Meinasin auttaa yhtä ihmistä taloudellisesti, mutta peruin ajatukseni, kun tapasin hänet.
Olen yhdessä firmassa töissä, jossa pääsen/joudun näkemään paljon ihmisille meneviä posteja. Noin puolen vuoden ajan seurasin, miten yhdelle henkilölle tuli jatkuvasti kaikenlaisia perintäkirjeitä ja pikavippifirmojen laskuja. Kävi jotenkin sääliksi ja ajattelin, että raha-asiat on tosi sotkussa, kun joutuu hakemaan kaikista mahdollisista pikavippipaikoista lainaa. Minä olen yksin elävä, taloudellisesti erittäin hyvin toimeentuleva ja mietin, josko olisin voinut anonyymisti lahjoittaa rahaa tuolle henkilölle.
No, tänään satuin näkemään tuon henkilön. Aivan järkyttävän epäystävällinen, inhottava ihminen, kiroileva, epäsiisti ihminen, joka oli suorastaan luotaantyöntävä persoona.
Auttamishalut hälvenivät. Autoin häntä toisessa asiassa, mutta sain vain epäasiallista käytöstä osakseni ja kiittämättä jäi.
Kommentit (16)
Lisään vielä, että henkilön puhtaus tai yleinen siisteys ei ole auttamiseni esteenä, mutta hän oli jotenkin "henkisesti" likainen. Inhottava ihminen, joka puhui epäystävällisesti ja alentavasti, vaikken ollut koskaan häntä tavannut. Oli jopa niin typerryttävää käytöstä, että mietin, olisiko ihan pitänyt jäädä hoitamaan asiaa siinä. Sanoa, että nyt käyttäydyt huonosti mua kohtaan, en ole tehnyt sulle yhtään mitään. Otetaanko tilanne uudestaan?
ap
Miksi meitä muita pitäisi kiinnostaa? Eikö sinulla ole ketään, kenen kanssa puhua?
Mikä ihmeen firma on sellainen, jossa pääsee näkemään ihmisille meneviä posteja? Posti!?
Voi kuule jos tuohon lähdet kenen tahansa kohdalla, niin autettaviahan riittää loppuelämäksi jonoksi asti.
Mulla oli vähän sama tilanne. Miesystävän ystävällä asiat huonosti, käteisen puutetta ym. Annoin sitten miehelle mukaan itsetehtyä ruokaa, itse kutomat villasukat, vanhan kännykän (toimivan) laturin ym, joita mies tarvitsi.
Kuulin sitten myöhemmin että mies polttelee pilveä tyyliin päivittäin. Siihen loppui mun avustus. Kerroin myös miehelle, jolla oli tapana esim. laittaa ystävälleen ruokaa usein (pyytämättä osallistumaan kuluihin), että hän tavallaan toiminnallaan mahdollistaa ystävänsä riippuvuuden.
Myös miesystävä lakkasi "avustamasta" tätä ystäväänsä, ja jopa kertoi hänelle miksi.
Nykyään kuulemma ko. ystävä polttelee "enää" vain kerran viikossa.
Ihmisillä joilla menee huonosti, käyttäytyvät yleensä myös huonosti. Stressi ja huoli tulevaisuudesta saa aikaan piittaamattoman elämänasenteen. Millään ei ole väliä. Ei jaksa olla kovin kiva. Kireys näkyy naamasta ja äksyily on huomattava luonteenpiirre.
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule jos tuohon lähdet kenen tahansa kohdalla, niin autettaviahan riittää loppuelämäksi jonoksi asti.
Voihan niitä rittää, mutta itse voi päättää montaako avustaa. Jo yhdenkin avustaminen on hieno homma. AP:lle hatunnosto, että haluaa auttaa lähimmäistään - moni ei enää nykyään edes halua.
Anonyymi kaikkein paras, kohde miellyttävä, mutta yleensä kiusaantuu, nähty käytännössä. En ikinä tahdo kenenkään olevan kiitollisuuden velassa. Myös näitä puheita muilta oliko motiivi vilpitön.
Jos kohde on sen verran fiksu ettei asiasta puhuta jälkeenpäin sitten ok.
Rahattomuus ja velkaisuus stressaa ihan tajuttomasti koko ajan, mikä voi näkyä vihaisena ja huonona käytöksenä ympäristöön.
Sulla on rikkaan ihmisen mielikuvitus. Kuvittelit tässä sellaisen jalon köyhän, jota hyvässä hyvyydessäsi pyhimyksenä auttaisit.
Tarkoitusperäsi olivat hyvät, mutta oikea maailma on raaempi. Oikea köyhyys stressaa, rasittaa ja kiusaa koko ajan. Toiset selviävät näistä rasitteista paremmin kuin toiset, mutta moni muuttuu niiden vaikutuksesta juuri kuvailemasi kaltaiseksi.
Puhun kokemuksesta, koska olen kasvanut ns. heikompiosaisten asuinalueella.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen firma on sellainen, jossa pääsee näkemään ihmisille meneviä posteja? Posti!?
Postilaiset eivät tule erittäin hyvin toimeen taloudellisesti. Olisiko ap perintäfirman hommissa tai peräti vouti?
Voudit tienaa hyvin.
treffit kirjoitti:
Mulla oli vähän sama tilanne. Miesystävän ystävällä asiat huonosti, käteisen puutetta ym. Annoin sitten miehelle mukaan itsetehtyä ruokaa, itse kutomat villasukat, vanhan kännykän (toimivan) laturin ym, joita mies tarvitsi.
Kuulin sitten myöhemmin että mies polttelee pilveä tyyliin päivittäin. Siihen loppui mun avustus. Kerroin myös miehelle, jolla oli tapana esim. laittaa ystävälleen ruokaa usein (pyytämättä osallistumaan kuluihin), että hän tavallaan toiminnallaan mahdollistaa ystävänsä riippuvuuden.
Myös miesystävä lakkasi "avustamasta" tätä ystäväänsä, ja jopa kertoi hänelle miksi.
Nykyään kuulemma ko. ystävä polttelee "enää" vain kerran viikossa.
Mä autoin kerran yhtä rahallisesti, että saa ruokaa. Tyyppi ostikin piriä. Sen jälkeen en ole auttanut taloudellisesti ketään. Ruokaa vien tai muuta taloustarviketta. Rahaa en anna.
Jos ei muu kuin käteinen käy, niin hätä ei ole kovin suuri.
Ihmettelen tuttua joka valitti köyhyyttä. Samalla kerralla kun näin hänet, hänellä oli selvästi päällä uusia vaatteita ja uudet kengät.
Itsellä ei ole varaa kuin nilkkasukkiin ja harvoin.
Samoin käy myös kampaajalla.
No en ehkä auttanut kaveria mutta annoin hänelle pelejä joita olin jo pelannut läpi ja hän tykkäsi niistä samoista peleistä.
Selän takana sanoi että annoin säälistä.
Minulla on nyrkkisääntö, että koskaan milloinkaan en auta ketään jota en kunnolla tunne, rahallisesti!
En halua rahoittaa kenenkään alkoa ja peliriippuvuutta yms. Jos todellinen tarve, voin viedä kauppaan ja ostaa ruokaa, mutta en tupakkaa enkä kaljaa.
Vierailija kirjoitti:
Eräs porvoolainen firma (:
Voi kuule, minä jätän auttamatta ihmistä, jolle apuni olisi ollut vain hetkellinen helpotus ja hän olisi vain jatkanut asioidensa sotkemista. Ok, tarjoan yhden kerran ruokaa, mutta en sitten muuta.
Kriteerini auttamiselle on, että ihminen elää yleensä nuukasti ja terveellisesti varojensa mukaan, on menettänyt jo hätävarasäästönsä ja on sairas tai pakenee jotain esim. väkivaltaa tai tuhlailevaa puolisoa tai on vastuussa läheisistään, jonka vuoksi ei saa huolehdittua taloudellisista asioistaan. Päällä olevat henkilökohtaiset riippuvuudet ovat turnoff auttamiselleni, mutta jos on toisten vuoksi joutunut liriin, niin autan ulos.