Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä ja miten korvaan jauhelihan? Miten tofut ja muut "toimii"?

Vierailija
02.08.2011 |

Meillä syödään melkein aina jauhelihaa ja nyt yritän vähentää sen käyttöä. Millä korvaan sen? Jos esimerkiksi teen lasagnea niin voinko laittaa sinne jotain soijarouhetta? Minkälaiset soijat/tofut on hyviä?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en "korvaa" jauhelihaa milään, koska en oo viiteentoista vuoteen tehnyt juuri liharuokia. Proteeinin lähteenä käytän palkokasveja ja jonkin verran näitä soijajalosteita, lähinnä tofua (soijarouhe esim. ei oikein sovi mulle).

Soijarouhetta kannattaa varmaan kokeilla, jos tekee paljon jauheliharuokia. Sitä pitää kuitenkin opetella valmistamaan. Soijarouhe kannattaa huuhtoa kylmällä vedellä ennen ruokaan lisäämistä. Samoin sitä pitää maustaa, eikä se oikein ole pelkiltään kummoista, kuten jauheliha.

Jos esim. teet kastikkeen lasagneen, tee tomaattipohjainen kastine. Kuullota pannulla sipulia ja mausteita öljyssä, lisää huuhdeltu soijarouhe ja tomaattimurska. Mausta itsellesi sopivaksi.

Vierailija
2/12 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sä VOIT laittaa sinne tofua tai soijarouhetta (ja ne on kaikki ihan yhtä hyviä, katsot vain pussinkyljestä, kuinka mitäkin on tarkoitus käyttää eli liotetaanko tai marinoidaanko etukäteen vain onko homma jo esihoidettu) mutta sen EI OLE PAKKO laittaa mitään erityistä proteiinilisää mihinkään. Ihminen ei ravitsemuksellisesti tarvitse läheskään niin paljon proteiinia kuin länsimaissa nykyään syödään. Riittää ihan hyvin kun sitä saa esim joka toinen päivä. Sen lasagnen voi siis laittaa vaikka porkkanasta ja pinaatista tai kesäkurpitsasta ja mangosta.

Tofujen ja soijien sijasta tai lisäksi moni ekologiaa ajatteleva kasvissyöjä käyttää proteiinilähteenä esim härkäpapumurskaa tai papuja tai kikhernemurskaa, jotka möys toimii esim lasagnessa ihan hienosti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mä ainakin tarvitsen proteeinia, muuten pitää syödä koko ajan.

Mä käyttäisin kyllä härkäpapurouhetta, mutta kilon paketti maksoi Ruohonjuuressa melkein 19 euroa, joten jäi väliin.

Itse suosittelen etenkin linssejä ja mungpapuja proteiininlähteeksi - ne on edullisia ja helppo valmistaa (lyhyt keittoaika).

Vierailija
4/12 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syömään ja tyytymään linsseihin tms kun ei jauhelihaa enää laittaiskaan ruokii?

Vierailija
5/12 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t kolmonen

Vierailija
6/12 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän lapset oppisivat syömään ja tyytymään linsseihin tms kun ei jauhelihaa enää laittaiskaan ruokii?

Ei varmaan kannata heti tehdä kovin radikaalia muutosta. Ja kasvisruokia pitää opetella maustamaan. Jos on tottunut tekemään vain liharuokia, ei voi aina soveltaa ihan samoja keinoja.

Vierailija
7/12 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kylläisyyttä terveellisesti tuoteta proteiinilla, vaan kuiduilla

t kolmonen

Ei riitä kuidut mulle pelkästään. Siksi panen palkokasvia melkein joka ruokaan.

Vierailija
8/12 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

soijarouhe on lähimpänä jauhelihaa. Muista, että lihaan verrattuna rouhe on todella mautonta. Itse kun teen makaronilaatikon soijarouheesta niin laitan koko purkin pestoa sekaan.

Mutta minusta (18 v kasvissyöjänä) jos haluaa vähentää lihan käyttöä niin kannattaa tehdä myös "alusta asti" kasvisruokia eikä vain yrittää korvata lihaa soija- ym. tuotteilla. Esim. joku tofumureke/tofukinkku on ihan kauhistus (jos joku osaa tehdä hyvän niin mielellään kuulen miten).

Vierailija
9/12 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinteästä tofusta voi mielestäni tehdä hyvän (no, lihansyöjät varmaan nauraa mutta minulle maistuu) "carbonaran" niin, että paistaa tofun sipulin, valkosipulin ja aurinkokuivattujen tomaattien kanssa kanssa pieninä kuutioina aika tummaksi, maustaa suolalla ja mustapippurilla ja lopuksi lisää kerman (itse laitan myös auringonkukan siemeniä). Syödään pastan kanssa. Ei mikään terveellisin ruoka mutta esimerkki lihan korvaamisesta.

Vierailija
10/12 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erinäisistä syistä johtuen olen myös halunnut tehdä esim juuri lihamakaronilaatikon siten, että puolet on jauhelihaa (200g) ja puolet soijarouhetta (n. 1 dl). Tämä vastaa n. 400 g jauhelihamäärää silmämääräisesti.

- soijarouhe ja 1 tl kasvisliemijauhetta kulhoon

- kiehuvaa vettä päälle siten, että rouhe peittyy, ei liikaa mutta sopivasti :)

- annetaan turvota

- pannulle sipulia, porkkanaraastetta ensin paistumaan öljyyn, sitten perään soijarouhe ja jauhkari

- mausteina käytän jauhelihamaustetta ja provencen yrttejä

Tästä samasta voi sitten tehdä myös jauhelihakastikkeen pastan kanssa tai juuri sen makaronilaatikon. Jauhelihakulutus on pudonnut hienosti! Ja olen tehnyt pari kuukautta, netistä googletin noita ohjeita.

Vierailija
11/12 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joko keittämällä sitä ensinpari minuuttia tai sitten ihan vaan kaatamalla kiehuvaan vettä päälle ja antamalla turvota. Usein lisään kiehuvaan veteen kasvisliemikuution.

Sitten paistan rouheen pannulla, joskus sipulin kanssa, ja lisään vähän soijakastiketta (riippuen siitä laitoinko jo/kuinka paljon kasvislientä turvotusvaiheessa)

Sitten vaan lisään sen mihin ruokaan milloinkin sitä tavitsen.

Yksi mahdollinen "korvaaja" esim pastakastikkeissa voi olla myös punainen linssi. Se menee ihan muussiksi keitettäessä, ja tuo "huomaamattoman" proteiinipaukun soossiin :)

Vierailija
12/12 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

soijarouheella (esim. puolet). Lapset ei luultavasti huomaa mitään.