Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääsin ansiosidonnaiselle päivärahalle, viimeinkin!

Aaaaahh
27.02.2019 |

Olin työttömänä monet vuodet. Sitten "pakotin" työkkärin järkkäämään minut palkkatuki/velvoitetyöllistetyksi. Väänsin asiaa työkkärin kanssa monta kuukautta, mutta voitin.
Täysiä työviikkoja piti olla 26. Minulla täydet viikot jäivät ensin 8 tunnin päähän. Tein sitten sopparin keikkatöistä pikkufirmaan. Sain viimeinkin viikot/tunnit täyteen, vaikka itku meinasi tulla. Tein vähän ylimääräistäkin, tietysti huomioonottaen 300 euron ansaintarajan.
Eilen sain tiedon, että ansiosidonnainen tuli! Saan nyt melkein kaksinkertaisen kk-liksan verrattuna peruspäivärahaan. Yhtiövastikkeeni on pieni, sen joudun maksamaan ilman asumistukea (aiemmin sain kyseistä tukea), mutta silti: "vapaata" käyttööni jäävää rahaa jää kuukausittain noin 500. Eli sama summa kuin mistä aiemmin maksoin kaikki menot.
Tuntuu aivan käsittämättömän hyvältä. "Pakko"työn tein todella hammasta purren, mutta se kannatti. Nyt siis 500 päivää ansiosidonnaista edessä. Ei tarvitse vähään aikaan laskea päässä kaupassa että mihin on varaa.
Niille, jotka ovat vakitöissä tämä juttu ei merkitse mitään, mutta minulle merkitsee. Voin ostaa itselleni jotain miettimättä kaatuuko talouteni. Olen yksineläjä. Ihan kuin olisin nyt tavallinen ihminen muiden joukossa!

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hetkinen.

Palkkatuki on korkeintaan 1400 e/kk. Siitä ei kerry ansiosidonnaista kuin 986 e/kk ja työmarkkinatuki on noin 695 e/kk. Ei sinulle jää lähes kaksinkertaista rahasummaa!

Ansiosidonnaisesta viedään vielä 19,9% veroa vaikka ottaisi "verokortin etuutta varten".

Ei viedä. Mun veroprossa oli viime vuonna 7,5% kun sain ansiosidonnaista. Verokortti oli etuutta varten. Tänä vuonna jostain syystä nousi 15%:iin. Mutta ei enää haittaa kun aloitan työn maanantaina. 

Vierailija
22/30 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaaaah kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hetkinen.

Palkkatuki on korkeintaan 1400 e/kk. Siitä ei kerry ansiosidonnaista kuin 986 e/kk ja työmarkkinatuki on noin 695 e/kk. Ei sinulle jää lähes kaksinkertaista rahasummaa!

No en tiedä mikä liitto sinulla on, jos sinulle kertyy vain 986/kk. Ansiosidonnainen lasketaan bruttopalkan mukaan, joka omassa tapauksessani oli hyvinkin reippaasti yli 1400.

Eikä tarvita 35 viikkoa. Olen saanut päätöksen ja huomenna pamahtavat rahat tilille.

Eli sinuun ei päde "normaalit" säännöt koska olet niin vanha että olet ns. eläkeputkessa. Vanhat ihmiset saa ansiosidonnaista siihen asti kun pääsevät eläkkeelle ja heille on se velvoitetyöllistäminen, ei muille. Eli oikeaan osuin siinä että olet vanha mummeli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hetkinen.

Ansiosidonnaisesta viedään vielä 19,9% veroa vaikka ottaisi "verokortin etuutta varten".

Ei muuten viedä. Mullakin on nyt 18%. Se vaihtelee vuosittain ja henkilöittäin. Ja nykyään on omavero vähän erilainen systeemi kuin ennen, käypä tutustumassa. Sieltä tulee samalla prosentilla kaikki, ansiosidonnainen, kelan raha ja palkkatulo.

Vierailija
24/30 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hetkinen.

Ei viedä. Mun veroprossa oli viime vuonna 7,5% kun sain ansiosidonnaista. Verokortti oli etuutta varten. Tänä vuonna jostain syystä nousi 15%:iin. Mutta ei enää haittaa kun aloitan työn maanantaina. 

Siis mikä sulla nousi? Veroprosentti etuutta varten? Nykyään on sama prosentti kaikille tuloille kun käyt omaverossa tekemässä muutosverokortin. Se kannattaa aina tehdä kun pääsee töihin tai jää työttömäksi.

Vierailija
25/30 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on nykyään 400 päivää muistaakseni.

Trollihan tämä avaus kun ei edes tuota tiennyt

Vierailija
26/30 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hetkinen.

Noin vähän? Multa menee 25 %.

Vierailija
27/30 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hetkinen.

Mitä helvettiä sinä hourit? Palkkatuki ei ole kuin sairailla ihmisillä 100%. Se on normaalisti 30 tai 40% koko palkkakustannuksista, siis myös sivukulut lasketaan, korkeintaan sen 1400. Jos on ollut työttömänä 1000 päivää voi saada jopa 70% palkkatukea ja tosiaan se 100% jos on vaikka epilepsia tai joku muu vähän erikoisempi sairaus joka periaatteessa oikeuttaisi pitkään sairaslomaan.

Palkka voi olla ihan mitä vaan, ja aina se on vähintään tessin mukainen, siksi siinä on se raja 1400€ ettei joku palkkaa kymppitonnin palkalla jotain kaveria töihin ja saa siitä valtiolta 40% tukea koko palkkauskustannuksista.

En ole sairas ja bruttopalkkani, jonka mukaan ansiosidonnainen lasketaan, oli hyvä. Ikää on. Olin siis velvoitetukityöllistetty palkkatukityöläinen. Sain tästä oikeudesta taistella työkkärin kanssa melko pitkään. Jättivät aina vastaamatta kysymyksiini, mutta pysyin sitkeästi mukana.

Olen saanut päätöksen asiasta ja sen mukaan lasken, että ylimääräistä jää tästä eteenpäin budjettiin 500/kk. Tietenkin varauduin jo työssäollessani siihen, että joudun odottamaan päätöstä: kuukausittain sain pistettyä sivuun 3-400, joten hyvin pärjäsin suunnittelemalla.

Vierailija
28/30 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hetkinen.

Noin vähän? Multa menee 25 %.

Ilmoitin rehellisesti kaiken etuusverokorttia sekä palkkatyötä varten ja prossani on 18,5%.

Vierailija
29/30 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aaaaah kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hetkinen.

No en tiedä mikä liitto sinulla on, jos sinulle kertyy vain 986/kk. Ansiosidonnainen lasketaan bruttopalkan mukaan, joka omassa tapauksessani oli hyvinkin reippaasti yli 1400.

Eikä tarvita 35 viikkoa. Olen saanut päätöksen ja huomenna pamahtavat rahat tilille.

Eli sinuun ei päde "normaalit" säännöt koska olet niin vanha että olet ns. eläkeputkessa. Vanhat ihmiset saa ansiosidonnaista siihen asti kun pääsevät eläkkeelle ja heille on se velvoitetyöllistäminen, ei muille. Eli oikeaan osuin siinä että olet vanha mummeli.

Niin - so what? Onko kiva nimitellä tuntemattomia ihmisiä? Minusta ei.

Ikää on. Toivottavasti ikä tuo sinullekin tyyneyttä ja järkeä.

Vierailija
30/30 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaiseen työvön kunta palkkasi? Saitko itse vaikuttaa siihen mihin menet?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän