Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meille tuli kutsu kesähäihin. Oltiin koko perhe innoissaan ja tyttäret suunnittelivat jo kampauksia ja mekkoja. Sitten tuli pettymys.

Vierailija
27.02.2019 |

Kyseessä on läheisen ihmisen häät. Ihmisen, joka on ollut meidän aikuisten elämässä lapsuudesta asti ja omien lasten elämässä ihan syntymästä asti. Nähty vähintään kerran kuussa, usein useamminkin. On yhden lapsen kummi kaiken lisäksi.

Tuli hääkutsu ja innoissani luin sen ja kerroin koko perheelle. Häät ovat siellä ja siellä, siihen aikaan ja toivotaan ohjelmaa jne. Meidän 9v ja 7v olivat innoissaan häistä ja alkoivat miettiä mekkoja ja kampauksia. Sitten myöhemmin illalla luin tarkemmin, että kutsussa luki, että häitä juhlitaan vain aikuisten kesken.

Oli kyllä inhottavaa kertoa tytöille, etteivät pääsekään juhliin. Eikä toinen tytöistä siis kumminsa juhliin lainkaan. Eivät oikein ymmärtäneet sitäkään, miksi ihmeessä noin ihaniin juhliin ei haluta lapsia, vaan pelkät aikuiset.

Mä en ole koskaan ymmärtänyt lapsettomia häitä. Nyt oikeasti mietin, että lähdetäänkö miehen kanssa ollenkaan. Miksi ihmeessä hankkisin jonkun lapsenvahdin lapsille, jotta voidaan mennä iloisiin perhejuhliin, joihin perhe ei kuitenkaan sitten olekaan tervetullut. Pöh.

Kommentit (318)

Vierailija
61/318 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon ollu ystävän juhlissa, jossa lapset sai olla klo 20 asti. Ihan kiva kompromissi, mutta minne oltais saatu lapset tollon klo 20? Häät oli eri paikkakunnalla eikä lastenhoitajia lähimailla. Lähettiin siis koko perhe pois tuolloin klo 20.

Vierailija
62/318 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoista se nykyään on. Seuraavaksi varmaan morsian suutahtaa kun ette pääse ilman lapsia tai viimeistään siinä vaiheessa jos teiltä ei tipahdakkaan satasia häämatkakassaan :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/318 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä 10 vuotta sitten ihmettelin, miksi on lapsettomia häitä. Minusta se oli itsekästä ja kakaramaista.

Sitten olin häissä, joissa lapset juoksi huutaen pitkin kirkkoa vihkitilaisuudessa, vanhemmat ei välittäneet asiasta lainkaan. Kun joku mummo huomautti asiasta, hän sai kuulla, että on pikkumainen nipo. Sama jatkui hääpaikalla eli lapset riehui ja kiukkusi, vanhemmat oletti, että joku toinen katsoo lasten perään, heillä oli olevinaan vapaata!

Siksi ymmärrän lapsettomat häät: laiskat vanhemmat ei viitsi katsoa lastena tekemisiä eikä välitä siitä, mitä tapahtuu. Kiitos ei lapsia juhliin,koska ei voi tietää, kenen kersat saa itkupotkuraivarin tai ryntää alttarille riekkumaan.

Muistan kun penskana itse pidin valtavasti häistä: oli ihanaa, kun vanhemmat vaihtoi vapaalle ja niiden kanssa ei tarvinnut sen kummemmin pyöriä. Päinvastoin, sai riekkua menemään lähes miten lystäsi ja aiheuttaa pahennusta, ilman että kukaan liiemmin komensi!

Omat porukat oli just sellasta ”kyllä nää joku hoitaa kun me otetaan pari lasillista viiniä!!”-porukkaa.

Vierailija
64/318 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan kun menin naimisiin, ystäväpiirissämme ei ollut vielä lapsia. Halusimme pienet häät, vieraita oli n. 30. Nykyisin tällä samalla porukalla on yhteensä 17 lasta. 30 aikuisen vs. 30 aikuisen + 17 lapsen juhlat on ihan erilaiset. Onneksi tätä ei aikanaan tarvinnut miettiäkään, mutta ymmärrän hyvin, jos joku päätyy rajaamaan pieniä lapsia ulos häistään.

Vierailija
65/318 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama jatkui hääpaikalla eli lapset riehui ja kiukkusi, vanhemmat oletti, että joku toinen katsoo lasten perään, heillä oli olevinaan vapaata!

.

Ihan sama kokemus. Yksissä häissä vanhemmat antoivat taaperonsa terrorisoida jopa valokuvaamista. Vanhemmat vain olivat sitä mieltä, että pitäähän sen päästä samaan kuvaan hääparin kanssa, jos se haluaa. 

Vierailija
66/318 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän täysin tunteesi AP, meille tuli samanlainen kutsu syksyllä.... No ei menty sitten koko perhe, mua ei yhtään kiinnostanut mennä serkkuni häihin, kun ei ois mun lapset saanut tulla, tai vauva ois saanut, mutta taapero ei :D nyt olen iloinen päätöksedtäni olla menemättä, mutta hääpäivänä vähän harmitti, kun oisin niin mielelläni sukua nähnyt. Mutta enää ei harmita yhtään ja olen tosi onnellinen kun tein oman sydämeni mukaan <3

Musta sukujuhliin kutsutaan koko perhe tai ei ketään. Kaverin häät ois sitten ihan eri juttu, ja sinne mua ei haittais, vaikkei kaverin lapset kutsua sais. Tee itse omatuntosi mukaan päätös. Mutta se on musta erikoista, etteivät oo kummilasta häihinsä kutsuneet, jos teidät vanhemmat kuitenkin ovat.

Vierailija
67/318 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän piireissä on onneksi tapana kutsua koko perhe, kaksi kertaa on ollut kutsu lapsettomiin häihin. Toisella kerralla oli kyseessä miehen kaveri ja mies kävi sielä sitten yksin nopeasti onnittelemassa ja viemässä lahjan, ei siellä mitään erityistä ollut, mihin ei lapset olisi voineet osallistua. Olisiko parilla sitten ollut just noita huonoja kokemuksia lapsista häissä. On se kumma, että nykyään ei vanhemmat osaa kasvattaa lapsiaan olemaan kunnolla juhlatilaisuuksissa, sehän on tärkeä osa kasvatusta. Tosin täytyy sanoa, että sitten ne toiset lapsettomat häät olivat sellaiset, että en olisi sinne lapsiani halunnutkaan. Siellä nimittäin häiriköivät aikuiset, kun boolia oli imetty muutama tunti. Sieltäkin lähdimme kotiin hyvissä ajoin, että en tiedä millaiseksi meno äityi myöhemmin. 

Vierailija
68/318 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulkaas nyt omaan napaan tuijottajat.ne on HÄÄT! Pari juhlii yhteistä rakkautta ja saavat tehdä sen juuri sillä porukalla jonka he haluaa.se EI ole vieraita varten vaan pariskuntaa!DAA!olen ollut perheellisissä ja aikuisten.veljeni häät kesällä ja koska lapsia olisi tullut niin paljon onkin ne vain aikuisten.olkoon siis niin.heidän juhlat.jos omaa napaa kauemmas ei näe ehkä parempiki jättää menemättä.pilaatte vain toisten tärkeän päivän.

Kyllä se on iloiset vieraat, jotka ovat yhtä tärkeä osa hääjuhlaa kuin hääpari.

Harmi tietty jos on köyhä eikä ole varaa kutsua kokonaisia perheitä. Eihän sille sitten mitään voi. Kai.

No eivät ole vieraat yhtä tärkeitä. Hääpari pääsee naimisiin ja juhlimaan kaksinkin, ilman yhtään vierasta, mutta ilman hääparia ei ole häitäkään, vaikka vieraita olisi sata.

Pidäpä sitten sellaiset häät, että ei ole vieraita.

Vierailija
69/318 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite oon ollu ystävän juhlissa, jossa lapset sai olla klo 20 asti. Ihan kiva kompromissi, mutta minne oltais saatu lapset tollon klo 20? Häät oli eri paikkakunnalla eikä lastenhoitajia lähimailla. Lähettiin siis koko perhe pois tuolloin klo 20.

On siinä säännöissä keksimistä. Taitaa olla aika kontrollinhaluinen bridezilla. Luulen, että se ei olut sulhanen, joka noita sääntöjä keksii, eikä taida sulhasen mielipiteillä olla muutenkaan sijaa.

Vierailija
70/318 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva kuulla perusteluja sille, miksi häissä pitäisi olla myös lapsia? Häät ovat kahden aikuisen avioliittoon astumisen juhla, kasteet ja rippijuhlat sitten erikseen. Ainakin yhtenä perusteluna tullut lastenvahdin hankkimisen vaivalloisuus, mitäs niitä muita olisi? Jos joku vastaa, että perhe on yksikkö tms, toivoisin vähän tämän ajatuksen avaamista.

Tähän on tullut vain yksi vastaus. Syitä on ollut siis ainakin

- lapsenhoitajan saaminen on vaikeaa

- viikonloppuna ei voi olla lapsista erossa

- perhejuhla on perhejuhla (ovatko häät perhejuhla..?)

- ??

Vierailija
71/318 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On siinä säännöissä keksimistä. Taitaa olla aika kontrollinhaluinen bridezilla. Luulen, että se ei olut sulhanen, joka noita sääntöjä keksii, eikä taida sulhasen mielipiteillä olla muutenkaan sijaa.

Naurattaa tää bridezilla-provo. 

Vierailija
72/318 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulkaas nyt omaan napaan tuijottajat.ne on HÄÄT! Pari juhlii yhteistä rakkautta ja saavat tehdä sen juuri sillä porukalla jonka he haluaa.se EI ole vieraita varten vaan pariskuntaa!DAA!olen ollut perheellisissä ja aikuisten.veljeni häät kesällä ja koska lapsia olisi tullut niin paljon onkin ne vain aikuisten.olkoon siis niin.heidän juhlat.jos omaa napaa kauemmas ei näe ehkä parempiki jättää menemättä.pilaatte vain toisten tärkeän päivän.

Harmi tietty jos on köyhä eikä ole varaa kutsua kokonaisia perheitä. Eihän sille sitten mitään voi. Kai.

No eivät ole vieraat yhtä tärkeitä. Hääpari pääsee naimisiin ja juhlimaan kaksinkin, ilman yhtään vierasta, mutta ilman hääparia ei ole häitäkään, vaikka vieraita olisi sata.

Pidin. Meidät vihittiin todistajien läsnäollessa. Käytiin syömässä ja kerrottiin lentokentältä tekstiviestillä joillekin läheisille. Paljon onnistuneemmat häät kuin ensimmäiseni.

Vierailija
73/318 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on ajoissa kutsut laitettu. Luulis, että tässä vaihees tulis joku save the day tyyppinen ilmotus.

Vierailija
74/318 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomat häät on ihan ok, mutta itse en jaksaisi nähdä vaivaa lapsenvahdin järjestämisestä, mikäli hääpari ei olisi erittäin läheinen. Monet häät on vielä eri paikkakunnilla, mikä mutkistaa järjestelyitä ja kuluja tulee muutenkin. En loukkaannu kutsusta, joka ei koske lapsia, mutta jätän kyllä juhlat väliin, ellei satu olemaan tosi läheisen ihmisen.

Vierailija
75/318 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidin. Meidät vihittiin todistajien läsnäollessa. Käytiin syömässä ja kerrottiin lentokentältä tekstiviestillä joillekin läheisille. Paljon onnistuneemmat häät kuin ensimmäiseni.

Itse liputan myös tällaisten kahden naimisiin parin läsnäolijan todistaessa ja siitä syömään tms. Tosin sekin on joidenkin mielestä väärin kun ei pidetty häitä ja kutsuttu niitä sukulaisia lapsukaisineen.

Vierailija
76/318 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittautukaa kunnolla, laittakaa hienot vaatteet päälle, hiukset nätisti ja menkää jonnekin hienoon paikkaan syömään ja juhlimaan sillä rahalla mikä häihin kaiken kaikkiaan menisi! :) Paljon rennompaa ja mukavampaa! Näin mä tekisin.

Vierailija
77/318 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei kutsuttu lapsia. Vain yksi sisaruspari jätti tulematta. Ei haitannut. Heidät eli Pikkuserkut olin kutsunut vain kohteliaisuudesta.

Miksi toinen pikkuserkku ei tullut ja toinen vahtinut hänenkin lapsiaan. Lähekkäin Asuivat

Vierailija
78/318 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät ovat yleensä aika kalliit, noin 100€ per vieras. Lisäksi lasten käytöksestä ei aina tiedä. Itseäni ärsytti omissa häissään, kun yksi mamma (miehen kaverin vaimo) tokaisi minulle kättelyjonossa ”että tytöt olivat niin pettyneet kun eivät päässeet häihin”. Ajattelin mielessäni, että sinun lapsien takia kutsuissa luki, että juhlitaan aikuisten kesken.

Vierailija
79/318 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikanaan kun menin naimisiin, ystäväpiirissämme ei ollut vielä lapsia. Halusimme pienet häät, vieraita oli n. 30. Nykyisin tällä samalla porukalla on yhteensä 17 lasta. 30 aikuisen vs. 30 aikuisen + 17 lapsen juhlat on ihan erilaiset. Onneksi tätä ei aikanaan tarvinnut miettiäkään, mutta ymmärrän hyvin, jos joku päätyy rajaamaan pieniä lapsia ulos häistään.

Juu mut sit täytyy myös ymmärtää, jos lapsiperheelliset jättäytyy pois.

Vierailija
80/318 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain häissä on ollut lapsille erillinen paikka, jossa olla yhdessä. Ei ole ollut riekkumista, kun lapsilla on ollut tekemistä.. tehtäväkirjoja ja värikyniä ja leluja. Illalla ovat olleet tanssimassa siinä kuin muutkin. Kivat, rennot juhlat. Itse en lähtis lapsettomiin juhliin. Ei ole sen arvoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi