kuka sanoo lapsia KERSOIKSI??
Mua ainakin äitinä loukkaisi, jos joku minun lapsiani kutsuisi tuolla nimellä. Ne ovat ihan samanlaisia ihmisiä kuin tekin. mitä jos joku kutsuisi teitä vaikka kantturoiksi?
myöskään nimityksiä mukula, kakara tai näiden johdannaisia. hyih!
Kommentit (41)
liian helpolla (vahingossa) ja nuorena saaneet?
tampereen seudulla tuntuvat käyttävän sitä aika yleisesti ilman mitään negatiivista sävyä. Omaan korvaa kuulostaa ikävältä. Sen sijaan mukula on mun mielestä ihan söpö ilmaus, tai mukulat, yleensä käyän monikossa vähän hellitellen riehaantuneista lapsista :)
Kalskahtaa kyllä korvaan tuo kersa. Musta olis kamalaa, jos joku kutsuis meidän kakaroita kersoiks.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 11:15"]
Mua ainakin äitinä loukkaisi, jos joku minun lapsiani kutsuisi tuolla nimellä. Ne ovat ihan samanlaisia ihmisiä kuin tekin. mitä jos joku kutsuisi teitä vaikka kantturoiksi?
myöskään nimityksiä mukula, kakara tai näiden johdannaisia. hyih!
[/quote]
Tai lehmiä itikoiksi
Niin miten te perustelette lapsille sen, että te saatte haukkua niitä, mutta ne ei muita? vai saavatko ne?
Ei tossa mun korvaan mitään pahaa ole? Meilläpäin siis hyvin neutraali ilmaisu. Menee samaan settiin mukulan, muksun ja tenavan kanssa.
Kakara sen sijaan on meillä päin hyvin negatiivinen ilmaisu.
No entäs miltä kuulostaa sana ipana?
Toukkia ovat ja kersoina pysyvät. On tyypeillä ongelmia...
[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 11:29"]
Ei tossa mun korvaan mitään pahaa ole? Meilläpäin siis hyvin neutraali ilmaisu. Menee samaan settiin mukulan, muksun ja tenavan kanssa.
[/quote]
Meilläpäin kakara on ihan yhtä neutraali kuin lapsikin.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 11:39"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 11:29"]
[/quote]
Meilläpäin kakara on ihan yhtä neutraali kuin lapsikin.
[/quote]
Jep. Näinhän nämä menee alueittain vähän eri lailla. :) Sen takia kenenkään ei kannattaisikaan ottaa näistä herneitä nenään, jos oma lapsi tuleekin kakaraksi/ipanaksi/vekaraksi/kersaksi/jne. "haukutuksi".
meillä kersa on murresana ja ihan positiivinen
pohjanmaan murretta, neutraalisana, ei haukkumasana ollenkaan.
Eiköhän se lähde enemmän siitä äänensävystä. Se on ihan sama jos lasta sanoo kullannuppuseksi, jos se tulee vihaisesti ja huutamalla. Esim. "NYT SINÄ KULLANNUPPUNEN PIDÄT SUUN SUPUSSA!"
Minä käytän itse useinkin omista lapsista "pentu" nimitystä. Esim. "Tuus pentu tänne niin laitetaan ponnari."
Mutta toki jos on kivempi ottaa herneitä nekkuun tyhjästä, niin saa toki niinkin tehdä.
No mutta pointti oli se, että saako lapsenne kutsua teitä huoraksi sitten kauniilla äänensävyllä? "rakas huora, laita ruokaa :)"
En vaan voi ymmärtää niitää, jotka käyttää alentavia nimityksiä lapsistaan!
Meillä on mukuloita, kakaroita, kääpiöitä, knääpiöitä, alamittaisia, joskus jopa nilviäisiä.
Rakastettuja kaikki ja tietävät sen varmasti, nimitykset eivät ole haukkumia. Rakkaalla lapsella on monta nimeä... Mikään näistä ei sisällä negatiivista sävyä, edes noiden teinien mielestä.
Mieheni sanoo lapsiamme penskoiksi. En tykkää.
En kyllä lapsena pitänyt siitä, jos minua tai ketä tahansa lasta kutsuttiin kakaraksi tai kersaksi. Meilä ovat lapsia, kultia, mussukoita, murukkaisia ja paljon muuta. Pahimmillaan hetkittäin herranterttuja tai riiviöitä.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2013 klo 12:00"]
No mutta pointti oli se, että saako lapsenne kutsua teitä huoraksi sitten kauniilla äänensävyllä? "rakas huora, laita ruokaa :)"
En vaan voi ymmärtää niitää, jotka käyttää alentavia nimityksiä lapsistaan!
[/quote]
Jos teidän seudulla huora on normaali nimitys (rakkaasta) naisesta, niin suotakoon tedän käyttävän sitä äiteihinne ja tyttäriinne ihan vapaasti, ei se mua häiritse.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2013 klo 12:13"]
Jos teidän seudulla huora on normaali nimitys (rakkaasta) naisesta, niin suotakoon tedän käyttävän sitä äiteihinne ja tyttäriinne ihan vapaasti, ei se mua häiritse.
[/quote]
no et sinäkään voi kauhalla ottaa... kun pointtini meni noin pahasti ohi
Minä.
yksi ilmaisu muiden joukossa.