Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rajut uskonnolliset riidat

Vierailija
27.02.2019 |

Miten ihmeessä saan viilennettyä tunteitani, jotten enää totaalisesti hiilly uskonkysymysten kohdalla? Muuten olen avarakatseinen ihminen, mutta teologisissa asioissa minulla ei ole malttia. Ihmissuhteita on katkennut tämän takia.

Tämä johtuu kai siitä, että minulle uskonkappaleiden yksityiskohdat ovat hyvin tärkeitä. Uskon pelastumisen kannalta välttämätöntä olevan täysin puhtaan opin. Jos joku on kanssani eri mieltä, tuntuu siltä kuin hän olisi viemässä kadotuksen poluille, vaikkei hänen aikomuksensa todennäköisesti olekaan paha. Vähintään oma turvallisuudentunteeni järkkyy, jos ystävä ajattelee toisin, sillä silloin ymmärrän kivuliaan selvästi, että joko minä olen tai sitten ystäväni on matkalla kohti ikuisia liekkejä.

Viimeksi hermoni paloivat, kun pohdin ystävän kanssa sitä, lähteekö Pyhä Henki pelkästään Isästä vai sekä Isästä että Pojasta. Ajattelen, että näkemys tästäkin asiasta vaikuttaa ikuisuuskohtaloon. Olen onneksi pyytänyt maltin menettämistä ystävän kanssa anteeksi ja hänen puolestaan asia on selvä, mutta hän kuulemma aikoo välttää koko uskontoaihetta kanssani, koska kuulemma se saa minut "sekaisin".

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monet menee pelonsekaiseen psykoosiin uskontoaiheista. Raamatun mukaan lasten kaltaisten on taivaan valtakunta, mitähän mieltä lapset ovat tuosta Pyhän Hengen kysymyksestä?

Vierailija
2/5 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuosta on kyllä vapaus ja armo kaukana. ..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen tapaus, missä ihminen luulee että yksityiskohdat ja pilkulleen oikea liturgia pelastaa. Se ei ole ketään koskaan pelastanut.

Olet kiinnittynyt pelkoon, sen sijaan että kiinnittäisit itsesi Jeesukseen. Raivo tulee pelosta.

Vierailija
4/5 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistatko, että Jeesus asetti lapsen uskon esikuvaksi? "ellette tule lasten kaltaisiksi..."

Eli riittää kun uskot yksinkertaisesti ja "lapsellisesti". Tuollakaan ei ole pelastumisen kannalta mitään merkitystä mistä ajattelet Pyhän Hengen tulevan. (Itse olen ymmärtänyt että Jumala on kolmiyhteinen; Isä, Poika ja Pyhä Henki. PH ei siis "lähde" mistään vaan 8n yksi osa Pyhää kolminaisuutta.)

Vierailija
5/5 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen tapaus, missä ihminen luulee että yksityiskohdat ja pilkulleen oikea liturgia pelastaa. Se ei ole ketään koskaan pelastanut.

Olet kiinnittynyt pelkoon, sen sijaan että kiinnittäisit itsesi Jeesukseen. Raivo tulee pelosta.

Jos ja kun ihminen uskoo, ei hän silloin tuohdu toisinajattelijoita, jos tuohtuu ei uskonsa ole hänessä, on todella vahva epävarmuustekijä. Saa epävarmuuden pois kun ottaa asioista selvää. Tieto vahvistaa uskoa.

Pyhä Henki on Jumalan Henki, ihmisessä toimintaa aikaansaava Henki.