Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä oireeni voisivat aiheutua?

Vierailija
18.02.2013 |

Useana yönä olen herännyt aamuyöstä siihen, että hikoiluttaa ja pulssi on erittäin nopea (noin 120 / min) ja kun olen mennyt kylpyhuoneeseen ja katsonut peiliin, niin silmän valkuaiset punoittavat ja verisuonet näyttävät ylikorostuneilta. Lisäksi iho on tuntunut viileältä. Myös kaulaa ja päätä on särkenyt. Parin vastaavan tilanteen yhteydessä olen nähnyt unta, jossa en saa happea tai sydämeni ei toimi, mutta muuten uni on ollut normaali eikä painajainen. Viime yönä pulssi pysyi erittäin korkeana noin 20 minuuttia heräämisen jälkeen ja normalisoitui vasta sitten. Mikä voisi olla syynä?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
19.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on testattu veren sokeriarvot ja ei ollut viitettä diabetekseen. Täytyy kyllä huomioida tuo verensokeri silti ja syödä tasaisemmin ja hitaampia hiilareita. Edelleen mietin kyllä syytä, sillä aloituksessa mainittu tila on toistunut varmaan noin 15 kertaa viimeisimpien kolmen-neljän kuukauden aikana. Ihmetyttää myös se silmien huomattava punoitus. Ylipainoa minulla ei ole ja muuten olen tiettävästi perusterve, mutta eihän sitä tiedä, jos onkin jotain sairautta, joka ei vain ole tullut ilmi vielä.

Vierailija
2/15 |
19.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olet syönyt ennen näitä öitä, jolloin kohtauksia on tullut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
19.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

rytmihäiriö?

Vierailija
4/15 |
19.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhanen?

Vierailija
5/15 |
19.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapnea?

Vierailija
6/15 |
19.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Home

Vierailija
7/15 |
19.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2013 klo 01:12"]

Mitä olet syönyt ennen näitä öitä, jolloin kohtauksia on tullut?

[/quote]

Ihan suhteellisen normaalia iltapalaa, esim. viiliä ja tuoremehua.

Vierailija
8/15 |
19.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapnea.

Vierailija
9/15 |
19.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asut yksin niin osta tai lainaa sanelukone, jolla voi nauhoittaa useamman tunnin pituisen rupeaman. Laita kone yöpöydällesi ja kytke nauhoittamaan. Sen kerran kun oireet tulevat niin soitat nauhurista hengitysääniäsi ennen heräämistä. Jos nukut puolison kanssa yhdessä niin kysy häneltä hengityksestä.

Jos uniapneasta kysymys niin kuulet kun hengitys lopahtaa kesken ja alkaa hengen pidättelyn jälkeen taas uudelleen. Tämä voi toistua minuutin välein tuntien ajan. Pulssi kiihtyy kun happi loppuu ja muitakin vaivoja aiheutuu.

Vierailija
10/15 |
18.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen siis itse joko ennenaikaisia vaihdevuosia (olen tosin 35-vuotias vasta), sydänvaivoja tai hapenpuutetta.

Vierailija
11/15 |
18.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

verensokeri.

Vierailija
12/15 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankin sitten ainakin verenpainemittarin ja ihan mielenkiinnosta mittasin sekä pulssin että verenpaineen viime aamuyönä vastaavantyyppisen heräämisen jälkeen (nopeahko pulssi, kylmännihkeä iho ja kuumottava olo samanaikaisesti). Pulssi ei tällä kertaa edes ollut sellainen huippunopea kuin pahimpien tapausten yhteydessä, mutta kuitenkin normaalia lepopulssia selkeästi korkeampi. Huomasin, että pulssini tosiaan oli melko korkea 90/min, kun se yleensä päiväsaikaan, normaalien päivärutiinien yhteydessä on ollut noin 56-60/min (ilman erityistä rentoutumista tai paikallaan istumista ennen mittausta). Verenpaine puolestaan oli yöllä heräämisen jälkeen 95 / 123, kun se iltapäivällä oli 68 / 108. Ylipainoa minulla ei ole; olen normaalipainoinen (painoindeksi on 22) ja aiemmin ei ole ilmennyt uniapneaa.

Täytyy vielä hankkia sanelukone, niin voisi kuulostella, onko poikkeavaa hengitystapaa havaittavissa. Eräs kauhunaihe iski kuitenkin vielä; nimittäin se, jos mieheni unissaan painaa käsivartensa kaulaani vasten tms. Nimittäin kerran viime kesällä hän ilmeisesti unissaan oli laittanut kämmenensä suuni ja osin nenäni päälle ja heräsin siihen, kun en saanut happea. Säikähdin tuolloin aivan mielettömästi ja hän suuttui minulle ja kiisti kaiken, kun ihmettelin moista. Noh, täytyy tosiaan kuulostella sitä hengitystä jne. ja ehkä menen lääkärille, jos jatkuu oireet samaan tapaan. Edelleenkin ko. "kohtauksia" on ollut noin 2-3 viikossa, yleensä noin klo 4-5 varhain aamulla.

Vierailija
13/15 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene toki ammattilaisen puheille lääkäriin ja kerro oireistasi. Täällä palstalla tuntuu olevan tapana heitellä mitä villeimpiä arvauksia ja ne vaan lisäävät huoltasi. Lääkärikään ei suostuisi tekemään edes alustavaa diagnoosia vain näiden tietojen pohjalta. Toivottavasti saat avun!

Vierailija
14/15 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apnealtahan toi kuulostaa + siihen päälle paniikki. Tuo, että tarkkailet itseäsi noin paljon voi johtua masennuksesta.

Vierailija
15/15 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistus, väsymys tai paniikki?