Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisikö teidän mielestä anoreksia nervosan diagnoosikriiteereistä poistaa merkittävä alipaino?

Vierailija
27.02.2019 |

Diagnoosin saisi ylipainoinenkin joka pelkää sairaalloisesti lihomista? Tämmöistä kuulin ehdotettavan.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, osastohoitoon taitavat päästä anorektikoistakin vain ne, jotka ovat lähellä kuolemaa. Eli murto-osa anorektikoistakin vaan pääsee osastohoitoon. Tämä siis vaan mutu yhtä läheistä anorektikkoa seuranneena.

Vierailija
22/24 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

21, totta. Mutta Suomessakin on useammalla paikkakunnalla päiväosastoja ym. ryhmiä, joihin ei ole mitään asiaa jossei ole anoreksiaa tai bulimiaa. Tuntuu kuin muita diagnooseja ei edes olisi...esim. itse hyötyisin kovasti päiväosastosta ja ryhmässä ruokailusta kun on sosiaalisia pelkojakin, mutta en pääse hoitoon, kun ei ole oikeanlaista sairautta.

t. ekan sivun EDNOS

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se on ihan totta, että anoreksia ja bulimia on oikeastaan ne ainoat syömishäiriödianoosit, jotka otetaan tosissaan ja joista kärsivät saavat ihan oikeasti apua.

Minulla oli ensin pelkkä ahmimishäiriö. En pystynyt lainkaan kontrolloimaan syömistäni ja mulla oli ihan epätoivoinen olo. Sain suunnilleen anella lääkäriä/hoitajaa auttamaan, mutta vastaukset olivat aina esim. 'jaa' tai 'katso vaan ettet paisu ihan palloksi heh heh'. Opettelin oksentelemaan jotta joku välittäisi ja saisin vihdoinkin apua. Se toimi, mutta nyt olenkin koukussa siihen oksenteluun ja olen alkanut saamaan sydänoireita sen seurauksena. Olisi varmaan kaikkien puolesta ollut parempi ottaa ne syömisongelmat heti tosissaan.

Jotain ainakin pitäisi tehdä, joko alkaa hoitamaan kaikkia syömishäiriöisiä asiaankuuluvalla tavalla tai sitten just höllätä esim. anoreksian kriteereitä. Ehdottaisin ehkä ensimmäistä vaihtoehtoa, ainakin aluksi.

Vierailija
24/24 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni pitäisi järjestää EDNOS-porukalle ja BED-porukalle erikseen omia matalan kynnyksen kokoontumisia. Esim. pari kertaa kuussa terkkarin tiloissa. Maksuttomia tapaamisia, joissa voitaisiin ihan vaan jutella vertaistukimielessä omasta olosta aihetta koskien. Tai jotain. Edes jotain.

Kun kaikenmaailman nisteille on vaikka mitä matalan kynnyksen piriluolaleikkipiirejä kaupungin puolesta, niin olisiko se oikeasti liikaa vaadittu saada meillekin jotain?