jatkuvaa riitelyä ja tappelua alakoululuokassa
Mitä voi realistisesti odottaa opettajan ja koulun tekevän? Pelkkä tavallinen selvittely ei selvästikään pure.
Kommentit (19)
puhuttu on. Omakin on mukana ongelmissa, niitä tulee jatkuvasti. Aina selvitetään ja sovitaan ja seurauksiakin tulee, kotona ja koulussa (esim. jälkkä).
Mikään ei auta. Tappelut jatkuvat. Luokassa on levotonta, välkillä ja naulakoilla tapellaan.
Koulussa puhutaan ja rangaistaan, mutta niistä ei ole apua. Lisäksi selitellään jotain oppilashuollon tuista... mutta eivät nekään näytä auttavan.
Jos muut toimet ei auta, niin koulukuraattorin pitää ottaa luokka työn alle. Hän tekee ilmapiiritutkimukset jne kartoitukset.
Jos ei keppi auta niin sitten täytyy ottaa porkkanat käyttöön. Yhteen hiileen puhaltamista kannususta hyvästä käytöksestä, jotenkin niin että koko luokka alkaa tukea kuuma kalleja hyvään käytökseen. Opettajalle tukea, vaikka väliaikaisesti avustaja luokkaan, työn ohjausta... Vanhemmat mukaan kannustamaan oikeaan toimintaan. Jotain motivoivaa mistä lapset kiinnostuu.
Musta on aika karua, miten meillä ainakin koulun alku hoidetaan. Lapset vain tyrkätään samaan ryhmään, eikä mitään ryhmäytymisharjoituksia tehdä. Tuotahan siitä sitten seuraa, että nahistellaan paljon, kun ei ole ryhmähenkeä, kun ei sen eteen ole tehty mitään.
koulusta tulevien viestien perusteella vaikuttaa siltä, että koko porukka on mukana ihmeellisessä negatiivisuuden kehässä. Siis tyyliin kaikki pojat tappelevat nyrkein, kaikki tytöt juoruavat selän takana.
Ei sitä ennenkään, siis parikymmentä vuotta sitten, tehty mitään ryhmäytymisharjoituksia eikä ollut edes mitään kuraattoreita. Silti tultiin ihan hyvin toimeen keskenään. Nykyajan kakarat vain ovat niin omahyväisiä ja itsekeskeisiä lällyköitä, koska heidän vanhempansa eivät ole opettaneet heille empatiaa ja toisten huomioon ottamista.
Jos lapsellasi on ongelmia koulukäytöksen suhteen eivätkä rangaistukset auta, mitäpä jos ottaisit muutaman lomapäivän ja menisit seuraamaan lastasi sinne kouluun. Näkisit, missä se ongelma on.
Olen ollut ja nähnyt (kaikkien) sohlaamisen.
Mutta kun en voi olla siellä joka päivä. Ja kun koko porukka häröilee, oman on tosi vaikea pysyä tunnilla hiljaa ja olla osallistumatta riitoihin välkällä. Ei auta, vaikka kuinka olisi kotona puhuttu.
Voiko koulua vaatia järjestämään luokkaan lisää aikuisia? Vaihtamaan opettajan?
Joo ennen tultiin toimeen ilman ryhmäytymisharjoituksia, kun koulut oli pienempiä ja lapset tuli luokalle pienemmältä alueelta. Kaikki siis tunsivat toisensa jo ennen koulun aloitusta. Nyt kyläkoulut on lakkautettu ja lapset kuljetetaan takseilla eri puolilta pitäjää keskuskouluun. Luokkakavereiden kodeilla voi olla väliä 30 km Etelä-Suomessakin. Kyllä olisi ryhmäytymisharjoitukset tarpeen.
No olisihan niitä ryhmäytymisiä tarvittu ennenkin. Nykyiset luokkakoot on pieniä entisiin, samalla luokalla saattoi olla 45 oppilasta. Mä olen kirjoittanut 1992 ja rinnakkaisella kielilinjalla oli 33.
Koulukiusaaminenhan on aiemmin ollut jos mahdollista vielä pahempi ongelma. Pidettiin jopa normaalina, että kiusataan eikä siihen kukaan puuttunut.
Mun luokalla oli 11-15 -vuotiaana 40 oppilasta. Niistä tyttöjä 21. Ei me koskaan riidelty.
on siinä jotain mennyt pieleen, jos nyrkit heiluvat päivittäin. Onko totta, ap, ettet saa lastasi pysymään poissa tappeluista?
Ryhmäkoot ovat kyllä pienempiä kuin ennen, aiemmin 26-32 oli ihan normaali luokkakoko.
Samalla kyllä on kadonnut myös iso osa aikuisten kunnioittamisesta ja käytöstavoista.
oman lapseni ekalla luokalla on yksi tyttö, joka ilkeilee lähes kaikille luokan tytoille viikottain useampaankin kertaan ja aika usein kohteena on oma tyttöni. Olen keskustellut äidin kanssa ja opettajan kanssa ja lapswni oli vastikää siellä leikkimässä ja tyttö on ollut meilleilläkin, kun tunnemme pidemmältä ajalta harrastusten kautta, mutta ilkeily vain jatkuu. Muut tytöt ovat alkaneet koulumatkoilla juosta tätä tyttö karkuun.
Oma lapseni ei ole lähtenyt opettajan mukaan näihin kärhämöihin ja olen sanonut että jokaisesta tilanteesta pitää sanoa opettajalle. Tytöllä on jo useita vuosia ollut samanlainen asenne vai pitäisikö sanoa vaikea luonne. Osa tytöistä ei suostu olemaan vapaa-ajalla enää tekemisissä tytön kanssa.
Muuttuuko tuollainen asenne jossain vaiheessa vai jakuuko tämä koko kouluajan?
no jos kaikkea on jo kokeiltu, mitä ajateltavissa on ja tulos on se, että luokan tilanne jatkuu ennallaan, niin seuraavaksi kannattaisi mennä (kuten joku ehdottikin) ihan paikanpäälle itse seuraamaan mistä on kyse. Jos et itse pääse niin pyydä jotain toista vanhempaa, jonka tilanteen tiedät olevan omaasi suotuisampi. EIhän alakoululaisen päivät pitkiä ole. Meidän lapsen luokalla oli tulevia opettajia 12 viikon ajan seuraamassa opetusta ja tuo jakso tuli kuin taivaanlahjana. Luokka rauhoittui täysin. Tosin nyt ollaan taas menossa kohti entistä kaaosta (samantyyppistä kuin teilläkin kuulostaa olevan. Jatkuvia tappeluita, niiden setvimisiä, lapset juoruavat toisistaan aivan ummet ja lammet kymmeniä kertoja päivässä, useammalla on vakavia keskittymishäiriöitä, vastailevat viittaamatta ja hölöttävät omiaan opettajan puheen päälle)..
[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 07:03"]
Mitä voi realistisesti odottaa opettajan ja koulun tekevän? Pelkkä tavallinen selvittely ei selvästikään pure.
[/quote]
Et voi välttämättä odottaa mitään. Yleensä ei tapahdu mitään. Päinvastoin, jos itse alat aktiiviseksi, voi käydä niin, että "viestintuoja ammuttaan". Koulu on tietenkin tietoinen luokan tilanteesta.
Jokainen voi itse näyttää esimerkkiä omalleen miten ollaan. Ei juoruilua tai muutakaan väkivaltaa.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 09:58"]
Olen ollut ja nähnyt (kaikkien) sohlaamisen.
Mutta kun en voi olla siellä joka päivä. Ja kun koko porukka häröilee, oman on tosi vaikea pysyä tunnilla hiljaa ja olla osallistumatta riitoihin välkällä. Ei auta, vaikka kuinka olisi kotona puhuttu.
Voiko koulua vaatia järjestämään luokkaan lisää aikuisia? Vaihtamaan opettajan?
[/quote]
Jos olit siellä paikan päällä ja näit ja kuulit oman lapsesi tekevän tyhmyyksiä, mikset mennyt heti ja ottanut kädestä kiinni ja laahannut lasta tilanteesta pois? Tai karjaissut tunnilla saman tien, että PEKKA NYT SE PÄÄ KIINNI! Kyllä se tenava sen äkkiä oppii, että tuli tehtyä tyhmyyksiä. Katsos kun laki estää opettajaa tekemästä noin, mutta sinä huoltajana kyllä voit ottaa lastasi käsikynkästä ja viedä nurkkaan seisomaan ja häpeämään.
aika noloa lapselle, jos äiti raahaa nurkkaan...
Puhu asiasta opettajan kanssa. Ensisijaisesti koulussa tapahtuvat asiat hoidetaan koulun kanssa. Riidoissa on aina myös kaksi puolta, joten opeta lapsellesi miten käyttäytyä riitatilanteissa ( esim. vetäytyminen tilanteesta ). Alakouluikäisillä lapsilla on tapana kostaa samalla mitalla ts. jos kaveri tönii, niin tönitään samalla mitalla takaisin.
Hyvä idea on myös tavata porukalla riidan osapuolten + vanhempien kanssa ja tehdä konkreettisia sopimuksia ( esim. pelikielto potkimisesta ).