Suuttuvatko vanhemmat kun oma lapsi vaihtaa etunimensä?
Minun mielestä ymmärrettävää jos ottavat haistatteluna. Enkä käsitä miksi siitä pitää vanhemmilleen edes kertoa.
Kommentit (15)
[quote author="Vierailija" time="19.02.2013 klo 10:52"]
tarkoitatko, että vanhempien ei tarvitse tietää mikä heidän lapsensa nimi on?
[/quote]
Tarvitseeko kertoa hylänneensä rakkaudella valitun oikean nimen?
Ei mun vanhemmat ainakaan suuttuneet. Vaihdoin 15-vuotiaana nimeni, koska olin loppuun kyllästynyt siihen maailman tavallisimpaan nimeeni - samannimisiä tyttöjä oli luokallani 4 kpl. Äiti nyt vähän märisi uuden nimen valinnastani, hänestä kun se oli venäläismäinen eikä siksi hyvä, mutta eipä se siitä sen enempää jaksanut jauhaa kun nimenvaihto oli jo tehty kun siitä heille kerroin.
Yleensä kai vanhemmat (ja muutkin aiemmalla nimellä tunteneet) käyttää sitä vanhaa nimeä. Siskoni on vaihtanut käytännössä nimensä, vaikka ei ole uutta nimeään vielä virallistanut. En usko että se tuntuu vanhemmistani haistattelulta, mutta ehkä vähän höpsöltä. Saattavat vähän pyöräyttää silmiään, että mikä konhotus tuo nimenvaihtokin taas on. Ei tuo asia kuitenkaan mitenkään kärjisty, kun vanhempia ei vaadita käyttämään sitä uutta nimeä.
Miksi ihmeessä vanhemmat siitä suuttuisivat ??? Lapsen oma nimihän se on. Siitä kyllä suuttuisin jos minun nimeni muuttaisivat =).
Ystäväni vaihtoi nimensä. Ei ne vanhemmat siitä suuttuneet, mutta ihmettelivät kyllä kovin. Hyväksyivät kuitenkin lapsensa ratkaisun.
Minä sen sijaan hermostuin, kun ensin en ollut oppia sitä uutta nimeä. Oltiin tunnettu koko ikämme ja oli vaikea muistaa, ettei toinen olekaan sen niminen kuin on ollut aina!
No, sitten lopulta opin sen uuden nimen. Ja kun siitä lopulta oli tullut ihan luonnollinen minulle enkä enää ajatellut kaverista, että "Niin, se Maij... eikun Annikki." Niin eikös sitten kerran, kun sanoin, "Annikki kuule..." Kaverini keskeytti heti "En mä ole enää Annikki, mä olen taas Maija. Ei musta enää tuntunutkaan siltä, että mä olen joku Annikki." Niin siinä meinasin kyllä vetää pultit,
Nyt en sitten meinaa millään taas muistaa, että hän onkin nykyisin taas Maija eikä Annikki. :(
[quote author="Vierailija" time="19.02.2013 klo 10:59"]
Yleensä kai vanhemmat (ja muutkin aiemmalla nimellä tunteneet) käyttää sitä vanhaa nimeä.
[/quote]
No ei kai. En minä ainakaan ole hyväksynyt sitä että minua kutsutaan vanhalla nimellä vaan heti kun olin nimen vaihtanut, kyllä korjasin jos joku minua vanhalla nimellä kutsui. Eihän se nimi koskaan kunnolla vaihdu jos jättää sen vanhankin kutsumanimeksi mukaan roikkumaan. Äiti saattoi pari vuottakin nimenvaihdon jälkeen joskus vahingossa käyttää vanhaa nimeä mutta kun aina närkästyneesti tuhisin kun niin kävi, niin siitähän sekin oppi ajan kanssa.
t. 4
Tiedän tyypin joka muutti tavallisen etunimensa Antti-Kristianiksi. Kovasti sitä vanhemmat sukulaiset ihastelivat, heiltä meni ihan ohi nimen merkitys.
Itse en kertonut vaihdosta vanhemmillle, tosin vanhempien kanssa asuessa tapahtuneet asiat olivat pääsyy siihen, että nimen vaihdoinkin. Kaiken asioinnin ym. helpottamiseksi jätin nimeeni myös vanhan etunimen olemaan olemassa.
Mutta vanhempani varmasti suuttuisivatkin tiedosta. Sitä en sinänsä pelkää, mutta olen tyytyväinen kun voin määrätä, että mihin tietoihin minun elämästäni heillä on oikeus ja mihin ei.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2013 klo 11:06"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2013 klo 10:59"]
Yleensä kai vanhemmat (ja muutkin aiemmalla nimellä tunteneet) käyttää sitä vanhaa nimeä.
[/quote]
No ei kai. En minä ainakaan ole hyväksynyt sitä että minua kutsutaan vanhalla nimellä vaan heti kun olin nimen vaihtanut, kyllä korjasin jos joku minua vanhalla nimellä kutsui. Eihän se nimi koskaan kunnolla vaihdu jos jättää sen vanhankin kutsumanimeksi mukaan roikkumaan. Äiti saattoi pari vuottakin nimenvaihdon jälkeen joskus vahingossa käyttää vanhaa nimeä mutta kun aina närkästyneesti tuhisin kun niin kävi, niin siitähän sekin oppi ajan kanssa.
t. 4
[/quote]
No ei tämä kyllä onnistuis meidän perheessä ja suvussa. Sais mököttää loppuikänsä, eikä kukaan kuitenkaan käyttäis sitä uutta nimeä. Eikä tuo kyllä mikään ongelma ole siskolleni muutenkaan. Hänestäkin tuntuisi kummalta jos vanhemmat käyttäisivät uutta nimeä.
Itsellänikin on eri kutsumanimi läheisten kanssa ja työ- yms. virallisissa yhteyksissä. Minusta se on ollut aina ihan kiva. Tavallaan sitä on niin eri ihminen perheen parissa, kuin töissä ja muualla, että voi olla eri nimikin.
Mun eno vaihtoi aikanaan kutsumannimekseen toisen nimensä vaimon toiveesta. Mummo ei varsinaisesti suuttunut asiasta, mutta sitkeästi kutsui poikaansa sillä nimellä minkä itse oli kutsumanimeksi tälle valinnut :) Mä muistan kuinka enon vaimo aina kitisi asiasta, mutta mummo piti päänsä. Ei kuulemma lähtenyt miniän kotkotuksiin ;)
Saako 15-vuotias muuttaa jo omin luvin nimensä?
Minä veikkaan että asiaan vaikuttaa sekin millaiseksi nimen vaihtaa. Jos on vaikka Anna Katariina ja ottaa Katariinan kutsumanimeksi, tai jos lisää nimeensä vakiintuneen lempinimensä (kuten Juice teki) asia varmaan helpompi hyväksyä vert. vaihtaisi kokonaan nimensä uuteen.
Ja voihan ihmisillä olla hyvä perustelukin tuolle vaihdolle, esim. Matti Virtasia on niin monta että jonkun elämää/työtä voi vaikuettaa se kun ihmiset eivät löydä sitä "oikean" Matti Virtasen puhelinnumeroa tmv. Tai jos teinitytön nimi on Johanna Tukiainen tm. niin ehkä sen haluaa vaihtaa.
Mä vaihdoin nimeni parikymppisenä eikä vanhemmat siitä suuttuneet, totesivat vain että oma päätös. He tosin puhuttelevat mua vanhalla nimellä, mutta musta heillä on siihen oikeuskin kun kerran sen nimen ovat mulle aikoinaan antaneet. Mutta kaikkia muita vaadin käyttämään uutta nimeäni ainakin mun seurassani (sillehän mä en voi mitään jos keskenään puhuvat musta vanhalla nimellä). Musta tuntuis hassulta olla eri seurassa eri niminen. Kai mä nyt itse saan päättää millä nimellä mua kutsutaan? Ja oletan että ystävät (ja vielä etenkin ne jotka on tunteneet mut lapsuudesta saakka) kunnioittavat mun mielipiteitäni sen verran. Alussa toki tuli sekaannuksia ja sen kyllä ymmärsin, mutta nyt kun nimenvaihdoksesta on kymmenen vuotta kukaan ei oikein muistakaan entistä nimeäni. Kyllä sitä nimenmuutosta jotkut tutut ihmettelivät ja sanoivat että mä nyt ainakin käytän susta vanhaa nimeä, mutta useimmat ymmärsivät kun kysyin, että miltä susta tuntuis jos mä nyt vaan päättäisin että mä ainakin kutsun sua vaikka Terttu-Tellervoksi, ihan sama mitä sä siitä tykkäät.
tarkoitatko, että vanhempien ei tarvitse tietää mikä heidän lapsensa nimi on?