Pohjois-Koreassa ei olla vielä keksitty pyörää
Pyörä on liian modernia teknologiaa, joten härkä raahaa kantamusta, joka on maassa laahustavien keppien varassa: https://yle.fi/uutiset/3-10665882
Kommentit (6)
Minulla käy niin tuota härkää sääliksi. Varmaan kohtelevat sitä huonosti.
Ei tarvita pyörää kun on ydinpommit. Sakki ja matti Suomi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne kohtelisi sitä yhtään huonommin kuin muuallakaan?
Vierailija kirjoitti:
Paremmin sitä kohdellaan kuin suomalaisia kotieläimiä holokaustitehtaissa.
Mitään ei siis ole haluttu oppia 90-luvun todella vaikeista nälkävuosista. Maatalous on tehotonta ja kun ulkomaankauppa on mitä on, ollaan sitten avun varassa - ja avustamisestakin on tehty vaikeaa. Nimeltä mainitsematta kaksi aasialaista maailmanvaltaa käyttää hädänalaisia pohjoiskorealaisia halpatyövoimanaan.
Yhtenä hyvinvoinnin esteenä on Juche-aate: aate siitä, että kaikessa pitää olla mahdollisimman omavaraisia. Tämän aatteen näyttämönä on sitten tuotantolaitoksia, joissa ei tehdä mitään. Armeija ensin: merkittävä osa maan väestöstä suorittaa asepalvelusta, ja heidän ruokkimisensa ja asevoimien tarpeet ovat etusijalla - vaikka sotilaatkin tietääkseni näkevät nälkää.
Käytännössä monet pohjoiskorealaiset elävät epävirallisesta taloudesta, joka pyörii pääasiassa perheenäitien ja aviovaimojen voimin, koska miesten ja naimattomien naisten panos menee tuottamattomiin virallisiin töihin, joista maksettava palkka on elinkustannuksiin nähden mitätön. Valitettavasti tämä epävirallinen talous ei pystyne organisoimaan riittävää elintarviketuontia. Käsittääkseni maahan tuodaan epävirallisesti viihde-elektroniikkaa ja muuta, mikä on kokoonsa ja massaansa nähden suhteellisen arvokasta. Bulkkitavaran tuonti laivalasteittain ei onnistu virallisten väylien ohi.
Kyllä siellä pyöriä on ja autojakin. Myös juniakin ja peltotöissä voi nähdä antiikkisen traktorin.