Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairasloma uupumuksen takia

Tietämätön1234
27.02.2019 |

Olen sairaslomalla nyt sen takia, että töissä on ollut aivan liian raskasta jo monta kuukautta.. ei ihminen loputtomiin jaksa. Olen ensimäistä kertaa jonkun henkisen syyn takia pois töistä ja nyt esimies haluaa tavata minut ja keskustella tilanteesta. Onko normaali käytäntö? 🤔

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se ole hyvä asia, että esimies haluaa keskustella?

Vierailija
2/39 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kai, mutta en haluaisi asiaa kellekkään tilittää. :D Tuli nyt vaa oikee syyllinen olo kun hän niin halusi mut vartavasten tavata ja keskustella..

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pitkään sairaslomasi kestää? Jos olisin esimies, haluaisin keskustella asiasta ehdottomasti. Mutta ehkä vasta sairasloman päätyttyä, riippuu tilanteesta.

Vierailija
4/39 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmin ongelma on siinä, että työnantajaa ei kiinnosta keskustella.

Vierailija
5/39 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työuupumus on diagnoosi, josta ei tarvitse antaa palkallista sairauslomaa. Hyvä, että pomo on aktiivinen asiassa. 

Vierailija
6/39 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten pitkään sairaslomasi kestää? Jos olisin esimies, haluaisin keskustella asiasta ehdottomasti. Mutta ehkä vasta sairasloman päätyttyä, riippuu tilanteesta.

Keskustella siis siksi, että työoloja/työhyvinvointia voitaisi parantaa. Ei saarnaamisen vuoksi.

Vierailija
7/39 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottamusmies paikalle, tai työsuojeluvaltuutettu. Jos ei nuo ole mahdollisia, joku muu ihminen johon luotat. Työterveyslääkäri voi olla soveltuva myös.

Vierailija
8/39 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On  nykyään tavallinen käytäntö. Joissain tilanteissa tosi hyvä, siis jos työ oikeasti on aiheuttaja, mutta joskus voi olla aika kamalakin jos vika ei ole työssä.

Itse olin 4 kk kerran uupumuslomalla, mutta en edes koskaan kertonut työnantajalle että syy oli uupumus. Selkävaivoina meni, koska ne eivät leimaa ihmsitä samalla tavalla kuin uupumus. Meillä siis ei tarvi esimiehelle koskaan näyttää mitään sairaslomatodistuksia vaan ne lähetetään henkilöstöfirmaan. Mulla uupumuksen syy oli oma julmettu perfektionismi ja pakkomielteinen menestyksen halu, työssä ei ollut oikeastaan mitään vikaa. Psykiatrin kanssa keskustelut ja riittävä loma sai ymmärtämään että minun täytyy  ottaa ihan eri asenne työhöni ja itseeni. SEn jälkeen ei ole uuvututtanut vaikka samassa paikassa olen töissä eikä yhtään rennompaa ole ulkoisesti tehtävien puolesta.

Vierailija
9/39 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pelkäät keskustella asiasta esimiehesi kanssa? Henkilöstöä vartenhan hän on olemassa!

Vierailija
10/39 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työuupumus on diagnoosi, josta ei tarvitse antaa palkallista sairauslomaa. Hyvä, että pomo on aktiivinen asiassa. 

Aika usein lääkäri kirjoittaakin sitten saikkutodistukseen vaikkapa masennuksen.

Vierailija
11/39 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

3viikkoa olen yhteensä sairaslomalla!!

Ap

Vierailija
12/39 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis olet sairauslomalla siksi, että töissä on liian raskasta, mutta et halua keskustella asiasta esimiehen kanssa? Meillä tuo keskustelu käydään samana päivänä, kun sairausloma alkaa eli työterveydestä soitetaan esimiehelle ja sovitaan keskusteluaika. Ja seuraavat keskustelut aina 2 vko välein.

Mitä ihmettä kuvittelet tapahtuvan, jos syytät työtä uupumuksesta, mutta asiasta ei puhuta pomon kanssa?

Vierailija
13/39 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olet väärällä alalla. 

Vierailija
14/39 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika usein lääkäri kirjoittaakin sitten saikkutodistukseen vaikkapa masennuksen.

Ja kun seuraavan kerran hakee matkavakuutuksesta korvausta, niin todetaan, että tapaturman seurausten katsotaan syntyneen olemassa olleen sairauden eli masennuksen johdosta.

Vierailija
15/39 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti tarkoitus on keskustella töihinpaluustasi, mm. tarvitseeko työtaakkaa keventää ja miten, tai onko tarpeen aloittaa kevyemmin osasairauspäivärahalla.

Vierailija
16/39 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on normaali käytäntö, yritetään järjestellä työolot sellaisiksi, että uupumus helpottaa. Mutta tosiaan luottamusmies tai työterveyden lääkäri mukaan, kahdestaan en menisi esimiehen kanssa. Saikku on tosiaan luultavasti palkatonta.

Vierailija
17/39 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän puuttumisen takia olen juuri siirtänyt ja siirtänyt sairasloman hakemista vaikka olen pitkään ollut jo alamaissa ja jaksamaton töissä.

Työyhteisö todella utelias ja nyt juuri tämä asioiden avaaminen esimiehelle.. toisaalta hyvä joo, että puututaan, mutta olisin nyt vaan halunnut levätä ja palata takaisin työhön. Olen huono puhumaan asioistani :(

Ap

Vierailija
18/39 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa kai, mutta en haluaisi asiaa kellekkään tilittää. :D Tuli nyt vaa oikee syyllinen olo kun hän niin halusi mut vartavasten tavata ja keskustella..

-ap

Ei se varmaan sun "tilitystä" haluakaan kuulla, vaan kysyy että mikä työssä sinut uuvutti ja mitä työssä pitää muuttaa, jotta pystyt palaamaan työhön.

Vierailija
19/39 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi joka juuri aloitti työt vuoden sairausloman jälkeen. Tosin päästin itseni niin pahaan burnoutiin, että sain paniikkihäiriön ja masennuksen.

Siksi toipuminen vei aikaa, ja on edelleenkin kesken.

Se on ehdottomasti hyvä asia että juttelet asiasta pomosi kanssa. Oma pomoni otti asian erittäin hyvin vaikka pelkäsin reaktiota hirveästi. Kyllä pomot yleensä ovat valmiita uusiin järjestelyihin ja toimenpiteisiin, että työntekijä saadaan töihin takaisin ja jaksamaan myös jatkossa.

Vierailija
20/39 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pelkäät keskustella asiasta esimiehesi kanssa? Henkilöstöä vartenhan hän on olemassa!

Nyt on niin naiivia ettei tottakaan. Monta kertaa olen nähnyt, että vaikka esimies periaatteessa on oikein ymmärtäväinen tällaista uupunutta kohtaan ja hänelle koitetaan järkätä työolot niin ettei uuvu uudestaan, niin kas kummaa, kun yt:t tulee niin lähes satavarmasti uupunut lentää ulos talosta. Käytännössä ne pomot kylmästi analysoi, että tuo tyyppi on riski, jotenkin heikko, saattaa kovassa paikassa uupua taas ja olla pois porukasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme