittaa ei tuosta tutkinnosta voi todellakaan olla, vaikkei päätyisikään niitä töitä tekemään. Hyödyt noista tiedoistasi myös vapaa-ajallasi. Sama koskaan terveydenhoitajaa.

Kiitos kommentistasi. Tätäkin oon ajatellut. Miten hyvä ruotsin kielen pitää olla, jos aikoo tätä?

Vierailija
15/39 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveystieteet, ravitsemustieteet? Yliopistolta ehdotan näitä ja amk:sta taas sitä terveydenhoitajaa jota olitkin jo pohtinut itsekin. Ehdottaisin muuten myös röntgenhoitajaa, mutta työllistyminen ei niin varmaa.

Vierailija
16/39 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fysioterapeutti? Tosin vaikea päästä sisään.

Lääkis on pitkä tie, siinä pitää tietää että haluaa nimenomaan just sitä. Siinäkin päivystyksiä yöaikaan, ellet opiskele lisää esim ihotautilääkäriksi.

Vierailija
17/39 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoitaja on hyvä vaihtoehto, mutta erittäin vaikea päästä sisään varsinkin pk-seudulla. Yllättävän vaikea muuallakin päin Suomea. Sairaanhoitajaksi pääsee helpommin, joten siihenkin kannattaa hakea koska ensimmäiset vuodet samoja opintoja terkkareiden kanssa.

Lisäksi kannattaa oikeasti olla motivoitunut näihin sh/th- opintoihin. Opinnot on sen 4 vuotta ja sisältävät erittäin paljon käytännön harjoittelua. Toisaalta opintojen aihe on juuri se mikä sinua kiinnostaa, eli pyöritään sairauksien, sairauksien hoidon, terveyden edistämisen jne. ympärillä koko se 4 vuotta. Mutta pitkähkö opiskeluaika ja harjoitteluja paljon, joten ehdottomasti motivaatiota pitää olla.

Vierailija
18/39 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveystieteet, ravitsemustieteet? Yliopistolta ehdotan näitä ja amk:sta taas sitä terveydenhoitajaa jota olitkin jo pohtinut itsekin. Ehdottaisin muuten myös röntgenhoitajaa, mutta työllistyminen ei niin varmaa.

Kiitos. Näistä oon eniten miettinyt, että menisi lukemaan terveystieteitä hoitsun AMK-tutkinnon jälkeen.

Tässä tavoittelisin sitä, että olisi mahdollisuudet ylihoitajaksi, heiltä kaiketi vaaditaan tätä koulutusta. Mutta sitten, ylihoitajaksi tosi vaikea päästä, ja en haluaisi "opiskella turhaan", pitäisi näkyä palkassa.

Ravitsemustieteisiin tarvitaan kaiketi kemia.

Joo, röntgenhoitaja on ei työllistymisen takia.

Vierailija
19/39 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fysioterapeutti? Tosin vaikea päästä sisään.

Lääkis on pitkä tie, siinä pitää tietää että haluaa nimenomaan just sitä. Siinäkin päivystyksiä yöaikaan, ellet opiskele lisää esim ihotautilääkäriksi.

Fysioterapeutti ei kiinnosta itseäni.

Lääkis nyt on siinä ja siinä riittääkö kiinnostus. Pelkään, että keskeyttäisin opinnot, jos pääsisin sisään.

Vierailija
20/39 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhoitaja on hyvä vaihtoehto, mutta erittäin vaikea päästä sisään varsinkin pk-seudulla. Yllättävän vaikea muuallakin päin Suomea. Sairaanhoitajaksi pääsee helpommin, joten siihenkin kannattaa hakea koska ensimmäiset vuodet samoja opintoja terkkareiden kanssa.

Lisäksi kannattaa oikeasti olla motivoitunut näihin sh/th- opintoihin. Opinnot on sen 4 vuotta ja sisältävät erittäin paljon käytännön harjoittelua. Toisaalta opintojen aihe on juuri se mikä sinua kiinnostaa, eli pyöritään sairauksien, sairauksien hoidon, terveyden edistämisen jne. ympärillä koko se 4 vuotta. Mutta pitkähkö opiskeluaika ja harjoitteluja paljon, joten ehdottomasti motivaatiota pitää olla.

En oo enää kanssa ensikertalainen, se vaikeuttaa sisäänpääsyä. Hain kokeeksi viime vuonna pk-seudulle sote-alalle. Pääsin ainakin SOTELI esivalintakokeen läpi ja kutsun terveydenhoitajan valintakokeeseen metropoliaan ja laureaan, ja kans sairaanhoitajaksi samoihin kouluihin. 

Sitten vaihtoehtona väyläopinnot, jos ei pääse sisään.. avoimen kautta eka vuosi ryhmän mukana opinnoissa.

Kyllä motivaatio ainakin amk-tason opintoihin riittäisi. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi