Kiillottaako kukaan enää oikeasti kenkiä?
Ainakin kaupassa oli myynnissä noita tahnoja mutta en ole koskaan kyllä kuullut kenenkään niitä käyttävän.
Kommentit (25)
Juu, toki. Mies käyttää pukua töissä niin pitäähän siinä olla kenkienkin kuosissa. Hän kiilottaa kenkiä vähintään kahden viikon välein, säästä ja sen myötä tarpeesta riippuen. Minä käytän enempi tennareita ja kesällä kangaskenkiä, niin ei oo kenkien huollon tarvetta niin usein, talvella yleensä kerta-pari riittää.
Tää aloitus oli taas, hoh hoijaa :D
Meilläkin on näitä aineita kaappi pullollaan, mutta ei me nyt niistä varsinaisesti keskustella. Nahkakenkien omistajan pakollisia juttujahan noi on.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 09:22"]
Juu, toki. Mies käyttää pukua töissä niin pitäähän siinä olla kenkienkin kuosissa.
[/quote]
Mistä sen sitten huomaa? Näyttävätkö ne ihan uusilta tuollaisten värien jäljiltä?
Kyllä vain nahkakenkiä hoidan . Plankkaus lisää käyttöikää ja pitää ilmeen siistinä.
Kiinnitän huomiota ihmisten kenkiin ja hoitamattomien kenkien omistajan oletan olevan työelämässäkin hutilus. Vaikuttaa siis työelämäsäkin.
Siis tarkoitatko kenkälankkeja ja -rasvoja? Totta kai mä käytän niitä, miten muuten saa pidettyä nahkakengät siisteinä ja kunnossa? Kun ostaa laadukkaat, ne kestää vuosia. Mun talvikengät (semmoiset kävelykengät) on olleet käytössä vuodesta 2005.
Tottakai, ihan perus kengänhuoltoa.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 06:55"]
Ainakin kaupassa oli myynnissä noita tahnoja mutta en ole koskaan kyllä kuullut kenenkään niitä käyttävän.
[/quote]
Mitenkäs mies muuten sais kengät kiiltäväks?
[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 07:02"]
[/quote]
Mitenkäs mies muuten sais kengät kiiltäväks?
[/quote]
Saati nainen.
[/quote]
Ei niitä kukaan oikeasti käytä, ihan huvikseen pitävät kaupassa esillä, muka myynnissä.
Tottakai käytämme, mies meillä hoitaa jopa enemmän kenkiään kuin minä. Mehiläisvahapohjaisella perushoito, silikonisienellä pikakiillotus kauppaan lähtiessä. Se silikonihomma on muuten tosi kätevä ja nopea. Miehen mielestä se tosin pilaa kengät, koska ei ole luonnontuote.
Tietenkin.
Muuten kengät olisivat ihan kamalan näköiset pian.
Kyllä niitä käytetään, tottakai! Viimeksi sipaisin minkinöljystä tehtyä kenkävoidetta talvisaappaisiin, kun olin menossa Saga Fursin yhtiökokoukseen.
mehiläisvahaa vain, eimuuta. Siksi mun kalliit nilkkurit on kestänyt jo 7 vuotta :-9 Ja toki muutkin kengät. Mies hoitaa kengät kerran viikossa. Mitään silikonia ei kyllä laiteta, eikä lankkia.
Huomenna matkalle ja mies äsken hoiti omansa ja lasten nahkakengät, jotka matkalla jalassa. Mun ei tarvinnut hoitoa.
siis meillä käytetään. Tarpeen mukaan mehiläisvahaa, suojasuihketta ja joskus värillistä plankkia.
Tietysti hoidan kenkiäni, mutta ei se ole aihe, josta keskustellaan. En avaudu siitäkään, käytänkö hammastahnaa tai pesenkö alushousuni.
Olen opettanut myös perheen nuorelle kenkien puhdistuksen ja nahanhoitoaineiden käytön. Kiillottamisesta ei varsinaisesti ole kysymys.
Uusiin kenkiin pyyhkäisy, öljyäminen ja lankki.
Käytössä oleviin puhdistus ja lankki, öljyä laitan oikeastaan vain uusiin kenkiin. Ilman hoitoahan nahka menee ihan pilalle.
Myös tekonahkaa täytyy suojata, ja muita materiaaleja suihkeella.
No joo, mä kiillotan. Ja huollamme muutenkin. Mut monilla ei ole enää nahkakenkiä, siks se ei ilmeisti oo enää niin jokapäiväistä puuhaa kaikille.
Jumankauta! Kenkiähän kiillotetaan.
Hoidetaan toki myös ja kaikkea, mutta kyllä kiillottaminen on se juttu, joka erottaa pojat miehistä.
Suomalaisista kaupoista saataviin tökötteihin tosin ei paljon kannata panostaa. Harrastelijoiden litkuja. Paitsi Varusteleka myy Kiwin lankkeja, jotka taas ovat lähinnä parasta mitä rahalla saa: http://www.varusteleka.fi/fi/product/kiwi-kenkalankki-50-ml/13369
Juuri sattuu olemaan auki selaimessa ihan nätti kuva asiallisesta kiillosta: http://jarkilehti.fi/2013/02/henkinen-hyvinvointi-osa-3-kiitollisuus/
Bro, do you even shine?
Lakkiaiset tulossa. Eli kyllä.